Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 24 mm f/1.4L II USM - test obiektywu

29 kwietnia 2010

3. Budowa i jakość wykonania

Obiektyw Canon EF 24 mm f/1.4L II USM jeszcze do niedawna trudno było porównywać do obiektywów innych firm, bo tak naprawdę nie było do czego. Jedynym instrumentem o podobnych parametrach i przeznaczonym do lustrzanek była Sigma 24 mm f/1.8 EX DG Aspherical Macro, ale była ona ciemniejsza i nie miała napędu ultradźwiękowego autofokusa. Dopiero ostatnio Canonowi pojawił się poważny konkurent w postaci zaprezentowanego w lutym 2010 roku Nikkora AF-S 24 mm f/1.4G ED. Korzystając z niniejszej tabeli porównajmy więc parametry tej klasy obiektywów.

Widać, że obiektyw Canona jest największym i najcięższym w tej grupie. Na pewno ma na to wpływ największa liczba soczewek oraz zastosowanie napędu USM. Wszystkie obiektywy mają średnicę filtra wynoszącą 77 mm, a Canon i Nikon taką samą odległość minimalnej ostrości. Tutaj pozytywnie wyróżnia się Sigma, która ustawia ostrość już od 18 centymetrów.

Poniższe zdjęcie pokazuje Canona 24L stojącego pomiędzy Canonem EF 28 mm f/1.8 USM a Sigmą 30 mm f/1.4 DG EX HSM.

----- R E K L A M A -----

Canon EF 24 mm f/1.4L II USM - Budowa i jakość wykonania

Obudowa obiektywu jest charakterystyczna dla krótkoogniskowych L-ek. Jest czarna z typowym dla serii L czerwonym paskiem i wykonana z kompozytów magnezowych. Bagnet jest oczywiście metalowy i otacza całkiem sporą (średnica 35 mm) tylną soczewkę. Wraz ze zmianą ostrości soczewka ta przesuwa się, chowając się na niespełna jeden centymetr w obudowie, przy przejściu do minimalnej odległości ogniskowania. Przednia soczewka pozostaje przy tym nieruchoma, co oznacza, że wraz z ustawianiem ostrości zmieniamy nieznacznie ogniskową obiektywu (owe 24 mm jest osiągane tylko dla promieni padających z nieskończoności).

Canon EF 24 mm f/1.4L II USM - Budowa i jakość wykonania


Przechodząc od bagnetu do obudowy natrafimy od razu na oznaczenie ogniskowej obiektywu, a po lewej stronie na przełącznik trybu pracy mechanizmu ustawiającego ostrość (AF/MF). Powyżej nich znajduje się czytelna skala odległości, wyrażona w metrach i stopach oraz umieszczona za szybką. Pod nią mamy jeszcze znaczniki głębi ostrości dla wartości przysłony f/22, f/11 i f/4.0.

Idąc dalej natrafiamy na pierścień do manualnego ustawiania ostrości. Jest on szeroki (24 mm szerokości), ma gumowane karbowanie i praca z nim jest bardzo komfortowa. Pełen przebieg skali odległości wymaga obrotu pierścienia o kąt 160 stopni. To dość duża wartość pozwalająca na bardzo precyzyjne ustawienia, tym bardziej, że dla ogniskowej 24 mm głębia ostrości jest często bardzo duża i wybacza nawet całkiem spore niedokładności w naszych nastawach.

Za pierścieniem znajdziemy pełną nazwę obiektywu i wspomniany już czerwony pasek. Jeszcze dalej mamy przednią soczewkę o średnicy 54 mm otoczoną nierotującym mocowaniem filtrów o średnicy 77 mm.

Obiektyw składa się z 13 soczewek ustawionych w 10 grupach. Dwa elementy wykonano z niskodyspersyjnego szkła UD, co ma zagwarantować świetną korekcję aberracji chromatycznej, a dwóm kolejnym soczewkom nadano kształt asferyczny (w technologii „glass mold”). Na granicach powietrze-szkło zastosowano wysokiej klasy powłoki antyodbiciowe, a na wewnętrznej części pierwszej soczewki najnowsze powłoki Subwavelength Structure Coating (SWC). Ich zadaniem jest skuteczne wytłumienie odblasków i zagwarantowanie poprawnej pracy pod ostre światło. Canon chwali się dodatkowo, że we wszystkich elementach optycznych zastosowano szkło wolne od ołowiu. Wewnątrz obiektywu znajdziemy także kołową przysłonę o ośmiu listkach, którą możemy domknąć do f/22.

Canon EF 24 mm f/1.4L II USM - Budowa i jakość wykonania

Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki, tulipanową osłonę przeciwsłoneczną i miękki futerał.

Canon EF 24 mm f/1.4L II USM - Budowa i jakość wykonania