Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma 70-200 mm f/2.8 EX APO DG HSM Macro - test obiektywu

23 października 2006

4. Rozdzielczość obrazu

Wykonanie, nawet na szybko, kilku portretów przy pomocy testowanego obiektywu, pozwala zauważyć, że wcale nie trzeba tablic testowych, aby przekonać się o świetnej ostrości obrazu. Mimo wszystko tablice powiedzą nam jasno i wymiernie na co stać Sigmę 70-200 mm, więc przyjrzyjmy się wynikom jakie uzyskał ten obiektyw. Na początku popatrzmy za zachowanie w centrum kadru, które przedstawiliśmy na wykresie poniżej.

Sigma 70-200 mm f/2.8 EX APO DG HSM Macro - Rozdzielczość obrazu


Pracę obiektywu w zakresie 70-135 mm możemy określić tylko jednym słowem: rewelacja! Instrument począwszy od maksymalnego otworu względnego aż do przysłony f/8 ociera się o wybitnie wysoki poziom 40 lpmm, dostępny w zasadzie tylko najlepszym obiektywom stałoogniskowym.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dość wyraźny kryzys następuje jednak dla ogniskowej 200 mm. Tam, przy f/2.8 możemy mieć zastrzeżenia do jakości obrazu, dla f/4.0 staje się on jednak przyzwoity, dla f/5.6 już naprawdę dobry, a dla f/8.0 rewelacyjny. To dość ciekawa sytuacja, bo w zasadzie zupełnie odwrotne zachowanie notowaliśmy dla Canona 70-200 f/4L. On dla odmiany rzucał nas na kolana swoją jakością obrazu dla zakresu 135-200 mm, a przechodził kryzys dla 70 mm.

Bardzo ciekawa sytuacja panuje też na brzegu obrazu. Zachowanie dla ogniskowej 70 mm znów możemy tylko wychwalać. Dla tej ogniskowej, biorąc pod uwagę to co obiektyw pokazuje w centrum i na brzegu, trudno będzie nam odróżnić Sigmę od świetnej stałki.

Sigma 70-200 mm f/2.8 EX APO DG HSM Macro - Rozdzielczość obrazu


Wybiegając trochę do przodu musimy powiedzieć, że wraz ze wzrastającą ogniskową, silny wpływ na jakość obrazu na brzegu zaczyna mieć bardzo wyraźna aberracja chromatyczna i głównie przez nią obiektyw nie jest w stanie rozwinąć skrzydeł. Jego pracę dla 135 mm możemy określić jeszcze jako przyzwoitą, ale już dla 200 mm jest mało ciekawie. Tam dopiero przysłona f/8 pozwala mieć gwarancję, że na brzegu kadru nie stracimy dużej ilości szczegółów.

Sigma 70-200 mm f/2.8 EX APO DG HSM Macro - Rozdzielczość obrazu