Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm GFX 100 - test aparatu

30 stycznia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 173

4. Rozdzielczość

W Fujifilm GFX 100 zastosowano matrycę typu CMOS, o efektywnej liczbie 102 milionów pikseli i rozmiarze 43.8×32.9 mm (średni format), pozbawioną filtra antyaliasingowego. Pozwala ona na zapis zdjęć o maksymalnej rozdzielczości wynoszącej 11648×8736 pikseli. Surowe zdjęcia w GFX 100 zapisywane są z rozszerzeniem RAF (nieskompresowane bądź skompresowane bezstratnie) w wersji 14- lub 16-bitowej. W aparacie taki plik możemy wywołać zarówno do formatu JPEG, jak i TIFF (8- i 16-bit).

Testowany aparat posiada funkcję elektronicznej migawki oraz elektronicznej pierwszej kurtyny migawki. Wyboru konkretnego typu migawki dokonujemy w menu głównym.

Rozdzielczość układu jako całości



----- R E K L A M A -----

Używając plików JPEG z wyostrzaniem ustawionym na najmniejszą możliwą wartość, wyznaczyliśmy rozdzielczość (MTF50) układu aparat plus obiektyw, obliczając ją w programie Imatest. Wartości wyrażone w liniach na wysokość obrazu pozwalają na porównanie z analogicznymi wykresami dla aparatów kompaktowych oraz ocenę stopnia wyostrzania zastosowanego przez producenta. Zdjęcia pomiarowe zostały wykonane z obiektywem Fujinon GF 110 mm f/2 LM WR.

Fujifilm GFX 100 - Rozdzielczość

Maksymalne, zmierzone na JPEG-ach wyniki, zbliżają się do 7000 lw/ph i są sporo wyższe niż w przypadku modelu 50R. Różnica w rozdzielczości matryc jest jednak duża, zatem nie ma co się dziwić. W przypadku Panasonika S1R zanotowaliśmy maksymalnie nieco ponad 4000 lw/ph, a w Sony A7R III – 5500 lw/ph. Przewaga GFX 100 jest zatem oczywista, choć w przypadku JPEG-ów istotną rolę odgrywa wyostrzanie. U konkurencji jest ono obecne, jak zatem wygląda ten aspekt w aparacie Fujifilm? Spójrzmy na poniższe wykresy, wygenerowane w Imateście.

Fujifilm GFX 100 - Rozdzielczość

W profilach na granicy czerni i bieli (górne wykresy) widać bardzo wyraźne lokalne maksima, a przebiegi funkcji MTF mają duże wybrzuszenia. Funkcja MTF50 nie przyjmuje wprawdzie wartości przekraczających 1, ale fakt stosowania wyostrzania jest bezsprzeczny.

Rozdzielczość matrycy

Rozdzielczość matrycy (a dokładniej rzecz biorąc rozdzielczość układu matryca plus odcięty od wpływu aberracji optycznych dobrej klasy obiektyw) wyznaczamy w oparciu o funkcję MTF50, a pomiarów dokonujemy na niewyostrzonych plikach RAW, które uprzednio konwertujemy do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Zdjęcia wykonaliśmy przy użyciu obiektywu Fujinon GF 110 mm f/2 R LM WR, a wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.

Fujifilm GFX 100 - Rozdzielczość

W zestawieniu osiągów wyrażonych w lpmm, GFX 100 nie wypada szczególnie korzystnie. Ze względu na różne wartości rozdzielczości porównywanych sensorów oraz ich fizycznych rozmiarów, łatwiej nam będzie porównać wartości (maksymalne) wyrażone w liniach na wysokość kadru. Spójrzmy na poniższą tabelkę:

Aparat
Wynik [lw/ph]
Fujifilm GFX 100
6286
Fujifilm GFX 50R
5216
Panasonic S1R
4604
Nikon Z7
3975
Sony A7R III
3925

Teraz widzimy, że przewaga bezlusterkowca Fujifilm jest bezapelacyjna. Nowy średnioformatowiec wypadł lepiej o ok. 21% względem modelu 50R, choć mamy do czynienia z ok. dwukrotnym zwiększeniem rozdzielczości sensora. Jak widać, wzrost faktycznej zdolności rozdzielczej jest znacznie skromniejszy niż liczby megapikseli. Niemniej, uzyskany wynik i tak robi duże wrażenie.

Wszystkie aparaty z powyższego zestawienia pozbawione są filtrów antyaliasingowych. Daje to efekt w postaci wysokich odpowiedzi w częstości Nyquista, które w przypadku GFX 100 dla obu składowych przekraczają lekko 30%. Co ciekawe, w teście modelu GFX 50R zanotowaliśmy wyraźnie wyższe, nawet o ok. 10 punktów procentowych. W każdym razie nie widzimy oznak wyostrzania RAW-ów.

Fujifilm GFX 100 - Rozdzielczość

Tradycyjnie, w testach aparatów pozbawionych filtra AA przyglądamy się, czy na zdjęciach występują ślady zjawiska mory. W przypadku aparatu mającego aż 102 megapiksele problem ten nie powinien być dokuczliwy, co nie znaczy jednak, że nie istnieje. Spójrzmy na poniższy wycinek przykładowego zdjęcia naszej tablicy do pomiaru zdolności rozdzielczej.

Fujifilm GFX 100 - Rozdzielczość

Kolorowe przebarwienia są minimalne, w związku z tym kwestia mory nie powinna stanowić problemu.