Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Tokina AT-X 16.5-135 DX 16.5-135 mm f/3.5-5.6

Tokina AT-X 16.5-135 DX 16.5-135 mm f/3.5-5.6
21 marca
2009 21:16

Tokina w końcu oficjalnie zapowiedziała wprowadzenie na rynek swojego najnowszego obiektywu AT-X 16.5-135 DX 16.5-135 mm f/3.5-5.6, którego prototyp został pokazany dwa lata temu na targach Photo Imaging Expo. Na zeszłorocznej Photokinie pojawiły się plakaty informujące o tym produkcie (o czym pisaliśmy w artykule "Tokina 16.5-135 mm - kiedy ją zobaczymy?"), a dopiero teraz poznaliśmy jego pełną specyfikację, datę wprowadzenia do sprzedaży oraz cenę.

Tokina AT-X 16.5-135 DX składa się z 15 elementów ułożonych w 12 grupach, trzy z tych elementów mają kształt asferyczny, a dwa zostały wykonane z niskodyspersyjnego szkła SD. W obiektywie umieszczono 9-listkową przysłonę, którą można przymknąć maksymalnie do f/22. Optyka zastosowana w produkcie pozwala na ogniskowanie z minimalnej odległości wynoszącej 0.5 m i daje maksymalne powiększenie 1:5.43. W obiektywie zastosowano metalowy bagnet, a z drugiej strony tubusu znajdziemy gwint mocowania filtrów o średnicy 77 mm.

Tokina AT-X 16.5-135 DX 16.5-135 mm f/3.5-5.6

Nowa Tokina waży 610 gramów i ma kosztować 84 tys. jenów, co w przeliczeniu na złotówki daje ok. 3050 zł. Obiektyw w wersji dla Nikona ma pojawić się w sklepach pod koniec kwietnia br., a posiadacze Canonów będą musieli poczekać na swoją wersję do połowy czerwca.

Pełna specyfikacja obiektywu jest już dostępna w naszej bazie:


Tokina AT-X 16.5-135 DX 16.5-135 mm f/3.5-5.6


Komentarze czytelników (23)
  1. benetnash
    benetnash 21 marca 2009, 22:16

    wybaczcie, ale nie wiem co ten obiektyw musiałby mieć żeby przy tej cenie ktoś go kupił...

  2. rolech
    rolech 21 marca 2009, 22:23

    mysle ze to bardziej wina kursu jena. teraz 3.6zl, gdyby przeliczac po z okresu photokiny (2.1zl) to by wyszlo 1800zl

  3. teishar
    teishar 21 marca 2009, 22:29

    Tokina już kilka razy pokazała że potrafi wykonywać dobre optycznie obiektywy z drugiej strony zaliczyli kilka nieprzyjemnych wpadek m.in. ich ostatni standard zoom... Po żyjemy zobaczymy, nie mniej ciekawy zamiennik kita by się szykował, może SWM, VR?? Bo narazie z Foty nie wynika zastosowanie przyjazdnych użytkownikowi technologii ....

  4. Kocur
    Kocur 21 marca 2009, 22:29

    Podejrzewam że tak czy inaczej cena sklepowa będzie i tak znacznie niższa od zapowiadanej, więc pewnie będzie to nieco ponad 2tyś. zł Tylko że to i tak będzie sporo za dużo jak na amatorski zoom bez stabilizacji i USM, musiał by być wyjątkowo dobry optycznie żeby konkurować z Sigmą 17-70

  5. palindrom
    palindrom 21 marca 2009, 22:31

    "posiadacze Nikonów będą musieli poczekać na swoją wersję aż do grudnia."
    Pierwsza pojawi się wersja na Canona a na obrazku bagnet Nikona, ehhh...
    Ciekawe czy Tokina nadal uprawia politykę niedostrzegania potrzeby korygowania CA ;]

  6. rolech
    rolech 21 marca 2009, 22:45

    palindrom troche mnie zbiles z tropu ta uwaga o bagnecie wiec sprawdzilem zrodlo i zglupialem. informacja prasowa jest po japonsku wiec korzystalem z translatora. google tlumaczy ze wersja dla nikona bedzie w grudniu link a babel fish ze w kwietniu link :-)
    zatem skoro na fotce jest bagnet nikona to moze rzeczywiscie nikon bedzie wczesniej i kwiecien jest poprawna data

