Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - test obiektywu

23 marca 2009

5. Aberracja chromatyczna

Wykres pokazujący poziom aberracji chromatycznej w zależności od ogniskowej i przysłony jest zaprezentowany poniżej. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że punkty na wykresie to wynik uśrednienia 4-6 pomiarów uzyskanych po lewej i prawej stronie kadru oraz na kilku tablicach testowych o różnych wymiarach. Owe różne wymiary powodują, że obiektyw stoi w różnych odległościach od celu, a więc mamy możliwość sprawdzenia jego zachowania w różnych sytuacjach.

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - Aberracja chromatyczna


W przypadku Nikkora 17-55 mm aberracja sprawi nam najwięcej problemów na najkrótszych ogniskowych i w okolicach maksymalnego otworu, bo tam jej poziom jest na granicy wartości średnich i dużych. W pozostałych kombinacjach ogniskowych i przysłon pomiary grupują się w okolicach 0.1% - a więc wartości mało uciążliwej.

----- R E K L A M A -----

Warto jednak nadmienić jedną rzecz. Mierzone przez nas wartości aberracji chromatycznej miały tendencję wzrostową wraz ze zbliżaniem się do obiektu. To znaczy aberracja była największa na najmniejszej tablicy testowej, a najmniejsza dla największej. Gdy uważnie przejrzeliśmy zdjęcia przykładowe, to dla obiektów dalekich, poziom aberracji jest niezbyt uciążliwy nawet dla najtrudniejszej kombinacji maksymalnego otworu i najkrótszej ogniskowej.

Jak to wygląda na naszej najmniejszej tablicy testowej można zobaczyć na poniższych wycinkach.

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcie pokazuje wycinek rogu kadru przy 17 mm i f/2.8 dla fotografowania obiektów znajdujących się dalej niż nasze tablice testowe. Jak widać kolorowe obwódki wokół kontrastowych krawędzi nie dają się aż tak mocno we znaki jak poprzednio.

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - Aberracja chromatyczna

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - Aberracja chromatyczna

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!