Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM - test obiektywu

18 września 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Testowany obiektyw nie ma żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Widać to doskonale na poniższych zdjęciach.

Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Pewne problemy pojawiają się za to przy poprzecznej aberracji chromatycznej, co widać na poniższym wykresie.

Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wadę tę najłatwiej zauważyć dla ogniskowych 18–35 mm, gdzie niezależnie od przysłony utrzymuje się blisko 0.12%, a więc wartości, którą uznajemy za poziom średni. Na 70 mm aberracja chromatyczna jest niezauważalna. Rośnie jednak ponownie dla maksymalnej ogniskowej, ale wciąż jest tam na granicy wartości małych i średnich.

Warto nadmienić, że jest to zupełnie inny obraz niż ten, jaki widzieliśmy u poprzednika, który największą aberrację sięgającą prawie 0.15% pokazywał na ogniskowej 70 mm. To kolejny argument za tym, że nowy model to nowa konstrukcja optyczna.

Podsumowując, jak na obiektyw zmiennoogniskowy o takiej krotności są to wyniki rozsądne, które nie będą nam sprawiały dużych problemów.

Canon 50D, 18 mm, f/5.6 Canon 50D, 70 mm, f/16.0
Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Nie zaobserwowaliśmy efektu pływania ogniska, więc testowany obiektyw nie może mieć dużych problemów z aberracją sferyczną. Potwierdzają to obrazy uzyskane dla rozogniskowanych zdjęć diody, które zarówno przed jak i za ogniskiem wyglądają podobnie.

Canon 50D, 122 mm, f/5.6, przed Canon 50D, 122 mm, f/5.6, za
Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM - Aberracja chromatyczna i sferyczna