Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-M1 - test aparatu

26 sierpnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 35

6. Jakość obrazu JPEG

W Fujifilm X-M1 przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: FINE i NORMAL. Dostępne są trzy proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:
  • proporcje obrazu 3:2:
    • Duży (L) – 4896×3264 pikseli,
    • Średni (M) – 3456×2304 pikseli,
    • Mały (S) – 2496×1664 pikseli,
  • proporcje obrazu 16:9:
    • Duży (L) – 4896×2760 pikseli,
    • Średni (M) – 3456×1944 pikseli,
    • Mały (S) – 2496×1408 pikseli,
  • proporcje obrazu 1:1:
    • Duży (L) – 3264×3264 pikseli,
    • Średni (M) – 2304×2304 pikseli,
    • Mały (S) – 1664×1664 pikseli.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu EOS M oraz Sony NEX-5R.

Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Zdjęcia z X-M1 są nieco ostrzejsze w stosunku do tych z Canona. Po części jest to zasługa delikatnego wyostrzania (podobnego jak w Sony), którego w EOS-ie M nie ma. Wycinki pokazują niewielką przewagę aparatu Fujifilm nad NEX-em w kwestii szczegółowości obrazu. Nawet na wysokich czułościach detal w X-M1 jest nieźle dostrzegalny, czego w przypadku obu konkurentów nie można powiedzieć. Porównanie wycinków z wszystkich trzech bezlusterkowców Fujifilm nie wykazuje istotnych różnic w jakości obrazu. W zasadzie dopiero dla najwyższego ISO można powiedzieć, że X-M1 odrobinę ustępuje swoim starszym braciom.

Należy oczywiście pamiętać, że na podstawie porównania JPEG-ów niewiele można powiedzieć o możliwościach samej matrycy. Można podejrzewać, że bez dobrych osiągów matrycy byłoby to bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe. O tym jednak, na ile jest to zasługa samej matrycy, przekonamy się w następnym rozdziale, porównując zdjęcia w surowym formacie.


Wyostrzanie

W Fujifilm X-M1 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −2 a +2, ze skokiem jednostkowym. W rozdziale dotyczącym rozdzielczości zwróciliśmy uwagę, że JPEG-i są umiarkowanie wyostrzane przy minimalnym stopniu ustawienia tego parametru. Jak mocno działa wyostrzanie na wyższych poziomach można przekonać się na podstawie poniższej tabelki, w której przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.

Fujifilm X-M1, ISO 200
wyostrzenie −2
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +2
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG

Naszym zdaniem skala wyostrzania w X-M1 jest całkiem rozsądna. Co prawda przy maksymalnym poziomie zdjęcia wyglądają już na lekko przeostrzone, jednak efekt ten nie rzuca się mocno w oczy. Można zaryzykować stwierdzenie, że ustawienie środkowe daje optymalny poziom wyostrzania.

Symulacja filmu

W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry (wszystkie w zakresie od −2 do +2 z krokiem jednostkowym): kolor, wyostrzanie, jasne tony, ciemne tony, poziom redukcji szumu. Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej. W X-M1 mamy w tym zakresie następujący wybór:

  • Provia – standardowa, naturalna reprodukcja kolorów (opcja, której aparat używa do generowania standardowych plików JPEG),
  • Velvia – podbity kontrast i bardziej nasycone kolory,
  • Astia – spokojne, stonowane i mniej nasycone kolory.
  • Czarno-biały,
  • Sepia.

Efekty działania poszczególnych ustawień przedstawiamy na poniższych przykładach.

Provia
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Velvia
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Astia
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG


Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego

Podobnie jak X-Pro1 i X-E1, X-M1 posiada programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu fotografowania, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 400 i ISO 800. Widać zatem, że funkcja ta nie jest szczególnie rozbudowana.

Dostępna jest także funkcja bracketingu z wykorzystaniem dostępnych ustawień zakresu dynamicznego. Polega ona po prostu na tym, że aparat automatycznie wykonuje trzy zdjęcia z ustawieniami kolejno DR 100%, DR 200% oraz DR 400%.

DR 100%
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
DR 200%
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
DR 400%
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG

Na pierwszy rzut oka niełatwo zauważyć zmiany w oświetleniu w jasnych czy w ciemnych partiach obrazu. Efekt zwiększania dynamiki łatwiej zauważyć porównując bezpośrednio odpowiednie zdjęcia. Widać to na poniższej animacji, gdzie zestawiliśmy ze sobą zdjęcia wykonane przy DR 100%, DR 200% oraz DR 400%. Teraz znacznie łatwiej zobaczyć, jak dużo udało się „wycisnąć” z jasnych partii obrazu na fragmencie nieba po lewej stronie kadru.

Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG


Filtry efektowe

W X-M1 odnajdziemy zestaw kilkunastu cyfrowych filtrów efektowych. Aby z nich skorzystać, należy ustawić pokrętło trybów aparatu na pozycji ADV i wybrać interesujący nas efekt. Ich lista przedstawia się następująco:

  • aparat zabawkowy,
  • miniatura,
  • wzmocnienie kolorów,
  • wysoka tonacja,
  • niska tonacja,
  • dynamiczna tonacja,
  • zmiękczona ostrość,
  • kolor częściowy
    • czerwony,
    • pomarańczowy,
    • żółty,
    • zielony,
    • niebieski,
    • fioletowy.

Efekt działania poszczególnych schematów kolorystycznych przedstawiamy poniżej.

Aparat zabawkowy
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Wzmocnienie kolorów
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczna tonacja
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Zmiękczona ostrość
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (czerwony)
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (pomarańczowy)
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (żółty)
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (zielony)
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (niebieski)
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy (fioletowy)
Fujifilm X-M1 - Jakość obrazu JPEG