Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm XF10 - test aparatu

18 października 2018

5. Jakość obrazu JPEG

Fujifilm XF10 pozwala na zapis plików w następujących proporcjach i rozmiarach obrazu:

  • 3:2
    • Duży (L) – 6000×4000 pikseli,
    • Średni (M) – 4240×2832 pikseli,
    • Mały (S) – 3008×2000 pikseli,
  • 16:9
    • Duży (L) – 6000×3376pikseli,
    • Średni (M) – 4240×2384 pikseli,
    • Mały (S) – 3008×1688 pikseli,
  • 1:1
    • Duży (L) – 4000×4000 pikseli,
    • Średni (M) – 2832×2832 pikseli,
    • Mały (S) – 1688×1688 pikseli
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF) w jakości Fine oraz Normal.
  • RAW,
  • RAW+JPEG.

Dostępne są następujące opcje kliszy oraz filtrów konwersyjnych:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia/Vivid – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia/Soft – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome – miękkie barwy i zwiększony kontrast partii w cieniu,
  • PRO Neg Hi – bardziej kontrastowy od PRO Neg Std, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Czarno-biała,
  • Czarno-biała z filtrem żółtym,
  • Czarno-biała z filtrem czerwonym,
  • Czarno-biała z filtrem zielonym,
  • Sepia.
Niestety, w aparacie zabrakło najnowszej symulacji Eterna.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 12800
Odszumianie
−2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
Odszumianie
−2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Znakomite efekty zapewnia nastawa „−2” – kompensowany jest szum kolorowy przy zachowaniu wysokiej szczegółowości zdjęcia, a na zdjęciu znajduje się jedynie przyjemne dla oka ziarno. Zwiększenie do „0” oraz „+2” odbywa się już kosztem szczegółów.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Już przy nastawie „−2” widać, że obraz jest lekko wyostrzony. Jeżeli chcemy umieszczać zdjęcia na platformach społecznościowych, dobrym pomysłem może być używanie nastawy „0”. Przy „+2” zastosowane wyostrzanie jest już jednak za mocne.

Balans bieli

W XF10 znajdziemy następujące ustawienia dotyczące balansu bieli:
  • Auto,
  • Ustawienia własne według wzorca,
  • Temperatura barwowa (od 2500K do 10000K),
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Świetlówka (3 rodzaje),
  • Światło żarówki,
  • Po wodą.
Do ustawiania konkretnego trybu balansu bieli służy dolny przycisk kierunkowy. Wybranie trybu skutkuje pojawieniem się ekranu korygowania balansu bieli w 2 osiach: czerwony–turkusowy i niebieski–żółty. W każdej z osi regulacja może odbywać się w zakresie od −9 do +9.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.35 105.5%
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.1 103.6%
3000K Auto 15.4 123.1%
3000K Żarówki 10.4 1056%
3000K 3000K 9.39 105.9%
5500K Auto 5.64 109.0%
5500K 5600K 13.6 121.2
Lampa błyskowa auto 6.38 108.2%

W przypadku światła słonecznego, lampy błyskowej oraz 5500K automatyka aparatu radzi sobie dobrze. Gorzej jest przy świetle żarowym, aczkolwiek część błędu uda nam się zniwelować, korzystając z dedykowanej nastawy lub ustawiając temperaturę barwową ręcznie.

Jeżeli chodzi o nasycenie barw, to wszystkie kombinacje charakteryzują się jego wartością większą niż 100%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słońce
Balans bieli: Auto
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: słońce
Balans bieli: Słońce
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: 3000K
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5600:
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5600:
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5600:
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa błyskowa
Balans bieli: auto:
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG

Szum w plikach JPEG

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG

Widać, że redukcja zaszumienia występuje już ponad czułością ISO 400, a swoją siłę zwiększa od ISO 3200, gdzie kompensowane są dodatkowo wszystkie składowe. Do ISO 3200 włącznie wartość składowej luminancji nie przekracza 1%. Czułości ISO 100 oraz 25600 i 51200 to wartości rozszerzone i możemy ich używać tylko w JPEG-ach.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu. Do porównania wybraliśmy Canona G1 X Mark III, gdyż jest to stosunkowo nowy aparat z matrycą APS-C oraz Nikona Coolpixa A, który posiada obiektyw o tej samej ogniskowej – warto jednak wspomnieć, że kompakt ten pochodzi z 2013 roku i nie doczekał się jeszcze swojej drugiej wersji.

Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Jeżeli chodzi o zaszumienie i szczegółowość zdjęć na wyższych czułościach, wydaje się, że przodują tutaj aparaty Canona i Fujifilm. Nie można się jednak temu dziwić – Coolpix A to aparat zaprezentowany 5 lat temu, a od tego czasu w projektowaniu i produkcji matryc wiele się zmieniło. Zdjęcie z G1 X Mark III wydaje się jednocześnie najbardziej miękkie – powodem jest fakt, że Canon, przy najniższym parametrze wyostrzania rzeczywiście go nie stosuje.