Fujifilm X-M1 - test aparatu
1. Wstęp
![]() |
Od premiery systemu bezlusterkowego Fujifilm minęło już 1.5 roku. Firma zaprezentowała do tej pory 8 obiektywów, także producenci niezależni sukcesywnie rozszerzają swoje porfolio o instrumenty optyczne z mocowaniem Fujifilm X (np. Zeiss). Jeśli chodzi o aparaty, do niedawna mieliśmy wybór jedynie spośród dwóch modeli: X-Pro1, adresowanego do profesjonalistów, oraz X-E1 – przeznaczonego dla entuzjastów fotografii. W ofercie Fujifilm brakowało aparatu dla nieco mniej zaawansowanych użytkowników i ową lukę postanowiono zapełnić prezentując najnowszy model X-M1.
![]() |
Już na pierwszy rzut oka widać, że X-M1 stworzono z myślą o początkujących fotoamatorach. Korpus zbudowano z tworzyw sztucznych, a nie z metalu. Nie odnajdziemy w nim także wizjera (ani optycznego, ani elektronicznego) czy kojarzonych z dawnymi analogowymi konstrukcjami pokręteł czasów migawki i kompensacji ekspozycji, jak również gwintu na mechaniczny wężyk spustowy. Jednak serce aparatu, czyli matryca X-Trans CMOS, pozostało takie samo jak w X-Pro1 i X-E1. Sensor ten wypadł w naszych pomiarach bardzo dobrze, zapewniając wysoką jakość obrazu przy stosunkowo niskich szumach i dobrym zakresie tonalnym. A jak najnowsze „dziecko” Fujifilm poradzi sobie z naszą procedurą testową? Aby się o tym przekonać, zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów testu.
Aparat do testu wraz z obiektywami wypożyczył polski oddział FUJIFILM Europe GmbH, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatów Fujifilm X-M1, Canon EOS M, Sony NEX-5R, a także Olympus E-PL5 i Samsung NX2000 dostępne jest tutaj.
| Producent | Fujifilm |
|---|---|
| Model | X-M1 |
| Data premiery | 2013-06-25 |
| Liczba pikseli | 16 Mpix |
| Dostępne rozdzielczości | • 4896 x 3264
• 4896 x 2760 (16:9) • 3264 x 3264 (1:1) • 3456 x 2304 • 3456 x 1944 (16:9) • 2304 x 2304 (1:1) • 2496 x 1664 • 2496 x 1408 (16:9) • 1664 x 1664 (1:1) • Tryby panoramy |
| Matryca | 23.6 x 15.6 mm (APS-C) X-Trans CMOS, 3:2
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
| Procesor obrazu | EXR II |
| Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264) • Dźwięk: PCM stereo |
| Zakres ISO | Auto (400, 800, 1600, 3200, 6400 ISO), 200 - 6400 ISO
100, 12800, 25600 ISO (tryby rozszerzone) • Bracketing ISO: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV |
| Migawka | 30 s – 1/4000 s, Bulb (do 60 min.)
w trybie SR AUTO 1/4 s – 1/4000 s |
| Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Fujifilm X
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
| Ogniskowa obiektywu | n/a |
| Światłosiła | n/a |
| Zoom optyczny | 0x |
| Zoom cyfrowy | 0x |
| Stabilizacja obrazu | Nie |
| Zapis wideo | • 1920 x 1080 (Full HD 1080p) z szybkością 30 kl./s
• 1280 x 720 (HD 720p) z szybkością 30 kl./s Maksymalna długość: 14 min. w Full HD i 27 min. w HD |
| Ogniskowanie | AF TTL oparty o detekcję kontrastu, MF
• Strefy AF: 49 stref (7x7), zmiana wielkości ramki AF • Tryby pól AF: Strefa AF, Wielopolowy AF, Ciągły AF, Śledzenie AF • Dioda wspomagająca AF |
| Pomiar światła | Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru: • Wielosegmentowy, • Uśredniony, • Punktowy |
| Ostrość od | zależne od obiektywu |
| Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
• ustawienia własne wg wzorca. |
| Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja z zakresie +/- 2 EV z krokiem co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV • Bracketing dynamiki tonalnej: 100, 200, 400% • Wielokrotna ekspozycja |
| Programy | Auto, SR Auto +, Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Własny (C), Sport, Krajobraz, Portret, SP, Adv, Auto
• Filtry artystyczne (Adv): Aparat zabawkowy, Miniatura, Dynamiczna tonacja, Wzmocnienie kolorów, Zmiękczona ostrość, Jasna tonacja, Ciemna tonacja i Częściowy kolor. |
| Zdjęcia seryjne | • Z szybkością do 5.6 kl./s do 30 klatek JPEG lub 10 RAW / RAW+ JPEG
• Z szybkością 3 kl./s do 50 klatek JPEG lub 10 RAW / RAW+ JPEG |
| Lampa błyskowa | Wbudowana typu pop-up (Super Intelligent Flash)
• Liczba przewodnia 7 (ISO 200) • Funkcje: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Synchronizacja na tylną kurtynę, Błysk stłumiony, Sterowanie • Synchronizacja do 1/180s |
| Złącze hot-shoe | Tak |
| Wyjście statywowe | Tak |
| Samowyzwalacz | 10 lub 2s |
| Karta pamięci | Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC (UHS-I) |
| LCD | odchylany w górę i w dół, 3 calowy, kolorowy, TFT LCD, 920.000 punktów, proporcje 3:2, pokrycie 100% kadru |
| Wizjer | brak |
| Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście mini HDMI typu C,
• Wbudowana karta sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n • Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RR-90 • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
| Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-W126 (7.2V, pojemność 1260 mAh, wydajność ok 350 zdjęć) |
| Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-W126, ładowarka BC-W126, pasek, zaślepka korpusu, CD-ROM, instrukcja |
| Waga | 280 g (bez akumulatora i karty pamięci)
330 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
| Wymiary | 116.9 x 66.5 x 39.0 mm |
| Dodatkowe informacje | Cyfrowe filtry symulujące efekt klisz fotograficznych (5 rodzajów) w tym Provia, Astia, Velvia oraz tryby zdjęć czarno-białych oraz Sepia
Dostępny w trzech kolorach: czarnym, srebrnym i brązowym. Wbudowana obsługa formatu RAW |
| Oceny użytkowników |

















Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.