Sony A7R - test aparatu
1. Wstęp
Z zewnątrz obydwa aparaty są bliźniaczo do siebie podobne (pomijając oczywiście symbole na obudowach). W konstrukcji wewnętrznej możemy jednak wyróżnić zasadniczo cztery odróżniające je cechy. Pierwsza z nich to matryca. W A7 znajdziemy 24-megapikselowy sensor, podczas gdy w A7R zastosowano układ z 36 milionami komórek światłoczułych, a dodatkowo – nie ma w nim filtra antyaliasingowego. Dzięki temu zdolność rozdzielcza nie jest sztucznie ograniczana, a zdjęcia powinny charakteryzować się wysoką szczegółowością i bogactwem detali. Należy jednak pamiętać o konsekwencjach usunięcia filtra AA, a mianowicie o możliwości wystąpienia na zdjęciach efektu mory, gdyż aparat go pozbawiony obarczony jest znacznie wyższym ryzykiem jej powstawania. W tym miejscu warto także wspomnieć o autofokusie. W A7R zastosowano moduł działający w oparciu o detekcję kontrastu, podczas gdy na matrycy A7 znajdziemy dodatkowo piksele odpowiadające za ustawianie ostrości na zasadzie detekcji fazy.
Pewne zmiany dotyczą także konstrukcji aparatów. W A7R cały szkielet aparatu wykonano z lekkich stopów magnezu, co jest udoskonaleniem w stosunku do A7. Poza tym, w testowanym bezlusterkowcu zastosowano migawkę, w której zarówno pierwsza, jak i druga kurtyna realizowana jest w sposób mechaniczny.
Alphę A7 przetestowaliśmy stosunkowo niedawno, przyszedł zatem czas przekonać się, jak w naszej procedurze sprawdzi się model A7R. Jak wspominaliśmy na początku tego rozdziału, tak samo A7, jak i A7R nie mają w tej chwili bezpośrednich konkurentów, dlatego zdecydowaliśmy się na porównanie droższego modelu do dwóch zaawansowanych lustrzanek pełnoklatkowych: Canona 5D Mark III oraz Nikona D800E. Zapraszamy do lektury!
Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Porównanie specyfikacji Alphy A7R i A7 oraz Canona 5D MkIII i Nikona D800E można obejrzeć tutaj.
| Producent | Sony | 
|---|---|
| Model | A7R | 
| Data premiery | 2013-10-16 | 
| Liczba pikseli | 36 Mpix | 
| Dostępne rozdzielczości | • 7360 x 4912 (RAW, JPEG)
 • 4800 x 3200 (JPEG) • 3680 x 2456 (JPEG) • Do 12416 x 1856 w trybie panoramy  | 
    
| Matryca | 35.8 x 23.9 mm (FF), Exmor APS HD CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli 36.8 MPix,
 • elektromagnetyczny mechanizm samooczyszczania matrycy • Aparat bez optycznego filtra dolnoprzepustowego. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej ostrości, jednocześnie jednak obarczony jest większym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów.  | 
    
| Procesor obrazu | BIONZ X | 
| Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG
 Rodzaje JPEG: Extra Fine/ Fine/ Standard • Filmy: MP4 / AVCHD 2.0 (MPEG4 AVC / H.264) • Dźwięk: Stereo Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC stereo  | 
    
| Zakres ISO | Auto (100-6400 - regulowany dolny i górny zakres), 
 ręcznie: 100-25600 ISO z krokiem co 1/3 EV tryb rozszerzony ISO 50  | 
    
| Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
 30 s – 1/8000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb  | 
    
| Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony E | 
| Ogniskowa obiektywu | n/a | 
| Światłosiła | n/a | 
| Zoom optyczny | 0x | 
| Zoom cyfrowy | 4x | 
| Stabilizacja obrazu | Nie | 
| Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD, 60p/50p, AVCHD, 28 Mbit/s)
 • 1920 x 1080 pix (Full HD, 60i/50i, AVCHD, 24 Mbit/s, FX) • 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p/24p, AVCHD, 17 lub 24 Mbit/s, FX/FH) • 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s • 640 x 480 (VGA, MP4, 3 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s Wbudowany mikrofon stereo Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon ECM-CG50/ XLR-K1M  | 
    
| Ogniskowanie | AF z wykrywaniem kontrastu
 • Obszary AF: Wielopolowy (wybór automatyczny z 25 punktów AF), Centralnie ważony, Nastawianie ostrości na wybrany punkt. • Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Ciągły AF-C , DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), MF. • Zakres detekcji od 0 do 20 EV (ISO 100 i obiektyw f/2.8). • Funkcja śledzenia ostrości. • Wspomaganie AF: wbudowana dioda LED o zasięgu do 3 m  | 
    
| Pomiar światła | Pomiar 1200 strefowy,
 Tryby pomiaru: • wielosegmentowy, • punktowy, • centralnie ważony  | 
    
| Ostrość od | zależnie od obiektywu | 
| Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 rodzaje), Pod wodą
 • ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500–9900 K), • korekcja balansu bieli (15-stopniowa purpura / zieleń) • bracketing balansu bieli (3 klatki)  | 
    
| Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
 Bracketing: 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 1, 2 i 3 EV (2 i 3 EV - tylko 3 klatki) • Tryb Auto HDR (High Dynamic Range) • Optymalizacja zakresu dynamiki (DRO), bracketing DRO  | 
    
| Programy | iAuto, iAuto+ (Superior Auto), Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Sweep Panorama, Film, Własne (1,2) | 
| Zdjęcia seryjne | • Szybkość w trybie ciągłym do 1.5 kl./s
 • Szybkość w trybie priorytetu zdjęć seryjnych do 4.0 kl./s  | 
    
| Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy
 • Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV • Czas synchronizacji: 1/160 s • Tryby pracy: AUTO, błysk wypełniający, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, osłabianie efektu czerwonych oczu  | 
    
| Złącze hot-shoe | Tak | 
| Wyjście statywowe | Tak | 
| Samowyzwalacz | 2s lub 10s | 
| Karta pamięci | • Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo, XC-HG Duo
 • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), kompatybilne z UHS-I  | 
    
| LCD | odchylany o 90 stopni w górę lub 45 stopni w dół, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, rozdzielczość 921.600 punktów, pokrycie kadru 100%
 regulowana jasność Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo  | 
    
| Wizjer | EVF (elektroniczny) 0.5 calowy OLED Tru-Finder, powiększenie: x0.71, pokrycie: 100%, punkt oczny 22 mm od ramki okularu
 rozdzielczość 2.359.296 punktów korekcja dioptrii od -4.0 do +3.0  | 
    
| Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed / wejście zasilania, wyjście HDMI, wyjście słuchawkowe 3.5 mm stereo minijack
 • Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-VPR1 • Wbudowana obsługa sieci bezprzewodowej Wi-Fi • Obsługa NFC (Near Field Communication) • Obsługa PIM III  | 
    
| Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-FW50  (7.2V, pojemność 1080 mAh, wydajność ok 270 zdjęć).
 • Ładowanie przez USB • Opcjonalnie zasilanie sieciowe  | 
    
| Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-FW50, pasek, kabel USB, zaślepka bagnetu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie PlayMemories Camera | 
| Waga | 407 g (sam korpus)
 465 g (z akumulatorem i kartą pamięci)  | 
    
| Wymiary | 126.9 x 94.4 x 48.2 mm | 
| Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
 Polskie menu Technologia Triluminos Colour.  | 
	
| Oceny użytkowników | 



                        





                        
                        
                        
                                




                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.