Panasonic Lumix DMC-G7 - pierwsze wrażenia
1. Panasonic Lumix DMC-G7 - pierwsze wrażenia
Korzystając z uprzejmości firmy Panasonic mieliśmy możliwość uczestniczenia w spotkaniu, podczas którego zaprezentowano bezlusterkowiec Lumix DMC-G7, a także w warsztatach Digital Imaging Seminar na Majorce. Niestety - z racji tego, że korzystaliśmy z wersji aparatu nie wyposażonej w finalny firmware, nie możemy zaprezentować zdjęć w pełnej rozdzielczości nim wykonanych (poza trybem 4K Burst). W tekście znajdziecie jednak zdjęcia poglądowe wykonane DMC-G7.
Zanim jednak otrzymaliśmy aparat do rąk, przedstawiciele firmy Panasonic - Jake Hirose oraz Yoshiaki Sawada przedstawili kilka informacji na temat obecności japońskiego producenta na rynku aparatów i kamer.
Jake Hirose podkreślił, że rynek bezlusterkowców rozwija się prężnie, co przełożyło się m.in. na 25% wzrost sprzedaży tego typu aparatów na rynkach niemieckim, francuskim oraz brytyjskim.
![]() |
Mocno rozwija się rynek fotografii konsumenckiej, czego dowodem są liczby przytoczone przez firmę Panasonic. Wynika z nich, że w serwisie społecznościowym Facebook zamieszczanych jest codziennie 300 mln zdjęć. Na Instagramie ok. 70 mln fotografii. Z kolei na serwis YouTube ładowanych jest co minutę 300 godzin materiałów wideo.
![]() |
Przedstawiciele Panasonica podkreślali, że ich firma jest obecna zarówno na rynku dla amatorów, jak i profesjonalistów (m.in. z modelem GH4). Japoński producent mocno rozwija też segment produktów nagrywających wideo w standardzie 4K. W ofercie znajdziemy nie tylko profesjonalne kamery obsługujące tego typu materiały filmowe, ale także produkty przeznaczone na rynek konsumencki (m.in. kompakt Lumix FZ1000).
![]() |
![]() |
![]() |
Firma Panasonic przypomniała też o wprowadzanych przez siebie na przestrzeni ostatnich kilku lat innowacjach. Przykładem może być jeden z ostatnich produktów - smartfon DMC-CM1, wyposażony w aparat z dużą 1-calową matrycą, a także zastosowanie w niektórych aparatach systemu autofokusu opartego na technologii DFD (Depth From Defocus).
![]() |
![]() |
Na koniec przyszedł czas na prezentację głównego punktu spotkania - bezlusterkowca Panasonic Lumix DMC-G7.
![]() |
![]() |
Co nowego?
Aparat Panasonic Lumix DMC-G7 mieliśmy okazję porównać z jego poprzednikiem - modelem G6. Różnice od razu rzucają się w oczy. Nowy bezlusterkowiec jest nieco większy i cięższy od starszego modelu, a jego obudowa jest bardziej kanciasta.
![]() |
![]() |
Oprócz pojawienia się nowych pokręteł i przycisków (niżej w tekście piszemy o nich więcej) warto zwrócić uwagę na zastosowany w G7 elektroniczny wizjer OLED o rozdzielczości 2.360.000 punktów (w G6 wizjer miał rozdzielczość 1.440.000 punktów).
Oba aparaty mają uchylne, dotykowe ekrany LCD, z tym że w G7 ekran obsługuje nieco wyższą rozdzielczość w porównaniu do poprzednika - 1.040.000 punktów (w G6 rozdzielczość ekranu to 1.036.000 punktów). W G7 znajdziemy też m.in. szybszą migawkę (elektroniczną) z czasem do 1/16.000 s (1/4000 w G6), a także obsługę czułości ISO 100 (ISO 160 w G6).
![]() |
![]() |
![]() |
Jeśli chodzi o funkcje, to G7 jest dużym krokiem naprzód, zwłaszcza w kwestii filmowej. Aparat może nagrywać wideo w standardzie 4K (model G6 jedynie w Full HD). DMC-G7 rejestruje obraz w rozdzielczości QFHD 4K 3840 x 2160 przy 25 kl./s (50 Hz) lub 24 kl./s w formacie MP4. Jeśli chodzi o Full HD, to aparat może zapisywać materiał przy 50 kl./s w formacie AVCHD Progressive lub MP4 (MPEG-4/H.264).
Oczywiście w G7 nie zabrakło łączności Wi-Fi. Aparat można połączyć ze smartfonem lub tabletem. Za pomocą dedykowanej aplikacji możemy sterować bezlusterkowcem, a także przesyłać z niego zdjęcia na urządzenia mobilne.