  7. rolech
    rolech 21 marca 2009, 22:47

    data czerwcowa w zrodle wyglada tak 2009年 6月中旬(キヤノン用
    a kwietniowa/grudniowa tak 2009年 4月下旬(ニコン 用)
    zatem logicznie rzecz biorac google zle tlumaczy i wychodzi na to ze wczesniej bedzie wersja dla nikona. poprawilem wiec newsa

  8. maciejwb
    maciejwb 21 marca 2009, 23:48

    A zatem pilnie poszukiwana jest zapewne przez redakcję na umowe zlecenie osoba ze znajomością japońskiego :-) A tak na poważnie to zakres 16.5-135 wydaje się być wymarzony ale ciekawe jak będzie z CA znając tą firmę. Ta średnica filtra 77mm to nie mało ale może okaże się że będzie warto.

  9. rolech
    rolech 22 marca 2009, 07:48

    maciejwb 16-1xx to zdecydowanie moj ulubiony zakres, dla mnie to jest obiektyw ktorego nie trzeba sciagac z aparatu na wycieczkach. Przekonalem sie o tym na wyjezdzie z sony kiedy zalozylem 16-105 i zdejmowalem go tylko dla formalnosci zeby moc pokazac na stronie fotki z innych szkiel.
    link
    no a tu mamy jeszcze 30mm dluzszy zakres wiec na 105 moze byc ciut jasniejszy. szkoda tylko tego 0.5 na szerokim :-)

  10. grzegorzp
    grzegorzp 22 marca 2009, 09:07

    Zakres ogniskowej nie wróży nic dobrego niestety.

  11. Thorn
    Thorn 22 marca 2009, 11:26

    Hahaha jak zobaczyłem cenę to myślałem że dziś jest 1 kwietnia i prima aprilis LOL xD to jest obiektyw warty może 1k zł a nie ponad 3k :D To szkło nie ma nic żeby konkurować z kitem N 18-135 który jest praktycznie identyczny a w dodatku jest AF-S ;-) haha dalej nie mogę się opanować ze śmiechu :D

  12. wojkij
    wojkij 22 marca 2009, 12:09

    Gdyby to szkło miało światło 4 albo 2.8-4 to cena była by uzasadniona - ale 3k za coś z możliwościami każdego kita?

  13. Dr V
    Dr V 22 marca 2009, 14:43

    Gratuluje kolegom potrafiącym za pomocą nadprzyrodzonych sił określić możliwości szkiełka przyglądając się jedynie obrazkowi i kilku cyferkom

  14. olaieryk
    olaieryk 22 marca 2009, 15:49

    A mnie ciekawi ta cena. Budowa zapewne dobra a cena sugeruje, że optycznie obiektyw będzie bardziej niż OK. Amatorskie obiektywy o podobnych ogniskowych są ok. 2 tańsze! Poczekajmy na test! Obiektyw należy bardziej porównywać z Nikkorem 16-85 czy Sony 16-105 niż z Nikonem 18-135. Nie chodzi tu o VR ale o większą uniwersalność z powodu tych 16.5 mm.

  15. nazgul
    nazgul 22 marca 2009, 19:25

    Jak dla mnie to strzał w plot. Nawet jesli cena sklepowa tego szkła będzie nizsza to Nikonierzy maja do dyspozycji kita AF-S 18-105 VR - światlo to samo a jest jeszcze stabilizacja i SWM. Fakt, 30 mm krócej ale poważnie wątpię czy szklo Tokiny przebije Nikkora optycznie. Nawet jeśli będzie miała mniejsza dystorsję i CA...

  16. teishar
    teishar 22 marca 2009, 23:29

    Tylko zwrućmy uwagę na to że Tokina napewno będzie lepiej wykonana niż N AF-S 18-105 ... Metalowy bagnet, kompozyt, dobrej jakości guma a nie jak w przypadku Nikonowskiego kita plastik i plastik i gumka...

