Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang AF 24 mm f/2.8 FE - test obiektywu

4 września 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Brak elementów niskodyspersyjnych w konstrukcji optycznej obiektywu jest jednak odczuwalny, bo Samyang 2.8/24 FE ma trochę problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Są one oczywiście największe na f/2.8, ale wciąż widzimy je na f/4.0 i dopiero zastosowanie przysłony f/5.6 pozwala ich prawie całkowicie uniknąć.

Samyang AF 24 mm f/2.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zachowanie w kwestii poprzecznej aberracji chromatycznej jest przedstawione na poniższym wykresie.
----- R E K L A M A -----

Samyang AF 24 mm f/2.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tutaj nie mam poważniejszych powodów do narzekań. Najgorzej wypadają okolice maksymalnego otworu względnego na brzegu matrycy APS-C, gdzie aberracja podchodzi pod poziom duży. Na szczęście przymykanie przysłony zauważalnie ją ogranicza i w większości przypadków znajduje się ona na poziomie małym lub średnim.

A7R II, RAW, f/2.8 A7R II, RAW, f/16.0
Samyang AF 24 mm f/2.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang AF 24 mm f/2.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Jeśli chodzi o „pływanie” ogniska, to jego dojrzenie utrudnia spora głębia ostrości, jaką daje testowany obiektyw. Warto jednak porównać zdjęcia tablicy do testowania autofokusa wykonane na f/2.8 i f/5.6. Widać na nich lekkie przesunięcie środka głębi ostrości w kierunku dalszych odległości.

Trochę więcej symptomów aberracji sferycznej zobaczymy porównując rozogniskowane krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem. Widać, że różnią się one od siebie dość wyraźnie.

A7R II, f/2.8, przed A7R II, f/2.8, za
Samyang AF 24 mm f/2.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang AF 24 mm f/2.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W pełnej krasie zobaczymy jednak aberrację sferyczną porównując odpowiednie wykresy rozdzielczości. W pierwszym przypadku ustawiliśmy ostrość idealnie na f/2.8, a potem wykonywaliśmy kolejne zdjęcia, przymykając przysłonę, bez poruszania pierścieniem ostrości. W kolejnym podejściu, dla każdej przysłony z osobna ostrość była ustawiana od nowa. Porównanie obu wykresów jest zaprezentowane poniżej.

Samyang AF 24 mm f/2.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W przypadku braku problemów z aberracją sferyczną oba wykresy powinny pokrywać się ze sobą w granicach błędów pomiarowych. Różnica jest jednak bardzo wyraźnie widoczna, co oznacza, że Samyang AF 24 mm f/2.8 FE ma sporo problemów z aberracją sferyczną.