Matryca i procesor obrazu
Podczas prezentacji aparatu Panasonic Lumix DMC-G7 dowiedzieliśmy się, że znalazła się w nim 16-megapikselowa matryca znana z modelu DMC-GF7. W nowym Lumixie Panasonic zastosował procesor obrazu Venus Engine, co zdaniem producenta pozwala na szybkie przetwarzanie obrazu w tempie 8 kl./s (AFS) / 6 kl./s (AFC).
![]() |
Budowa, jakość wykonania i złącza
Jak wspomnieliśmy wyżej, obudowa modelu Lumix DMC-G7 - z rozmiarami 124.9 × 86.2 × 77.4mm - jest nieco większa, niż w przypadku G6 (122.4 × 84.6 × 71.4 mm). Nowy aparat jest też trochę cięższy i waży 410 gramów (G6 waży 340 g).
Lumiksa G7 wygodnie trzyma się w dłoniach. Grip jest całkiem sporej wielkości, co ułatwia jego w miarę pewny chwyt. Dzięki bliskiej odległości niektórych przycisków i pokręteł większość osób nie powinna mieć problemów z obsługą najważniejszych funkcji za pomocą palców prawej ręki. Sama obudowa sprawia raczej dobre wrażenie. Jej elementy są dobrze spasowane. Solidne wydaje się też połączenie uchylnego ekranu LCD z korpusem aparatu.
Ze złącz do dyspozycji mamy w jednym slocie wyjście mini HDMI, gniazdo USB (z funkcją wyjścia wideo) oraz gniazdo dla zewnętrznego pilota.
![]() |
Po drugiej stronie aparatu znajdziemy z kolei zakryte gumową zatyczką wejście mikrofonowe (mini jack 3.5 mm).
![]() |
Na spodniej części obudowy znajduje się klapka gniazda baterii (akumulator litowo-jonowy pozwala na wykonanie ok. 360 zdjęć).
![]() |
![]() |
Dzieli ona miejsce ze slotem na kartę pamięci SD. Gwint statywowy znajduje się w osi mocowania obiektywu, dzięki temu przy stosowaniu niedużej szybkozłączki statywowej nie powinniśmy mieć problemów z otwieraniem klapki z kartą SD i baterią. W DMC-G7 znajdziemy też gniazdo gorącej stopki do zamocowania zewnętrznej lampy. Zaś sam aparat wyposażony jest we wbudowaną lampę o liczbie przewodniej GN 9.3 (ISO 200).
Przyciski i menu
Obudowa aparatu Panasonic Lumix DMC-G7 wyposażona została w cztery koła nastaw (w G6 były dwa). Dwa z nich - pod kciukiem i palcem wskazującym (razem ze spustem migawki) odpowiadają m.in. za szybką zmianę parametrów, takich jak wartość przysłony, czy prędkość migawki. Można je również wykorzystywać przy wybieraniu innych opcji w menu, a także podczas przeglądania galerii zdjęć. W środku koła nastaw pod kciukiem znalazł się jeszcze dodatkowy przycisk funkcyjny.
![]() |
Kolejnym kołem nastaw jest pokrętło wyboru, gdzie możemy ustawić odpowiedni tryb fotografowania: P, A, S, M, inteligentna automatyka, scena, filtr cyfrowy, panorama, ustawienie własne oraz wideo w trybie M. Obok znajdziemy przycisk włączania i wyłączania aparatu.
Po lewej stronie korpusu znalazło się jeszcze jedno koło nastaw - odpowiedzialne za wybór fotografowania m.in. w trybie seryjnym, z wyzwalaczem lub przy wykorzystaniu nowej funkcji 4K Burst, o której nieco więcej piszemy niżej.
![]() |
Jeśli chodzi o manipulatory umieszczone na tylnej ściane, to w przypadku G7 zaszły zmiany w stosunku do poprzednika. Po prawej stronie od wizjera pojawił się wybierak odpowiedzialny za wybór trybu ustawiania ostrości AFS/ AFF, AFC i MF. W środku wybieraka znajdziemy z kolei przycisk AF/AE Lock, odpowiedzialny za blokadę ekspozycji.
![]() |
Na tylnej ściance G7 znajdziemy też cztery przyciski funkcyjne: Fn2 (dostęp do Q.MENU), Fn3, Fn4 (kasowanie zdjęć, krok wstecz) i Fn5 (uruchamianie wizjera). Przyciski Fn można dodatkowo konfigurować przypisując im inne funkcje z menu. Ponadto na tylnym panelu aparatu znajdziemy przyciski kierunkowe, pozwalające także zmieniać ustawienia ISO, WB oraz AF. W środku zaś znalazł się przycisk MENU/SET, który pozwala wejść do menu głównego i zatwierdzać wybrane opcje. Na tylnym panelu znajdziemy też przycisk trybu podglądu zdjęć oraz przycisk DISP. zmieniający informacje wyświetlane na ekranie. Po lewej stronie wizjera producent umieścił przycisk odpowiedzialny za podniesienie wbudowanej lampy błyskowej. Warto dodać, że konstruktorzy zrezygnowali z przycisku odpowiedzialnego za uruchamianie Wi-Fi (w G6 funkcję tę pełnił przycisk Fn4).
