Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony ZV-1 II - test aparatu

20 października 2025
Maciej Latałło Komentarze: 7

2. Budowa i jakość wykonania

Główne cechy testowanego aparatu to:
  • zmiennoogniskowy obiektyw o jasności f/1.8–4 i zakresie ogniskowych 18–50 mm (w ekwiwalencie dla formatu 35 mm),
  • matryca EXMOR RS BSI CMOS o wielkości 1 cala oraz rozdzielczości 20.1 miliona pikseli,
  • tryb seryjny 24 kl/s,
  • odchylany i obrotowy dotykowy ekran LCD,
  • wbudowany filtr neutralny o mocy 3 EVDzięki przegubowi, ,
  • łączność WiFi oraz Bluetooth.

Pod względem wielkości ZV-1 II przypomina modele z serii RX100. W praktyce okazuje się o ok. 4 mm szerszy i 2 mm wyższy od RX100 VII, choć ogólny gabaryt obu modeli wciąż pozostaje podobny. Nadal bowiem mamy do czynienia z niewielkim aparatem, który łatwo zmieścimy w kieszeni bluzy.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania



----- R E K L A M A -----

ZV-1 II został wykonany z tworzyw sztucznych, a jakość zarówno materiałów, jak i spasowania poszczególnych elementów korpusu robi generalnie dobre wrażenie. Jednak naszym zdaniem, seria RX100 prezentowała wyższy poziom w tej kategorii, co było widać po wykorzystaniu np. aluminiowych obudów. Obiektywnie można się przyczepić do skrzypiącego duetu obrotowego wybieraka wraz z przyciskiem środkowym, umieszczonych na tylnej ściance. Również tubus wysuniętego obiektywu nie wydaje się odpowiednio stabilny. Podobnie jak RX-y, także modele ZV-1 nie zostały zabezpieczone przed niekorzystnym działaniem kurzu czy wilgoci.

Jeśli chodzi o wygląd obudowy ZV-1 II, bardzo mocno przypomina ona poprzednika. Mamy praktycznie taki sam korpus i zestaw elementów sterujących. Poniższe zdjęcia pokazują porównanie nowego ZV-1 II (z lewej) oraz poprzednika.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Da się jednak zauważyć kilka niezbyt dużych modyfikacji. Jedną zmianę można dostrzec na spodzie aparatu – przesunięto bowiem gwint statywowy, by płytka statywu, nawet tak duża jak Manfrotto 410PL, nie kolidowała z klapką baterii i karty.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Druga modyfikacja dotyczy nakładki na uchwyt na przedniej ściance oraz „łatki” pod kciuk na tylnej. O ile nie zmienił się ich kształt, to gumę zastąpiono niestety plastikiem. Efektem tego aparat stał się bardziej śliski i nieco trudniej go utrzymać.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Mamy jeszcze jedną zmianę – inne wykończenie panelu osłaniającego mikrofon na górnej ściance – która jednak z perspektywy fotografowania jest w zasadzie bez znaczenia.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Zerknijmy na kolejne porównanie, tym razem z głównym konkurentem – ze względu na podobieństwo zakresu ogniskowych – czyli Canonem V1. Różnica w wielkości okazuje się spora, Canon jest wyższy o 8 mm, szerszy o prawie 13 mm i grubszy o blisko 6 mm od ZV-1 II, waży też 134 gramy więcej. Widać natomiast, że przy wysuniętych obiektywach oba urządzenia praktycznie wyrównują się pod względem grubości – tubus w ZV-1 II mocniej wysuwa się z obudowy, niż w przypadku PowerShot-a V1.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Obiektyw

W aparacie zastosowano obiektyw Zeiss Vario-Sonnar T* o jasności f/1.8–4 i zakresie ogniskowych 6.9–17.6 mm (18–50 mm dla ekwiwalentu małoobrazkowego), czyli o 2.55-krotnym powiększeniu optycznym. Zbudowany jest z 9 elementów w 9 grupach, spośród których 5 soczewek jest asferycznych. Obiektyw ma 7-listkową przysłonę.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Spójrzmy, jak rozkłada się maksymalny otwór względny w zależności od użytej ogniskowej.

Zależność światłosiły od długości ogniskowej obiektywu (ekw.)
18 mm 19 mm 21 mm 23 mm 24 mm 28 mm 34 mm 35 mm
f/1.8 f/2 f/2.2 f/2.5 f/2.8 f/3.2 f/3.5 f/4

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania
Obiektyw w pozycji najszerszego kąta widzenia

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania
Obiektyw w pozycji tele

Przednia soczewka obiektywu jest zabezpieczona specjalną osłoną, która automatycznie otwiera się podczas uruchamiania aparatu. W menu znajdziemy dwa ustawienia szybkości zmiany ogniskowej: normalna i duża.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane na skrajnych nastawach ogniskowych obiektywu:

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Dla osób, które chciałyby osiągać większe przybliżenia, producent przewidział dodatkowe opcje:

  • wyraźny zoom (literka C) – powiększanie obrazów z mniejszymi zniekształceniami (1.5 i 2x),
  • zoom cyfrowy (literka D) – standardowe powiększenie cyfrowe (do 4x).
Aparat oferuje całkowite cyfrowe 11-krotne powiększenie (czyli odpowiednik 200 mm dla formatu małoobrazkowego) przy zachowaniu pełnej rozdzielczości. Oczywiście w teorii, bo w praktyce musi być ona sztucznie zwiększana.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane przy maksymalnych nastawach cyfrowego powiększenia dla pełnej rozdzielczości zdjęć.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania
Ogniskowa 50 mm + zoom cyfrowy (wyraźny) 2x

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania
Ogniskowa 50 mm + zoom cyfrowy 4x

