Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Carl Zeiss Milvus 50 mm f/1.4 - test obiektywu

16 listopada 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

U Otusa 1.4/55 podłużnej aberracji chromatycznej nie było widać prawie wcale, u Sigmy A 1.4/50 była ona ciut większa, ale wciąż minimalna. U Milvusa jest w zasadzie dokładnie tak samo. Delikatne zabawienie obrazów pozaogniskowych (żółto-zielone za ogniskiem i czerwonawe przed ogniskiem) jest widoczne, ale jest to efekt niewielki i nie zmienia naszej wysokiej oceny w tej kategorii.

Carl Zeiss Milvus 50 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Problemów nie ma też w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej, co jasno pokazuje poniższy rysunek prezentujący zachowanie zarówno na brzegu matrycy APS-C/DX jak i detektora pełnoklatkowego.

Carl Zeiss Milvus 50 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wada ta rośnie wraz z przymykaniem przysłony w zakresie do f/1.4 do f/2.8, lecz potem wykres wypłaszcza się. Przyjmowane wartości są jednak znikome lub małe, więc w rzeczywistych sytuacjach zdjęciowych, niezależnie od użytej przysłony, problemów nie powinniśmy mieć wcale.

Co ciekawe, Otus 1.4/55 miał odwrócony przebieg aberracji chromatycznej z największymi wartościami w przedziale 0.05–0.07% dla okolic maksymalnego otworu względnego. Natomiast Sigma A 1.4/50 nie pokazywała aberracji poprzecznej prawie wcale, bo najwyższa odnotowana wartość nie przekraczała 0.04%.

Canon 5D III, f/1.4 Canon 5D III, f/8.0
Carl Zeiss Milvus 50 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Carl Zeiss Milvus 50 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują efektu „pływania” ogniska, więc aberracja sferyczna nie może być duża. Ten wniosek potwierdza wygląd rozogniskowanych krążków światła. Jeśli dołożymy do tego akceptowalną jakość obrazu na maksymalnym otworze względnym, bez charakterystycznego spadku kontrastu, możemy sądzić, że aberracja sferyczna jest przez Milvusa korygowana prawidłowo.

Canon 5D III, f/1.4, przed Canon 5D III, f/1.4, za
Carl Zeiss Milvus 50 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Carl Zeiss Milvus 50 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna