Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Test aparatu

Konica Minolta DiMAGE A200 - test aparatu

14 lipca 2006

5. Własności matrycy

Balans bieli

Konica-Minolta DiMage A200 posiada następujące tryby ustawień balansu bieli: auto, światło dzienne, pochmurny dzień, cień, lampa jarzeniowa (dwa tryby), lampa żarowa, lampa błyskowa oraz dwa tryby wyboru manualnego balansu bieli.

Przebadaliśmy jak w aparacie sprawuje się automatyczne ustawianie balansu bieli dla światła o temperaturze 5000 K (odpowiada ono światłu w pochmurny dzień).


----- R E K L A M A -----

Pomiarów dokonaliśmy na tablicy kolorów Kodak Q-13, wykonując ekspozycje przy czułości ISO 50 i automatycznym ustawianiu balansu bieli. Następnie dla trzech podstawowych składowych R G B odczytaliśmy ich składowe a*b*. Na tej podstawie wyliczone zostały parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).

Dla temperatury światła 5000 K, błąd oceny poszczególnych składowych barw (dC) oraz nasycenie (S) przedstawione są w tabelce poniżej:

Błąd barwy Nasycenie [%]
R 1.0 99.2%
G 3.6 97.1%
B 4.5 99.9%
Średnia 3.0 98.7%


Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy


Wierność oddawania kolorów i nasycenia barw, jest w nim bardzo dobra. W przypadku nasycenia, praktycznie nie widać wpływu elektroniki na efekt wyjściowy. Przy odwzorowaniu barw widać lekkie problemy z zielonym i niebieskim.

Z założenia, A200 miał być aparatem skierowanym do zaawansowanych fotoamatorów. Dlatego w zakładach K-M w Sakai postawiono na wierność odwzorowania rzeczywistości, a nie na cukierkowe obrazki, jak to ma miejsce w wielu innych nawet zaawansowanych kompaktach.

Szumy

Poziom szumów matrycy DiMage A200 jest niewielki przy ustawieniu czułości na 50 - 200 ISO. Dla pozostałych czułości (400 i 800 ISO) szumy stają się już bardzo wyraźne i zdecydowanie uciążliwe.
Warto odnotować fakt, że zmierzony przez nas poziom szumów zachowuje się identycznie jak dla matrycy zastosowanej w Kodaku P880. Jedyna różnica polega na tym, że młodszym Kodaku zakres czułości kończy się na ISO 400.
Wynika z tego, że prawdopodobnie oba aparaty wyposażone są w identyczne matryce, produkowane przez amerykańskiego potentata.
Badając szumy wykonywaliśmy ekspozycje o długości 0.1 sek. fotogragując tablicę Kodak Color Patches.

Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy


Dal porównania zamieszczam również planszę ISO dla Kodaka P880:

Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy


Poniżej przedstawione są fragmenty planszy, na której wyraźnie widać poziom szumów dla różnych wartości ISO:

50 ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO
Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy

Dla każdej czułości ISO wykonaliśmy także zdjęcia scenki zapisując je w najlepszej, na jaki pozwala aparat, jakości JPGu. Obrazki poniżej są wycinkami w niezmienionej skali aby można było ocenić jakość wykonywanych zdjęć wraz ze zmianą czułości matrycy.

100 ISO Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy
200 ISO Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy
400 ISO Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy
800 ISO Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy


Zakres tonalny

Przebadaliśmy wartości zakresu tonalnego (DR) dla wszystkich wartości ISO. Maksymalna wartość DR wyniosła 6.31 f-stop dla ISO 50. Zakres tonalny dla SNR=10 (wysoka jakość zdjęcia) dla ISO 50 i 100 utrzymuje się na poziomie 5 EV. Dla wyższych czułości, jest on wyraźnie mniejszy i oscyluje w okolicach 3 EV.
Chcąc uzyskać lepszy zakres tonalny, możemy posłużyć się zdjęciami zachowanymi jako surowe zrzuty z matrycy, czyli RAW (dla K-M mają one rozszerzenie MRW). W ich przypadku zyskujemy bowiem zarówno na zakresie jak i jakości zdjęcia.
Zależność zakresu tonalnego od czułości przedstawia poniższy wykres:

Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy


ISO Tablica szarości
80 Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy
100 Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy
200 Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy
400 Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy
800 Konica Minolta DiMAGE A200 - Własności matrycy