Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - test obiektywu

29 czerwca 2015

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Rzut okiem na poniższe miniaturki pokazuje, że koma jest ogromna i nie pomaga jej nawet przymknięcie przysłony o 1 EV. To tym bardziej bolesne, że Mitakon został zaprojektowany na matrycę APS-C/DX. Na mniejszym detektorze Mikro 4/3 wady pozaosiowe powinny być korygowane dobrze. Niestety zdecydowanie nie są. To kolejna poważna wpadka testowanego obiektywu.

E-PL1, 35 mm, f/0.95, centrum E-PL1, 35 mm, f/0.95, róg
Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-PL1, 35 mm, f/1.4, centrum E-PL1, 35 mm, f/1.4, róg
Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 10.4%. Jest to wartość średnia, ale ma swój przyczynek do pogorszenia jakości obrazu. Warto wspomnieć, że najbardziej daje się on we znaki na przysłonach f/0.95 i f/1.4, a znika już prawie całkowicie od f/2.0.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rozkład światła w rozogniskowanych krążkach jest dość równy. Problemem jest coś innego. Ten obiektyw wyraźnie pokazuje, że kołowość przysłony nie zależy tylko od liczby listków, ale głównie od ich kształtu. Co z tego, że producent chwali się zastosowaniem aż 10 lamelek przysłony, jak źrenica wejściowa i tak jest kanciasta…

E-PL1, 35 mm, f/0.95, centrum E-PL1, 35 mm, f/0.95, róg
Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-PL1, 35 mm, f/1.4, centrum E-PL1, 35 mm, f/1.4, róg
Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-PL1, 35 mm, f/2.0, centrum E-PL1, 35 mm, f/2.0, róg
Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh