Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-Pro3 - test aparatu

24 grudnia 2019

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału pokazujemy tradycyjnie wykres prezentujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Na jego podstawie widzimy, że odszumianie na zdjęciach JPEG jest obecne. Mimo, że krzywa przypomina wykładniczą, to poszczególne składowe przyjmują podobne wartości, co oznacza, że odszumianie jest aplikowane.

Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Fujifilm X-Pro3 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO 6400
Odszumianie −4
Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie −4
Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Według nas, najlepsze efekty w aparatach Fujifilm zapewnia nastawa −4 – dobrze kontrolowany jest szum kolorowy przy zachowaniu wysokiej szczegółowości zdjęć. Zwiększanie wartości parametru odszumiania będzie się wiązać z utratą szczegółów.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-Pro3 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Canon 90D oraz Nikon D500. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Wszystkie trzy aparaty prezentują zarówno podobny poziom szczegółowości, jak i zaszumienia. Nawet przy ISO 6400 ciężko wyróżnić jednoznacznego zwycięzcę. Wydaje się jednak, że przy tej czułości tracić zaczyna Canon 90D, a na prowadzenie wychodzi Nikon D500.

Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 12800 krzywa ma prawidłowy, wykładniczy przebieg. Od ISO 25600 zauważyć można niewielkie załamanie, które może świadczyć o odszumianiu aplikowanym od tej własnie czułości. Nie ma to jednak większego znaczenia w naszej ocenie, bowiem czułości ISO 12800 oraz ISO 25600 to wartości rozszerzone.

Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.

Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Widać, że X-Pro3 plasuje się w okolicy środka – wyprzedza Canona 90D o około 1/3 EV i musi jednocześnie ustąpić Nikonowi D500 – tutaj różnica to około 1 EV przy ISO 6400. Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.

Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-Pro3 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.

raw
RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
80 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
125 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
160 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Na początek warto zauważyć, że matryca X-Trans CMOS czwartej generacji posiada bias na tym samym, wysokim poziomie około 1024, co jej trzecia implementacja.

Jeżeli chodzi o sam wygląd darków oraz histogramów na ich podstawie zbudowanych, nie możemy mieć żadnych zastrzeżeń aż do ISO 1600. Dla trzech kolejnych czułości zauważymy jednak, że poissonowski rozkład jest zaburzony w maksimum sygnału, a także po prawej stronie piku. Szum reprezentowany przez odchylenie standardowe rośnie jednak proporcjonalnie. Dopiero przy rozszerzonej czułości ISO 25600 spotkamy się z oczywistym odszumianiem, o którym świadczy zarówno niefizycznie mały wzrost odchylenia standardowego, jak i grzebieniowy charakter histogramu.

Co ciekawe, dla wszystkich czułości poza ISO 51200 notujemy w zasadzie identyczne wartości odchylenia standardowego, jak w przypadku X-T3. Zauważymy jednak pewną różnicę pomiędzy dwoma aparatami – w X-Pro3, dla pięciu najwyższych czułości, po lewej stronie zobaczyć można jaśniejsze plamy, biorące się prawdopodobnie od grzania się elektroniki. W X-T3 podobnego problemu nie stwierdziliśmy – darki były równomiernie naświetlone.

ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
80 1023 2.6
100 1023 3.0
125 1023 3.7
160 1023 2.6
200 1023 3.1
400 1023 5.6
800 1023 8.3
1600 1023 16.0
3200 1021 28.9
6400 1018 53.7
12800 1021 106.0
25600 1023 174.9
51200 1025 128.2

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
80 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
125 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
160 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-Pro3 - Szumy i jakość obrazu w RAW