![]() |
Na górnym panelu G7 znajdziemy jeszcze przycisk Fn1 służący domyślnie do ustawiania ekspozycji oraz przycisk uruchamiający nagrywanie wideo.
Poniżej prezentujemy animowane gify pokazujące strukturę poszczególnych zakładek menu głównego orez menu podręczne Q.MENU. Widać, że pod względem wyglądu i architektury nic się nie zmieniło w stosunku do poprzednika. Menu główne zostało podzielone na 5 zakładek odpowiadającym parametrom fotografowania, parametrom wideo, ustawieniom własnym, ustawieniom głównym i trybowi podglądu zdjęć. W każdej z zakładek znajdziemy ułożoną w pionie listę opcji, co sprawia, że w niektórych przypadkach musimy się przebijać przez kilka ekranów, aby dotrzeć to interesującego nas parametru.
Q.MENU:
![]() |
Główne menu w aparacie:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wybór filtrów i scen w menu:
![]() |
![]() |
Ekran LCD i wizjer
W modelu Lumix DMC-G7 znajdziemy wizjer OLED (organiczne diody elektroluminescencyjne) o rozdzielczości 2.360.000. punktów, pozwalający na uzyskanie powiększenia w skali 1.4x / 0.7x (odpowiednik aparatu 35 mm). Z tyłu aparatu znajdziemy też 3-calowy wyświetlacz dotykowy o rozdzielczości 1.040.000 punktów. Zarówno wizjer, jak i wyświetlacz zapewniają 100% pokrycie kadru. Producent zastosował czujnik oka, dzięki czemu obraz w aparacie przełącza się automatycznie między wizjerem LVF a monitorem.
Podczas krótkiego okresu korzystania z aparatu przekonaliśmy się, że fotografowanie DMC-G7, zwłaszcza przy użyciu wizjera, było bardzo wygodne. Wizjer zapewniał wyraźny i czytelny obraz, a duża muszla oczna całkiem dobrze radziła sobie z odcięciem światła zewnętrznego od oka.
Także ekran LCD zapewniał czytelny obraz - w miarę dobrze widoczny w pełnym Słońcu. Możliwość swobodnego wychylenia monitora pod różnymi kątami docenią m.in. filmowcy, którym zależy na filmowaniu z nietypowej perspektywy.
4K Burst
Z funkcji dodatkowych na szczególną uwagę zasługuje tryb zdjęć 4K, umożliwiający uzyskanie fotografii o rozdzielczości 8 megapikseli. Możliwe są trzy rodzaje pracy tego trybu: 4K Burst Shooting, 4K Burst (Start/Stop) i 4K Pre-burst.
![]() |
4K Burst Shooting pozwala nieprzerwane fotografować (trzymając spust migawki) w tempie 30 kl./s przez maksymalnie 29 minut i 59 sekund. Funkcja 4K Burst (Start/Stop) różni się tym, że fotografowanie uruchamia się jednym naciśnięciem spustu migawki, a zatrzymuje kolejnym naciśnięciem. Z kolei funkcja 4K Pre-burst automatycznie zapisuje po 30 klatek z sekundy przed i po naciśnięciu spustu migawki. Fotograf ma wtedy do dyspozycji 60 zdjęć, z których może wybrać najlepsze ujęcie. W trybach 4K Burst Shooting, jak i 4K Burst (Start/Stop) zdjęcia mogą być rejestrowane w rozdzielczościach 3840 x 2160 px (16:9), 3328 x 2496 px (4:3), 3504 x 2336 px (3:2) oraz 2880 x 2880 px (1:1).
Poniżej publikujemy przykładowe zdjęcia wykonane przy użyciu przede wszystkim trybu 4K Burst Shooting:
Tryb wideo
Panasonic Lumix DMC-G7 może nagrywać wideo w rozdzielczości QFHD 4K 3840 x 2160 przy 25 kl./s (50 Hz) lub 24 kl/s w formacie MP4, a także w rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 przy 50 kl./s (50 Hz) w formacie AVCHD Progressive lub MP4 (MPEG-4 / H.264) z ciągłym autofokusem. Poniżej można pobrać przykładowe filmy nagrane w standardach 4K oraz Full HD.
Film 1 (4K) | Film 2 (4K) | Film 3 (Full HD)
Podsumowanie
Na tym kończymy krótką prezentację bezlusterkowca Panasonic Lumix DMC-G7. Pierwsze wrażenia są jak najbardziej pozytywne. Aparat jest sporym krokiem naprzód w stosunku do swojego poprzednika. Liczba funkcji dostępnych dla fotografa i filmowca jest spora, co sprawia, że wiele osób może zainteresować ten model.
Na koniec zapraszamy jeszcze do przejrzenia wybranych zdjęć wykonanych aparatem Panasonic Lumix DMC-G7: