Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot V1 - test aparatu

2 października 2025
Maciej Latałło Komentarze: 10

5. Jakość obrazu JPEG

PowerShot V1 oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości (tryb L):
  • 5760×3840,
  • 5760×3240 (16:9),
  • 5120×3840, (4:3)
  • 3840×3840 (1:1),
  • 4032×2688 z 1.4x przycięciem obrazu.
Oprócz wielkości L, mamy również inne rozmiary zdjęć (dla formatu 3:2):
  • M - 3840×2560,
  • S1 - 2880×1920,
  • S2 – 2400×1600.
Opisywany model oferuje następujące formaty zapisywanych zdjęć:
  • JPEG,
  • HEIF,
  • RAW,
  • RAW+JPEG lub RAW+HEIF.
Jakość (stopień kompresji) plików JPEG możemy ustawić na standardową lub wysoką. Nie dotyczy to wielkości oznaczonej jako S2.

Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy tradycyjnie pod opcją „Styl obrazów” (trzecia zakładka menu fotografowania). Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Szczegóły, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich (poza monochromatycznym) może być regulowany w pod względem ostrości (8-stopniowa skala siły wyostrzania oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg, regulowane w 5-stopniowej skali) oraz kontrastu, nasycenia i tonacji (9-stopniowe skale). W przypadku stylu monochromatycznego mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

Standardowo testujemy zasięg działania opcji wyostrzania oraz odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu wszystkich nastaw odszumiania dla wysokich wartości ISO.


----- R E K L A M A -----

ISO 3200
Odszumianie wyłączone
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie słabe
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie standardowe
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie mocne
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie słabe
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie standardowe
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie mocne
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG

Nawet przy teoretycznie wyłączonym odszumianiu widać, że redukcja zakłóceń i tak zachodzi. Można się ewentualnie posiłkować nastawą „niską”. Z pewnością nie ma sensu stosować odszumiania silniejszego niż standardowe, bowiem obraz staje się mocno wygładzony i pozbawiony detali.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−5
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+5
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG

Na pierwszy rzut oka optymalne wydaje się ustawienie „0”, choć widać już efekt halo, czyli jasne obwódki przy kontrastowych krawędziach. Z pewnością należy odradzić najwyższą nastawę – obraz jest wyraźnie przeostrzony i nieprzyjemny w odbiorze.

Balans bieli

Canon PowerShot V1 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
  • Dzień słoneczny (5200K),
  • Cień (7000K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3200K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Światło lampy błyskowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K) – jeden slot pamięci,
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
W przypadku trybu automatycznego mamy dodatkową opcję „priorytet bieli”, po wybraniu której zmniejsza się intensywność ciepłego zabarwienia na zdjęciach wykonanych przy świetle żarowym. Każdą nastawę balansu bieli możemy skorygować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber) w 9-stopniowej skali. Co więcej, istnieje możliwość włączenia bracketingu WB ze skokiem ±1, ±2 lub ±3 w jednej z osi kolorów (G-M lub B-A).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.01 98.63
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.68 99.21
Chmury Auto 5.22 99.31
Chmury Chmury 4.37 98.98
Zacienienie Auto 17.9 100.6
Zacienienie Zacienienie 10.5 100.8
3000K Auto (priorytet atmosfery) 20.2 123.7
3000K Auto (priorytet bieli 13.8 108.5
3000K Żarówki 4.76 98.58
3000K 3000K 4.36 97.85
5400K Auto 4.58 99.72
5400K 5400K 4.11 99.47

W naszym teście zanotowaliśmy sporo sytuacji, w których błędy dC są nie wyższe od 5, co oznacza bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Chodzi tu o pomiar w słoneczny i pochmurny dzień, oświetlenie lampami LED-owymi (5400 K) oraz żarówkami dla odpowiedniego wzorca i wprowadzenia temperatury 3000 K. W świetle żarowym, automatyka dała wysoki błąd, co zaowocowało ciepłym zabarwieniem sceny. Wybór opcji „priorytet bieli” pozwoliło nieco go zmniejszyć. Odwrotna sytuacja wystąpiła w cieniu, tu bowiem automatyka mocno ochłodziła kolorystykę. Odpowiedni wzorzec spisał się lepiej, lecz nie tak dobrze, jak np. w słońcu.

Oprócz automatyki w świetle żarowym, PowerShot V1 świetnie radzi sobie z nasyceniem kolorów. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w całym teście zaledwie ok. 3.5%. Brawo!

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: zacienienie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: zacienienie
Balans bieli: zacienienie
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (priorytet atmosfery)
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (priorytet bieli)
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5400K
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG

Ogólnie poziom szumu nie jest wysoki, skoro nawet dla maksymalnego ISO ledwie przekracza on poziom 3%. Jest to jednak w dużej mierze zasługa odszumiania. Widać bowiem, że przebiegi dla poszczególnych składowych mają nienaturalny przebieg, a szum w kanałach R, G, B i Y przyjmuje zbliżone wartości.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Canon PowerShot V1 - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Canon V1 bardzo dobrze radzi sobie pod względem jakości JPEG-ów, nawet na tle aparatów z matrycami o nieco większej powierzchni (APS-C). Jeśli chodzi o szczegółowość na niskich ISO, widać pewną przewagę bezlusterkowca Fujifilm, aczkolwiek jego sensor cechuje się wyższą rozdzielczością (26 megapikseli).

Także na wyższych nastawach ISO (np. 3200) jakość obrazu w V1 pozostaje na bardzo dobrym i w gruncie rzeczy porównywalnym poziomie, jak u wybranych wyżej konkurentów. Przy ISO 6400 natomiast, widać już nieco lepsze zachowanie modelu X-M5.

----- R E K L A M A -----

RABAT DO 600 ZŁ NA CANON EOS R7 LUB R8

Canon R7

5999 zł 5398 zł

Canon R7

5999 zł 5398 zł

Canon R8

5844 zł 5394 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.