Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS R - test aparatu

Canon EOS R
27 listopada 2018

1. Wstęp

To, że Canon pracuje nad swoim pierwszym pełnoklatkowym bezlusterkowcem, wiadomo było już od dłuższego czasu. Sporym zaskoczeniem był jednak sam moment premiery – podczas gdy Nikon podgrzewał atmosferę wokół serii Z kolejnymi periodycznie wypuszczanymi filmami i zapowiedziami, Canon milczał i o nowym aparacie użytkownicy dowiedzieli się tak naprawdę w dniu, w którym został zaprezentowany.

Canon EOS R - Wstęp

Canon EOS R, bo tak nazywa się pierwszy reprezentant najnowszego systemu Canona, to aparat o zupełnie nowym mocowaniu (RF) niż stosowane w lustrzankach i bezlusterkowcach APS-C. Jego średnica wynosi 54 mm (czyli tyle samo, co w EF), a odległość rejestrowa ma 20 mm – zatem 24 mm mniej niż ma EF, ale więcej niż Sony E (18 mm) oraz Nikon Z (zaledwie 16 mm). Na nowym bagnecie będziemy mieli do dyspozycji od razu 4 obiektywy – standardowy RF 24–105mm f/4.0L IS USM, innowacyjny RF 28–70mm f/2.0L, niewielki i klasyczny RF 35mm f/1.8 Macro IS STM oraz jasny RF 50mm f/1.2L USM. Co ciekawe, wszystkie te obiektywy wyposażone są w konfigurowalne pokrętło (z klikiem), którego funkcję ustawiamy w menu aparatu. Dodatkowo, w zestawie z aparatem kupujący dostaje adapter EOS EF–EOS R, pozwalający podpiąć obiektywy lustrzankowego mocowania EF, z przeniesieniem autofokusa i informacji EXIF.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Canon EOS R - Wstęp

Teraz pora na kilka słów o samym aparacie. Biorąc pod uwagę „serce” konstrukcji, czyli 30-megapikselową matrycę zapożyczoną prosto z 5D Mark IV, można ulec wrażeniu, że Canon EOS R jest właśnie bezlusterkową wersją tego aparatu. Nie jest to jednak prawda, gdyż w aparacie, pod względem wyglądu i obsługi zmieniło się bardzo dużo – można powiedzieć, że został on w całości przebudowany. Zmiany omówimy szerzej w dalszych rozdziałach, natomiast we wstępie należy wspomnieć o braku koła trybów (zamiast niego znajdziemy przycisk zintegrowany z kołem nastaw), zniknięciu dżojstika do sterowania punktami AF oraz obecność dotykowego panelu, którego funkcję w skrócie porównać można do pokrętła. Na górnej ściance znalazł się również zupełnie inny, mniejszy i kwadratowy monochromatyczny ekran. Główny panel LCD jest tej samej wielkości, co w 5D Mark IV, zyskał jednak funkcję odchylania i charakteryzuje się większą rozdzielczością.

Z rzeczy użytkowych, warto również zanotować obecność wizjera elektronicznego o powiększeniu 0,76x oraz rozdzielczości 3.69 miliona punktów. Na pokładzie konstrukcji znalazł się tylko 1 slot na karty pamięci SD/SDHC/SDXC (UHS-II).

Canon EOS R - Wstęp

Wielu liczyło, że Canon postanowi wrócić jako poważna konkurencja dla Sony, Panasonika czy, ostatnio, Fujifilm w filmowaniu aparatami fotograficznymi. Niestety, nie do końca tak się stało i EOS R nie oferuje wiele więcej, niż 5D Mark IV. Aparat nie tylko nie posiada stabilizacji sensora, ale i podczas nagrywania w 4K spotkamy się z 1.8x przycięciem obrazu. Na kartę nagramy obraz 8-bit z próbkowaniem 4:2:0, natomiast na zewnętrzny rekorder – 10-bit 4:2:2.

Kolejnym ograniczeniem, od którego użytkownicy bezlusterkowców takich firm jak Sony, Olympus, Panasonic czy Fujifilm już dawno odwykli, jest brak pełnoprawnego trybu migawki elektronicznej.

EOS R zaskakuje z kolei autofokusem. Oparta na architekturze Dual Pixel CMOS detekcja fazy oferuje aż 90% pokrycie kadru oraz 5655 punktów, czułość systemu zaczyna się natomiast już od −6 EV.

Wymienione zmiany i nowości to jedynie wierzchołek góry lodowej. Warto przeczytać kolejne rozdziały testu, żeby zobaczyć, czym tak naprawdę może walczyć Canon EOS R z konkurentami na coraz bogatszym rynku bezlusterkowców i czy z tej walki może wyjść zwycięsko.

