Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - test obiektywu

23 marca 2009

5. Aberracja chromatyczna

Wykres pokazujący poziom aberracji chromatycznej w zależności od ogniskowej i przysłony jest zaprezentowany poniżej. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że punkty na wykresie to wynik uśrednienia 4-6 pomiarów uzyskanych po lewej i prawej stronie kadru oraz na kilku tablicach testowych o różnych wymiarach. Owe różne wymiary powodują, że obiektyw stoi w różnych odległościach od celu, a więc mamy możliwość sprawdzenia jego zachowania w różnych sytuacjach.

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - Aberracja chromatyczna


W przypadku Nikkora 17-55 mm aberracja sprawi nam najwięcej problemów na najkrótszych ogniskowych i w okolicach maksymalnego otworu, bo tam jej poziom jest na granicy wartości średnich i dużych. W pozostałych kombinacjach ogniskowych i przysłon pomiary grupują się w okolicach 0.1% - a więc wartości mało uciążliwej.

----- R E K L A M A -----

Warto jednak nadmienić jedną rzecz. Mierzone przez nas wartości aberracji chromatycznej miały tendencję wzrostową wraz ze zbliżaniem się do obiektu. To znaczy aberracja była największa na najmniejszej tablicy testowej, a najmniejsza dla największej. Gdy uważnie przejrzeliśmy zdjęcia przykładowe, to dla obiektów dalekich, poziom aberracji jest niezbyt uciążliwy nawet dla najtrudniejszej kombinacji maksymalnego otworu i najkrótszej ogniskowej.

Jak to wygląda na naszej najmniejszej tablicy testowej można zobaczyć na poniższych wycinkach.

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcie pokazuje wycinek rogu kadru przy 17 mm i f/2.8 dla fotografowania obiektów znajdujących się dalej niż nasze tablice testowe. Jak widać kolorowe obwódki wokół kontrastowych krawędzi nie dają się aż tak mocno we znaki jak poprzednio.

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - Aberracja chromatyczna

Nikon Nikkor AF-S DX 17-55 mm f/2.8G IF-ED - Aberracja chromatyczna