Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

LG G4 - test aparatu

1 października 2015

5. Jakość obrazu JPEG

LG G4 oferuje zapis zdjęć w maksymalnej rozdzielczości 5312×2988 px dla formatu 16:9. Dodatkowo umożliwia stosowanie proporcji 4:3 oraz 1:1. Dane zapiszemy w następujących formatach:

  • JPEG,
  • RAW (DNG) +JPEG.
Procesu tworzenia plików JPEG nie możemy w żaden sposób modyfikować.

Balans bieli



----- R E K L A M A -----

Aparat LG G4 umożliwia ustawianie balansu bieli w sposób automatyczny bądź poprzez podanie temperatury wyrażonej w kelwinach. Wobec tak ograniczonej kontroli postanowiliśmy sprawdzić, jak zachowuje się automatyka bieli w różnych warunkach oświetleniowych.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.54 126.1
Zachmurzenie Auto 4.83 129.6
Zacienienie Auto 13 139.1
Żarówki Auto 8.38 119.4
5500K Auto 7.2 123.8
Jedynie dla światła słonecznego i podczas pochmurnego dnia automatyka aparatu działa bardzo dobrze. Zaskakuje negatywnie zachowanie dla zacienienia, gdzie obserwujemy silną niebieską dominantę. Podobnie jest – choć z mniejszym błędem – dla światła żarowego. Można uznać, że zastosowanie dodatkowego filtra w układzie optycznym przyczynia się głównie do dobrego odwzorowania kolorów w typowo wycieczkowych sytuacjach.

Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są mocno przesycone, dla każdej z badanych kombinacji przesycenie wynosi ponad 120%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
LG G4 - Jakość obrazu JPEG LG G4 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
LG G4 - Jakość obrazu JPEG LG G4 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
LG G4 - Jakość obrazu JPEG LG G4 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarowe
Balans bieli: Auto
LG G4 - Jakość obrazu JPEG LG G4 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
LG G4 - Jakość obrazu JPEG LG G4 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

LG G4 - Jakość obrazu JPEG

Przedstawiony wykres niewiele ma wspólnego z naturalnym zachowaniem. Wręcz przeciwnie, dostrzec możemy silną ingerencję oprogramowania. Dla trzech najniższych czułości szum jest niewidoczny dla każdej ze składowych. ISO 400 uznać możemy za względnie użyteczne, dla wyższych czułości jakość szybko się degraduje. Mimo wysokiego udziału składowej niebieskiej, dla składowej luminancji do ISO 1500 odnotowujemy poziom szumu poniżej wartości 3%, co należy uznać za dobry wynik.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

LG G4 - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Pierwszy kłopot z porównaniem to niestandardowe czułości, które powodują, że nie widzimy dopasowania do ISO 1500 z innych aparatów. Gdy jednak pominiemy ten aspekt, pierwsze spostrzeżenie to odmienna kolorystyka. Faktycznie, przy żarowym oświetleniu, będącym źródłem światła przy fotografii scenki testowej, zdjęcia cechuje różowe zabarwienie. Kolejna sprawa to niedoświetlenie, którego nie byliśmy w stanie skompensować nastawami w aparacie. Jaka jest jednak jakość tych zdjęć? Nie można powiedzieć, że szumu nie widać. Jednak nie jest on przeszkadzający i nawet na ISO 800 oddanie szczegółów jest rozsądne. Ale porównanie do Canona S120 czy Fuji XQ2 jest dla opisywanego LG bolesne, gdyż stoi on na straconej pozycji. Już od bazowej czułości jakość tworzonego przezeń obrazka jest dużo niższa.