Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony ILCE-QX1 - test aparatu

7 listopada 2014

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: STANDARD i FINE. Dostępne są dwie proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczość zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawia się następująco:
  • proporcje obrazu 3:2
    • Duży (20M) – 5456×3632 pikseli,
    • Średni (10M) – 3872×2576 pikseli,
    • Mały (5) – 2736×1824 pikseli,
  • proporcje obrazu 16:9
    • Duży (17M) – 5456×3064 pikseli,
    • Średni (8.4M) – 3872×2176 pikseli,
    • Mały (4.2M) – 2736×1536 pikseli.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sony ILCE-QX1 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Na najniższych czułościach pliki JPEG z aparatu QX1 oferują całkiem dobrą jakość obrazu. Choć nie możemy sterować procesem tworzenia tych plików w żaden sposób, w tym odszumianiem i wyostrzaniem, liczba odwzorowanych szczegółów jest wysoka, a efekt halo niewielki. Pod tym względem obraz prezentuje się dużo lepiej niż w innych aparatach QX, co nie może dziwić, skoro to model wyposażony w matrycę APS-C. Brak możliwości wpływania na proces tworzenia plików JPEG utrudnia także porównanie tego aparatu z innymi. Dość powiedzieć, że nawet dla najwyższych wartości ISO poziom szumu jest niezauważalny. Możemy co prawda zwrócić uwagę na powolny spadek liczby zachowanych w obrazie detali – zaczyna sie on od czułości ISO 3200 i jest spowodowany procesem redukującym zakłócenia. Dalsze zwiększanie ISO skutkuje szybkim pogarszaniem się szczegółowości obrazu. Przy dwóch najwyższych czułościach obraz wygląda już naprawdę słabo. O ile jeszcze ISO 6400 można uznać za marginalnie użyteczne (jeśli nie zależy nam na drobnych szczegółach), o tyle maksymalną czułość można spokojnie uznać za bezużyteczną.

W porównaniu do zaprezentowanych aparatów jakość obrazu w QX1 utrzymuje całkiem dobry poziom w całym spektrum czułości. Musimy zauważyć, że pozytywnie wyróżnia się Fujifilm X-E2. Brak filtra antyaliasingowego powoduje, że model ten osiąga dobre rezultaty w odwzorowywaniu szczegółów mimo niższej rozdzielczości obrazu.

Wyostrzanie

Oprogramowanie Sony PlayMemories Mobile w wersji 5.0.1 nie dysponuje opcjami umożliwiającymi regulację poziomu wyostrzania plików JPEG.