Canon PowerShot V1 - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- 5760×3840,
- 5760×3240 (16:9),
- 5120×3840, (4:3)
- 3840×3840 (1:1),
- 4032×2688 z 1.4x przycięciem obrazu.
- M - 3840×2560,
- S1 - 2880×1920,
- S2 – 2400×1600.
- JPEG,
- HEIF,
- RAW,
- RAW+JPEG lub RAW+HEIF.
Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy tradycyjnie pod opcją „Styl obrazów” (trzecia zakładka menu fotografowania). Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Szczegóły, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich (poza monochromatycznym) może być regulowany w pod względem ostrości (8-stopniowa skala siły wyostrzania oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg, regulowane w 5-stopniowej skali) oraz kontrastu, nasycenia i tonacji (9-stopniowe skale). W przypadku stylu monochromatycznego mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).
Standardowo testujemy zasięg działania opcji wyostrzania oraz odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu wszystkich nastaw odszumiania dla wysokich wartości ISO.
ISO 3200 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
ISO 6400 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Nawet przy teoretycznie wyłączonym odszumianiu widać, że redukcja zakłóceń i tak zachodzi. Można się ewentualnie posiłkować nastawą „niską”. Z pewnością nie ma sensu stosować odszumiania silniejszego niż standardowe, bowiem obraz staje się mocno wygładzony i pozbawiony detali.
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −5 |
![]() |
![]() |
Ostrość 0 |
![]() |
![]() |
Ostrość +5 |
![]() |
![]() |
Na pierwszy rzut oka optymalne wydaje się ustawienie „0”, choć widać już efekt halo, czyli jasne obwódki przy kontrastowych krawędziach. Z pewnością należy odradzić najwyższą nastawę – obraz jest wyraźnie przeostrzony i nieprzyjemny w odbiorze.
Balans bieli
Canon PowerShot V1 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):- Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K) – jeden slot pamięci,
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.01 | 98.63 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.68 | 99.21 |
Chmury | Auto | 5.22 | 99.31 |
Chmury | Chmury | 4.37 | 98.98 |
Zacienienie | Auto | 17.9 | 100.6 |
Zacienienie | Zacienienie | 10.5 | 100.8 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 20.2 | 123.7 |
3000K | Auto (priorytet bieli | 13.8 | 108.5 |
3000K | Żarówki | 4.76 | 98.58 |
3000K | 3000K | 4.36 | 97.85 |
5400K | Auto | 4.58 | 99.72 |
5400K | 5400K | 4.11 | 99.47 |
W naszym teście zanotowaliśmy sporo sytuacji, w których błędy dC są nie wyższe od 5, co oznacza bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Chodzi tu o pomiar w słoneczny i pochmurny dzień, oświetlenie lampami LED-owymi (5400 K) oraz żarówkami dla odpowiedniego wzorca i wprowadzenia temperatury 3000 K. W świetle żarowym, automatyka dała wysoki błąd, co zaowocowało ciepłym zabarwieniem sceny. Wybór opcji „priorytet bieli” pozwoliło nieco go zmniejszyć. Odwrotna sytuacja wystąpiła w cieniu, tu bowiem automatyka mocno ochłodziła kolorystykę. Odpowiedni wzorzec spisał się lepiej, lecz nie tak dobrze, jak np. w słońcu.
Oprócz automatyki w świetle żarowym, PowerShot V1 świetnie radzi sobie z nasyceniem kolorów. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w całym teście zaledwie ok. 3.5%. Brawo!
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Ogólnie poziom szumu nie jest wysoki, skoro nawet dla maksymalnego ISO ledwie przekracza on poziom 3%. Jest to jednak w dużej mierze zasługa odszumiania. Widać bowiem, że przebiegi dla poszczególnych składowych mają nienaturalny przebieg, a szum w kanałach R, G, B i Y przyjmuje zbliżone wartości.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.
Canon V1 bardzo dobrze radzi sobie pod względem jakości JPEG-ów, nawet na tle aparatów z matrycami o nieco większej powierzchni (APS-C). Jeśli chodzi o szczegółowość na niskich ISO, widać pewną przewagę bezlusterkowca Fujifilm, aczkolwiek jego sensor cechuje się wyższą rozdzielczością (26 megapikseli).
Także na wyższych nastawach ISO (np. 3200) jakość obrazu w V1 pozostaje na bardzo dobrym i w gruncie rzeczy porównywalnym poziomie, jak u wybranych wyżej konkurentów. Przy ISO 6400 natomiast, widać już nieco lepsze zachowanie modelu X-M5.