Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Content Authenticity Initiative

Content Authenticity Initiative
9 grudnia
2020 11:40

Content Authenticity Initiative to inicjatywa mająca na celu ułatwienie weryfikacji autentyczności oraz zakresu modyfikacji zdjęć, a w przyszłości także innych mediów.

We współczesnym internecie kradzieże czy nieautoryzowane przeróbki zdjęć oraz tworzenie w oparciu o nie nieprawdziwych informacji jest codziennością. Podobnie jest zresztą z filmami i innymi multimediami.

By spróbować to ukrócić, inicjatywa CAI proponuje wprowadzenie dodatkowych metadanych, które zawierałyby niemożliwe do usunięcia (lub w zostawiające ślad w przypadku usunięcia) informacje o autorze fotografii, miejscu i czasie jej wykonania oraz zastosowanych modyfikacjach. Inicjatywę wsparły takie firmy jak Adobe, Qualcomm, Twitter, Truepic czy The New York Times.

Technologia ma zostawić twórcy swobodę jeśli chodzi o ilość danych, jakie dołącza do fotografii - jeśli np. fotoreporter chce zachować anonimowość, będzie miał taką możliwość.

Content Authenticity Initiative

Projekt ogłoszono w październiku, teraz jednak pojawił się pierwszy przykład praktycznej implementacji. Prezentuje go fotografka korzystająca z prototypowego smartfona oraz oprogramowania wspierającego tę technologię.

Więcej na temat Content Authenticity Initiative można przeczytać na stronie tej organizacji.


Komentarze czytelników (9)
  1. qbic
    qbic 9 grudnia 2020, 11:46

    Ma to sens, pierwszy raz o tym pomyślałem podczas zabaw z projektami ML typu face-swap.

    Właściwie jest to koniecznie, problemem jest że począwszy od aparatu a skończywszy na wyświetlaczu każdy komponent musi to wspierać.

  2. Bahrd
    Bahrd 9 grudnia 2020, 15:09

    Z "białej księgi" Adobe wynika, że to infrastruktura na kształt block-chain z poświadczoną tożsamością. Czyli faktycznie ma to sens.

  3. BlindClick
    BlindClick 9 grudnia 2020, 16:04

    Już kiedyś cos podobnego było jak cyfra weszła, ale było pewnie za wcześnie.

  4. tripper
    tripper 9 grudnia 2020, 18:19

    Czyli co, jakaś wariacja na temat steganografii?

  5. Bahrd
    Bahrd 9 grudnia 2020, 19:56

    Nie. Znak wodny ma m.in. tę wadę, że przy zaawansowanych efektach/obróbce może zniknąć.

    Ale mniej więcej tak:
    1. Autor podpisuje cyfrowo swoje zdjęcie i podpis umieszcza w "metadanych".
    2. Jeśli ktoś zdjęcie obrobi, to do podpisu autora dołączy swój podpis (przy czym lista wprowadzonych przez niego zmian nie musi być jawna).
    3. Ktokolwiek dostanie to zdjęcie, będzie mógł zweryfikować autora (i edytora) i historię zdjęcia. Jak nie będzie podpisu, albo "hasz" będzie nieprawidłowy, to przyjmujemy, że to falsyfikat.


  6. ppv
    ppv 10 grudnia 2020, 02:25

    Nie napisali jak to CAI ma działać, wyobrażam sobie jedynie, że nie wyeliminuje to zdjęć fakeowych kompletnie, ale dostawca informacji będzie mógł w oznaczyć czy zdjęcie ma poświadczenie oryginału / zgodności z oryginałem / czy licencjonowaną uprawnioną edycję. O zdjęciach bez weryfikowalnego poświadczenia nie będzie można powiedzieć czy są zgodne z oryginałem czy miały po drodze edycję. Pomoże to np. agencji informacyjnej uniknięcia publikacji na badzie nie weryfikowalnego materiału.

  7. ppv
    ppv 10 grudnia 2020, 02:45

    @qbic, nie musi, wydaje się że nie chodzi o to aby każdemu zdjęciu udawadniać że jest zgodny z oryginałem. ale np. optyczne.pl publikujac jakies zdjecie będzie w stanie sprawdzić że zdjęcie jest oryginalne, a jeśli modyfikowane to czy pochodzi z wiarygodnego źródła, natomiast publikujac zdjecie o nieweryfikowalnym pochodzeniu portal ryzykuje swoją reputację, publikując może zrobić swoją modyfikację dołączając swoj podpis do zdjęcia ale i biorąc też odpowiedzialność za tą modyfikację. Nawet fakeowe zdjecie może mieć podpis, ale będziesz mógł zdecydować czy ufasz mu ze względu na to kto podpisał. Tak sobie wyobrażam... :)

  8. Wnioski
    Wnioski 10 grudnia 2020, 11:11

    Pomysłów podpisywania zdjęć - było już kilka. Taką ciekawą propozycją było zapisywanie danych w szumie zdjęcia. Dla oka niewidzialne ale możliwe do odczytania i ze zdjęć cyfrowych (nawet po przetworzeniu, wycięciu fragmentu) jak i wydrukowanych (nawet zniszczonych - tylko strzępki nawet zniszczonego zdjęcia).
    Technologia ta już ma ładnych parę lat... na ile się rozwinęła i dlaczego nie jest powszechna trudno stwierdzić gdyż potencjał ma na prawdę spory (zdecydowanie większy niż jakieś tagi i metadane dopisane do zdjęcia cyfrowego).

  9. Bahrd
    Bahrd 10 grudnia 2020, 11:39

    Wnioski - łatwo stwierdzić: cyfrowe znaki wodne nie są odporne na dowolne przekształcenia obrazów. Poza tym to, co jest niewidoczne dla ludzi, może być zakłóceniem dla maszyn - tak jak w przykładach "oszukiwania" sieci neuronowych szumem dla nas niewidocznym.

    A tak sprawa jest prosta: jest podpis - można sprawdzić autora i historię modyfikacji (zdjęcia, ale też całego filmu). Nie ma - możesz spodziewać się wszystkiego.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.