Tokina ATX-i 11-16 mm f/2.8 CF APS-C DSLR
Tokina zaprezentowała nowy, szerokokątny zoom przeznaczony na matryce APS-C. Obiektyw jest dostępny z lustrzankowymi mocowaniami Canona i Nikona, a na jego budowę składa się 13 soczewek w 11 grupach. Można go już zamawiać w przedsprzedaży w cenie 449 dolarów.
Specyfikacja obiektywu dostępna jest w naszej bazie:
Schemat optyczny obiektywy przedstawiony jest poniżej.
![]() |
Obiektyw wyposażony jest w autofokus, a minimalna odległość ostrzenia wynosi 30 cm. Jego wymiary to 84×91.7 mm, a waga – 555 gramów. Na przodzie zamocujemy filtry o średnicy 77 mm.
W przypadku mocowania Canon EF-S obiektyw w ekwiwalencie dla pełnej klatki daje ogniskowe 17.6–25.6 mm. W przypadku mocowania Nikon F będzie się zachowywał jak obiektyw o ogniskowych 16.5–24 mm.
![]() |
![]() |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Nikoniarze mają słabego Nikon Nikkor AF-P DX 10-20 mm f/4.5-5.6G VR.
Ale dla mnie 11-16 wystarczy, bo mam zaraz potem dobry obiektyw od 17mm.
Tokina legendarnie źle pracuje pod światło a ciężko tak szeroko nie złapać jakiegoś źródła światła.
A czym konkretnie ten obiektyw różni się od pozostałych Tokin? Nawet autofocus został chyba po staremu, bez ultradźwięków.
Odgrzewany kotlet
Tokina 11-16mm f/2.8:
2007 link
2012 link
2019 link
Po co jak jest Sigma 10-20 f/3.5 :)
Deadi
Ten jest od f/2.8 ale mft raczej nie przekonują.
Na szerokiem kącie 2.8 jest tak potrzebne jak Januszowi lustrzanka ;)
Akurat jest potrzebne bo zasięg fleszy jest większy.
Czyżby nagle lepsze światło przestało być potrzebne ? Przypominam że to zawsze można PRZYMKNĄĆ !
Niestety brak zmian w konstrukcji dobrze nie wróźy - może choć lepsze powłoki zastosują. Wtedy było by jak znalazł ( ciekawe jak z kryciem FF - gdyby dawał radę od 14-15mm to było by coś )
@PDamian: „Akurat jest potrzebne bo zasięg fleszy jest większy.” – przez ostatnie parę lat zwiększyło się użyteczne ISO, więc można skompensować te 2/3 EV różnicy między f/3.5 a f/2.8. A milimetra mniej na ogniskowej nie skompensuje. ;) No i na długim końcu 10-20 też dłuższe.
Nie o to mi chodziło.
Odnosiłem się bardziej ogólnie do: po co ci jasność w uwa?
Idąc waszym tokiem rozumowania w UWA:
f/2.8 -niepotrzebne,
f/3.5 -potrzebne [nagle? -przecież to tylko 2/3 EV różnicy]😛
A co z f/4, f/4.5 np. link ?
Modyfikator żeby z reporterskiej lampy wypełnić światłem kadr szerokiego końca [czyli początku] też zasięg "zeżre".
@LarsikOwen
Nikkor AF-P DX 10-20 mm f/4.5-5.6, nie jest wcale taki słaby jak Ci się wydaje. Widać że go nie miałeś w rękach.
Do tego Nikon ma bardzo dobrego 10-24mm; f3,5-4,5. Czyżbyś miał jakiś kompleks???
@ktojack
Tak, słusznie. Focę Nikonami 15 lat i składam się z samych kompleksów.
Dlaczego kupować Tokinę 11-16 f/2,8 jak jest dobra i o większym zakresie 11-20 f/2,8? Jedynym co przemawia za 11-16 to nieco niższa cena i mniejsza średnica filtrów. Porównanie: link
Z szerokich zoomów pod DX, dopiero Tokina AT-X 14-20mm F2 PRO po przymknięciu do f/2.8 daje w miarę równo ostry obrazek w całym kadrze.
@PDamian: „Nie o to mi chodziło. Odnosiłem się bardziej ogólnie do: po co ci jasność w UWA?” – a, to rozumiem. Ja mam Tamrona 15-30/2.8 na Fufu, wiem, że przydaje się jasność w repo. Ale na APS-C zdecydowałbym się na Sigmę 10-20 f/3.5, a nie Tokinę 11-16 f/2.8, właśnie ze względu na ten milimetr, tym bardziej, że ogólnie ta Tokina chyba od Sigmy jakościowo lepsza nie jest.
@komor
Wg danych Sigma ma mniejsze pole widzenia niż Tokina...
link
Bo to kąty dla aps-c Canona.
109.7 - 70.7° link
104°-82° link