Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła
4. Podsumowanie
![]() Monitor Eizo ColorEdge CG2420 |
W pierwszej, zatytułowanej „Kolor i barwa”, przybliżyliśmy czym jest kolor, poznaliśmy podstawowe dane na temat teorii koloru, dowiedzieliśmy się, skąd bierze się wrażenie barwy. Poznaliśmy pojęcie koła barw, syntezy addywnej i substraktywnej oraz palety barw. Omówiliśmy także pokrótce kilka popularnych przestrzeni barwnych i ich graficznej reprezentacji.
![]() |
![]() |
![]() |
Sposób tworzenia palet to najważniejszy element pozwalający budować kilkukolorowe przyjemne dla oka zestawy.
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
W drugim odcinku przybliżyliśmy nie tylko budowę oka, ale też psychofizyczne aspekty postrzegania świata zewnętrznego. Dowiedzieliśmy się, jak działają czopki i pręciki, w jaki sposób w mózgu budowany jest obraz sceny i jak ją widzimy. Pokazaliśmy, jak te same kolory wyglądają w różnym oświetleniu.

Omawianie widzenia nie może się obyć bez przedstawienia kilku przykładów złudzeń. Percepcja kolorów, kształtów czy tekstur, jak cień pomaga w rekonstrukcji obrazu 3D. Dla wielu osób zapewne ciekawe było poznanie źródła zjawiska nazywanego kontrastem jednoczesnym.

Sporo miejsca poświęciliśmy odmiennemu, czasami ułomnemu postrzeganiu świata i temu, jak monitory Eizo pomagają w ocenie materiału, by był on czytelny dla użytkowników z wadami budowy oka.

Trzecia część to opis zasady wyświetlania obrazu zarówno w monitorach kineskopowych, jak i płaskich. Tajniki budowy paneli LCD nie powinny już być dla nas zagadką. Najważniejsze informacje tego odcinka to kalibracja wyświetlacza, zarządzanie kolorem oraz korekcja gamma, czyli przetwarzanie obrazu usuwające zniekształcenia wprowadzone przez urządzenia poprzez redukcję nadmiernego kontrastu obrazu wejściowego.
![]() Obsługa 10-bitowego koloru w monitorach Eizo |
Poprzednia, czwarta część zapoznała nas z ofertą Eizo w typowych zastosowaniach. Przedstawiliśmy charakterystyczne cechy serii monitorów CG, CS i CX. Nie zabrakło też opisów specjalizowanych technologii pozwalających utrzymać równomierność podświetlania oraz stabilizacji koloru w czasie. Opis ten kontynuowaliśmy w tym odcinku, przedstawiając bliżej model Eizo ColorEdge CG248–4K.
Artykuł powstał na zlecenie firmy Alstor – dystrybutora monitorów Eizo.