Aparat do testu wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji EOS-a R z modelem 5D Mark IV oraz przykładowymi aparatami konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model EOS R
Data premiery 2018-09-05
Liczba pikseli 30.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 6720 x 4480 (3:2, RAW, C-RAW)
• 5952 x 4480 (4:3, RAW, C-RAW)
• 6720 x 3776 (16:9, RAW, C-RAW)
• 4480 x 4480 (1:1, RAW, C-RAW)
• 4176 x 2784 (1.6x crop, RAW, C-RAW)
• Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 3:2, 4:3, 16:9. 1:1 i 1.6x
Matryca 36 x 24 mm (FF), Dual Pixel CMOS AF, 3:2, rozmiar pojedynczego piksela 5.36 µm, całkowita liczba pikseli: 31.7 Mpix, mechanizm samooczyszczania matrycy
Procesor obrazu DIGIC 8
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.31, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR3), JPEG, C-RAW
• Filmy: MP4 (MPEG-4 AVC/H.264)
• Dźwięk: ALL-I: Linear PCM, IPB: AAC
Zakres ISO • Auto: 100-12800 (inteligentna scena), 100-40000 (tryby Fv/P/Tv/Av/M)
• Ręczny: 100-40000 w skoku co 1/3 EV, rozszerzalne do ISO 50, 51200 i 102400
• Filmowanie: 4K: 100-12800, Full HD i HD: ISO 100-25600, rozszerzalne do ISO 102400
Migawka Sterowana elektronicznie - szczelinowa
30 s - 1/8000 s, w krokach co 1/3 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu • Z bagnetem Canon RF
• Poprzez adapter EF-EOS R także obiektywy Canon EF i EF-S
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 3830 x 2160 px (4K), z szybkością 29.97, 24.00 lub 23.98 kl./s
• 1920 x 1080 px (Full HD) z szybkością 59.94, 29.97, 24.00 lub 23.98 kl./s
• 1280 x 720 px (HD) z szybkością 119.9, 59.94 lub 29.97 kl./s
Maks. czas trwania 29 min 59 s
Ogniskowanie Dual Pixel CMOS AF, piksele detekcji fazy wbudowane w matrycę
• Maks. liczba punktów: 5655 (zależne od obiektywu)
• Wybór punktu: 1 punkt AF, Strefa AF, Twarz + śledzenie, Rozszerzony obszar AF
• Tryby AF: One-Shot AF, Servo AF
• Zakres detekcji: od -6 do 18 EV (f/1.2, 23°C, ISO 100, One-Shot AF)
• Asysta AF: dioda LED (do 4 m)
Pomiar światła Tryby pomiaru:
• matrycowy (384 strefy)
• centralnie ważony uśredniony
• skupiony
• punktowy
Zakres pomiaru: od -3 do 20 EV (ISO 100, 23°C)
Ostrość od W zależności od obiektywu
Balans bieli Auto (priorytet atmosfery, priorytet bieli), światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, światło żarówek, białe światło jarzeniowe, lampa błyskowa, nastawa własna, ustawianie temperatury barwowej
• Korekcja balansu bieli: 1. niebieski/bursztynowy +/-9, 2. purpurowy/zielony +/-9
• Balans bieli wg wzorca: zapis 1 ustawienia
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3 EV w skoku co 1/3EV
Programy • Tryby: zaawansowana automatyka ujęć, elastyczny priorytet AE, program AE, priorytet migawki, priorytet przysłony, tryb ręczny, Bulb, ustawienia własne (C1, C2, C3)
• Style obrazów: automatyczny, standardowy, portrety, krajobrazy, szczegółowy, neutralny, dokładny, monochromatyczny, zdefiniowany przez użytkownika (x3)
Zdjęcia seryjne • Maks. ok. 8 kl./s (tryb One shot AF, około 47 zdjęć RAW przy UHS-II, do 100 zdjęć JPEG)
• Z funkcją Servo AF ok. 5 kl./s
• W trybie "Low-speed" ok. 3 kl./s
Lampa błyskowa Brak wbudowanej, kompatybilność z lampami EX Speedlite
• Tryby: m.in. automatyczny E-TTL II, redukcja czerwonych oczu, synchronizacja błysku z drugą kurtyną, tryb zdalny
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV
Złącze hot-shoe Nie
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s, 10 s
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
LCD • Dotykowy, 3.15-cala, format obrazu 3:2, rozdzielczość ok. 2.100.000 punktów, pokrycie ok. 100%, regulacja jasności - 7 poziomów
• Dodatkowy ekran monochromatyczny na górnym panelu
Wizjer OLED, 3.690.000 punktów, powiększenie ok. 0.71x, pokrycie kadru ok. 100%, punkt oczny ok. 22 mm, korekta dioptrii
Komunikacja i złącza • USB typu C (3.1)
• HDMI typu C
• Moduł Wi-Fi (IEEE802.11b/g/n, 2.4 GHz)
• Bluetooth 4.1
• Obsługa PictBridge
• DPOF 1.1
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy LP-E6N lub LP-E6 (dla tego pierwszego wydajność ok. 450 przy włączonym ekranie i trybie oszczędzania energii), grip BG-E22
Akcesoria Zaślepka korpusu, pasek, ładowarka, akumulator, instrukcja
Waga Ok. 660 g z akumulatorem i kartą, ok. 580 g bez akumulatora i karty
Wymiary 135.8 x 98.3 x 84.4 mm
Dodatkowe informacje Języki obsługi menu: 29 języków (w tym polski)


Poprzedni rozdział