  17. nazgul
    nazgul 23 marca 2009, 00:23

    Owszem :) Tyle że stara mądrość ludowa mówi: "Jasno, ostro, tanio - wybierz dwa ale nie możesz mieć trzech" a w przypadku tej Tokiny nie mamy już dwóch - jasno i tanio. Zobaczymy jak będzie z trzecim kryterium, ale w przypadku przeinwestowania mechaniki może być kłopot.. 18-105 VR jest na pewno ostry i na pewno tani - więc jak na razie wygrywa mimo plasticzaności.

  18. Thorn
    Thorn 23 marca 2009, 08:04

    Nie - sęk w tym że ta Tokina nie ma nic czym może z Nikonem wygrać... światło kita, cena jak z niezłego szkła (chciałbym w tym miejscu wspomnieć cenę 80-200/2.8 który przed podwyżką kosztował 3,3k (teraz 4 ale zjada tą tokine na miejscu przy tak małej dopłacie)) - niektórzy piszą tutaj że kity N 18-105 i 18-135 są plastikowe - bo są ale za 2k to możemy sobie kupić 18-200 VR i mamy i lepsze wykonanie i metalowy bagnet o zakresie nie wspominając + zostaje nam ponad 1000zł w kieszeni ;-)

    Będzie lepsza? Jakoś nie wierzę, że Tokina zrobi takie dobre szkło - już nie raz pokazała że może i robi wytrzymałe mechanicznie szkła ale optycznie sobie średnio radzą... zresztą kto z Was zapłaci 3500zł za to szkło przy takim świetle (tym bardziej że obiektyw nie jest systemowy więc wiemy co za tym idzie)? I kolejne pytanie którym można by chyba zamknąć całą dyskusję - czy nie wolelibyście za cenę 3500zł kupić za 3000zł nową Sigmę 70-200/2.8 i za 400zł które Wam zostanie kupić nowego N 18-55/3.5-5.6 VR albo polować na używanego N 18-70? No do takiego zestawu ta Tokina to nawet nie ma startu - choćby nie wiem co w niej zamontowali ;-)

  19. messer_
    messer_ 23 marca 2009, 14:56

    A już pomijając - zakres zaczynający się od 16.5 - niebywałe :)

  20. smatusiak
    smatusiak 23 marca 2009, 15:01

    Zaletą jest mała długość (w stanie spoczynku:) - przy takim dużym zakresie.

  21. teishar
    teishar 23 marca 2009, 22:23

    Tak się składa że jedną Tokinę posiadam i nie mogę jej nic optycznie zarzucić ... Model AT-X M100 AF PRO D AF 100 mm f/2.8 co leprze wg testów optycznych to nie jedyny dobre model Tokiny.

  22. Eth
    Eth 24 marca 2009, 08:45

    Thorn - gratuluję porównywania spacerzooma do tele :)

  23. toughluck
    toughluck 24 marca 2009, 13:34

    Byłby wytrzymały, gdyby nie fakt, że nie należy do serii PRO AT-X, tylko do zwykłej. Więc pierwszy argument za tym szkłem pada. Gdy dodamy do tego brak silnika i stabilizacji, to w Nikonie i w Canonie nie ma z czym startować -- są C 17-85 i N 16-85 -- obydwa z silnikami i stabilizacją, jest N 18-105, co prawda węższy i krótszy, może gorzej wykonany, ale też ze stabilizacją i z silnikiem. Jest oczywiście wspominany 18-200, Canon też takowego ma.

    Jeszcze rozumiałbym, gdyby ten obiektyw wypuszczony byłby do Sony i/lub Pentaksa -- w tych systemach szkieł z silnikiem jak na lekarstwo, a stabilizacja w obiektywach nie jest potrzebna. Ciekawa alternatywa dla Sony 16-105 (zakładając lepszą jakość i niższą cenę), albo Pentaksa 17-70/4 (przy 70 mm Tokina ma szansę być jaśniejsza).

    Ale w Canonie i Nikonie zdecydowane pudło. Ten obiektyw wyjdzie tylko dla Canona i Nikona, zresztą Tokina od lat produkuje obiektywy tylko w tych dwóch mocowaniach i nie zamierzają tego zmienić (kilka miesięcy temu pytałem ich przedstawicieli o to).

    Ten obiektyw naprawdę musiałby dosłownie wymiatać wszystko, co do tej pory stworzono, żeby liczył się na rynku...

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.