Aparat ZV-1 II, tak jak i poprzednie konstrukcje z rodziny RX100, nie posiada dedykowanego trybu makro. Minimalna odległość ogniskowania (od środka przedniej soczewki) dla najszerszego kąta to 5 cm, a dla pozycji tele - ok. 13 cm. Zmierzona skala odwzorowania wyniosła ok. 1:8.5. Przyjmując współczynnik krotności ogniskowej matrycy 2.7 – realne powiększenia obrazu w tym trybie, odniesione do formatu małoobrazkowego, wynosi 1:3.1.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcie wykonane w trybie makro dla największego możliwego przybliżenia.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Elementy sterowania

Pod względem operowania aparat ZV-1 II praktycznie nie różni się od swojego poprzednika. Poniżej zamieszczamy opis poszczególnych elementów sterujących.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Przednia ścianka aparatu to miejsce zajmowane w znakomitej większości przez obiektyw. O ile w modelach serii RX był on otoczony ruchomym pierścieniem funkcyjnym, w serii ZV-1 niestety z niego zrezygnowano. Po lewej stronie obiektywu znajduje się dioda oświetlająca fotografowany motyw w wypadku niedostatecznej ilości światła zastanego oraz sygnalizująca pracę samowyzwalacza. Spójrzmy teraz na górną ściankę aparatu.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Na prawo od mikrofonu mamy włącznik zasilania, pośrodku którego umieszczono małą diodę sygnalizującą status aparatu. Obok niego umieszczono przycisk przełączający pomiędzy trybem fotografowania, filmowania oraz filmowania w zwolnionym i przyspieszonym tempie. Dalej na prawo widzimy spory, czerwony guzik rejestracji wideo. Wyżej zlokalizowano spust migawki z dźwignią kontroli zoomu oraz mapowalny guzik C1 (domyślnie: rozmywanie tła). Przejdźmy teraz do tylnego panelu ZV-1 II.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Patrząc od góry, mamy tu następujące przyciski:

  • menu podręczne Fn / wyślij do smartfonu,
  • wejście do głównego MENU aparatu,
  • wybierak czterokierunkowy, który także pełni funkcję pokrętła sterowania, oferuje standardowo następujące opcje szybkiego dostępu:
    • górny – DISP - zmiana informacji wyświetlanych na ekranie LCD,
    • dolny – kompensacja ekspozycji,
    • lewy – tryb wyzwalania migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz, bracketing),
    • prawy – funkcyjny,
  • odtwarzania,
  • funkcyjny / kasowanie zdjęć i filmów.
Dolna ścianka została wykorzystana na umiejscowienie gwintu statywowego oraz komory akumulatora i karty pamięci. Położenie gwintu statywowego nie jest zgodne z osią obiektywu. Jak już wspominaliśmy wyżej, dokręcenie praktycznie dowolnej płytki statywywej nie zablokuje nam dostępu do karty pamięci i akumulatora.

Zasilanie i złącza

Aparat zasilany jest z dedykowanego akumulatora o oznaczeniu NP-BX1 i parametrach 3.6 V oraz 1240 mAh. Aparat ładowany jest przez port USB albo w specjalnej (opcjonalnej) ładowarce ACC-TRBX. W komplecie z aparatem niestety nie dostajemy zasilacza USB.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Pojemność akumulatora według producenta pozwala na wykonanie 290 zdjęć. W plenerze uzyskiwaliśmy ok. 250 zdjęć na jednym ładowaniu, a zatem nieco mniej niż deklarowano. Gniazdo baterii jest zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenia akumulatora w nieprawidłowy sposób.

W komorze baterii jest też miejsce na zainstalowanie karty pamięci standardu Secure Digital (SD, SDHC i SDXC) lub Memory Stick (Duo, PRO Duo, PRO Duo HS oraz PRO-HG Duo).

ZV-1 II posiada 3 złącza umieszczone na bocznej ściance. Są to:

  • wejście mikrofonowe (mini jack 3.5 mm),
  • złącze USB 2.0 (wtyk USB-C),
  • wyjście HDMI (złącze mikro HDMI typu D).

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Wyświetlacz

W aparacie wykorzystano ruchomy 3-calowy wyświetlacz XtraFine TFT LCD o mało wygórowanej, jak na dzisiejsze standardy rozdzielczości 921.6 tysięcy punktów. Dzięki przegubowi można go odchylać i obracać w szerokim zakresie kątów. Jasność ekranu regulujemy w zakresie 5-stopniowej skali. Aparat został też wyposażony w opcję „Słoneczny dzień”, która powoduje maksymalne rozjaśnienie ekranu.

Sony ZV-1 II - Budowa i jakość wykonania

Jakość wyświetlanego obrazu jest tylko przyzwoita – jak na dzisiejsze standardy pozostaje pewien niedosyt. Przy silnym słońcu należy maksymalnie rozjaśnić ekran, bowiem widoczność obrazu mocno spada. Odbicia otoczenia są niestety bardzo wyraźne i przeszkadzają w kadrowaniu.

Na plus zaliczamy obecność interfejsu dotykowego o wysokiej funkcjonalności. Za jego pomocą możemy obsługiwać menu główne, podręczne i tryb odtwarzania, a także przesuwać punkt ostrości, zoom-ować i wyzwalać migawkę.

Wizjer

Podobnie jak u poprzednika, w ZV-1 II nie zastosowano wizjera. W przypadku urządzenia adresowanego do osób filmujących, takie podejście nie powinno specjalnie dziwić.
----- R E K L A M A -----

OFERTA SPECJALNA TYLKO 15-17.10

Hasselblad 80/1.9 XCD

12499 zł 11999 zł

Hasselblad X2D 100C

18999 zł 17999 zł

Hasselblad FlexBody CP

7499 zł 6999 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.