Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - test obiektywu

2 września 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Obiektywy ultraszerokokątne zwykle nie mają problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Jest to jednak związane głównie z ich słabym światłem. Testowana Tokina, ze względu na otwór f/2.8, ma jednak trudniejsze zadanie. Wywiązuje się jednak z niego bardzo dobrze, bo obrazy pozaogniskowe charakteryzują się tylko śladowym, ledwie zauważalnym zabarwieniem.


----- R E K L A M A -----

Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Jeśli chodzi o poprzeczną aberrację chromatyczną, to szerokokątne Tokiny często zupełnie sobie z nią nie radziły. Jak jest tym razem? Rzućmy okiem na poniższy wykres.

Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Powodów do zadowolenia na pewno nie ma. Na najtrudniejszej kombinacji ogniskowej 11 mm i światła f/2.8 aberracja sięga dużego poziomu 0.18%. Co więcej, dla żadnej kombinacji ogniskowej i przysłony nie spada poniżej wciąż wyraźnie widocznej wartości 0.14%. Gdy jednak sobie przypomnimy, że w modelu 11–16 mm f/2.8 musieliśmy borykać się z poziomem 0.22–0.27%, dostrzegamy i doceniamy bardzo wyraźną poprawę. Do osiągów najpoważniejszego konkurenta, czyli Sigmy 10–20 mm f/3.5 EX DC HSM – wciąż trochę jednak brakuje.

Canon 50D, 11 mm, f/2.8 Canon 50D, 20 mm, f/5.6
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Nie zaobserwowaliśmy efektu pływania ogniska, choć efekt ten może być maskowany przez sporą głębię ostrości jaka wynika z parametrów testowanego obiektywu. Aberracja sferyczna nie może być jednak korygowana idealnie, bo krążki światła uzyskane za ogniskiem pokazują bardzo wyraźną obwódkę z ciemnym centrum. Efektu tego nie ma za to dla krążków otrzymanych przed ogniskiem.

Canon 50D, 20 mm, f/2.8, przed Canon 50D, 20 mm, f/4.0, za
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna