Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D500 - test aparatu

14 lipca 2016
Maciej Latałło Komentarze: 89

6. Jakość obrazu JPEG

W Nikonie D500 zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w trzech rozmiarach: dużym (L), średnim (M) i małym (S). W zależności od ustawienia opcji „obszar zdjęcia” (o której pisaliśmy na początku rozdziału 3), rozdzielczości zapisywanych zdjęć w poszczególnych wielkościach przedstawiają się następująco:
  • Format DX:
    • L – 5568×3712 pix,
    • M – 4176×2784 pix,
    • S – 2784×1856 pix,
  • Format 1.3x:
    • L – 4272×2848 pix,
    • M – 3200×2136 pix,
    • S – 2128×1424 pix,
Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Podstawowymi parametrami obrazu możemy sterować z poziomu funkcji Picture Control, którą odnajdziemy w menu fotografowania lub pod dedykowanym przyciskiem. Znajduje się tam 6 zdefiniowanych ustawień stylu obrazu:
  • Standardowe,
  • Neutralne,
  • Żywe,
  • Monochromatyczne,
  • Portret,
  • Krajobraz,
  • Równomierne.
W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji (z krokiem 1 lub 0.25) następujących parametrów:
  • dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
    • Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
  • dostępne we wszystkich stylach:
    • wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
    • kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
    • jasność – w skali od −1 do +1,
    • przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
  • dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
    • nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
    • odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
  • dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
    • efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
    • zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Aparat pozwala także na zdefiniowanie własnych stylów Picture Control i zapisanie ich w pamięci. Co więcej, style te można zapisać na kartę pamięci i użyć w innym egzemplarzu Nikona D500 lub w zgodnym oprogramowaniu.

W Nikonie D500 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 51200. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 1638400 (Hi5). Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV (nie ma jedynie kroków pośrednich pomiędzy ISO 102400 (Hi1) a 1638400 (Hi5). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Canon EOS 7D Mark II oraz Pentax K-3 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG



----- R E K L A M A -----

Do ISO 6400 nie zauważymy istotniejszych różnic w jakości obrazu pomiędzy Nikonem D500 a jego głównym konkurentem – Canonem 7D Mark II. Praktycznie niewyostrzone JPEG-i z obu lustrzanek prezentują podobny stopień odtworzenia detali. Na wysokich ISO (powyżej 25600) szum skutecznie psuje odbiór zdjęć, bowiem ilość szczegółów drastycznie spada. Trudno zatem wyłonić wyraźnego faworyta naszego zestawienia. Niełatwo nam też docenić obecność rozszerzonych czułości w nowym Nikonie. Przy tak dużym zaszumieniu, ich przydatność jest dyskusyjna. O ile jeszcze wartością 102400 można się w pewnych sytuacjach ratować, to kolejne wydają się być po prostu bezużyteczne.


Wyostrzanie

W Nikonie D500 mamy do dyspozycji standardową dla lustrzanek tego producenta 10-stopniową skalę wyostrzania (od 0 do 9 oraz auto). Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na 0, 4, 9 oraz auto można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Nikon D500, ISO 100
wyostrzenie 0
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie auto
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG

Wyostrzanie automatyczne zapewniło w naszym przypadku bardzo dobry efekt. Jego stopień uwydatnienia leży pomiędzy ustawieniem 0 i 4 i naszym zdaniem prezentuje się najlepiej. Efekt maksymalnego wyostrzania natomiast nie wygląda zachęcająco.

Tryb HDR

W trybie HDR Nikon D500 wykonuje dwa zdjęcia, a różnica w ekspozycji pomiędzy nimi może wynosić 1, 2, 3 EV lub Auto. Do wyboru mamy także opcje wygładzania: zmniejszone, normalne, zwiększone. Tryb HDR możemy aktywować dla pojedynczego zdjęcia (wówczas zostaje on automatycznie wyłączony po jego wykonaniu) lub na stałe (musimy go ręcznie wyłączyć aby powrócić do normalnego fotografowania).

Choć instrukcja aparatu nie specyfikuje tego, podobnie jak w przypadku modelu D750 przypuszczamy, że aparat automatycznie wyrównuje wykonane zdjęcia, jeśli pojawi się między nimi przesunięcie. Producent jednak zaleca stosowanie statywu i informuje, że krawędzie wynikowego zdjęcia mogą być ucięte w stosunku do oryginalnego kadru. Warto również zauważyć, że tryb HDR jest nieaktywny jeśli fotografujemy w plikach RAW. Co więcej, nie mamy możliwości zapisu oryginalnych zdjęć, a na karcie zachowany zostaje jedynie efekt końcowy.

W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR.

HDR off
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG
HDR wygładzanie normalne – auto
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG
HDR wygładzanie normalne – 1 EV
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG
HDR wygładzanie normalne – 2 EV
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG
HDR wygładzanie normalne – 3 EV
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG
HDR wygładzanie zmniejszone – 2 EV
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG
HDR wygładzanie zwiększone – 2 EV
Nikon D500 - Jakość obrazu JPEG

Wielokrotna ekspozycja

Nikon D500 oferuje tryb wielokrotnej ekspozycji, umożliwiający automatyczne łączenie od dwóch do trzech zdjęć w jeden obraz. W pierwszej kolejności możemy wybrać, czy tryb ma być aktywny jednorazowo, czy pozostawiać włączony przez cały czas. Dodatkową opcją jest tzw. „tryb nakładania”, który pozwala wybrać spośród kolejnych wariantów:

  • dodaj – ekspozycje są nakładane bez modyfikacji,
  • średnia – wzmocnienie jest dostosowywane w zależności od liczby zarejestrowanych ekspozycji (wzmocnienie dla każdej ekspozycji ustawiane jest na 1/2 dla dwóch i 1/3 dla trzech ekspozycji),
  • jasno – automatyka porównuje obszary o różnej jasności na zdjęciach składowych i wybiera jaśniejsze piksele,
  • ciemno – automatyka porównuje obszary o różnej jasności na zdjęciach składowych i wybiera ciemniejsze piksele.