Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM i 12-24 mm f/4 G - pierwsze wrażenia

27 maja 2017
Marcin Czajkowski Komentarze: 75

3. Sony FE 12-24 mm f/4 G

Drugi obiektyw zaprezentowany przez Sony to 12–24 mm f/4 G, a więc nieco szersza wersja opisywanego wcześniej instrumentu. Urządzenie to jest kierowane do zaawansowanych amatorów i profesjonalistów, którzy w swoich zdjęciach używają mocnej perspektywy. Inżynierowie Sony zdecydowali się na użycie 5 asferycznych soczewek, które mają zapewnić ostrość od środka kadru do brzegu, 3 soczewek ED i jednej Super ED, o bardzo niskiej dyspersji.

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM i 12-24 mm f/4 G - pierwsze wrażenia - Sony FE 12-24 mm f/4 G

Budowa i wykonanie



----- R E K L A M A -----

SYSTEM FUJIFILM GFX W NISKICH CENACH
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!

Sony przyzwyczaiło nas już do wysokiej jakości produkowanych przez siebie obiektywów i 12–24 f/4 G nie jest tutaj wyjątkiem. Użyto 17 elementów w 13 grupach. Analogicznie jak w modelu 16–35 f/2.8 GM soczewki zostały oczywiście pokryte powłoką antyodbiciową Sony Nano AR. W przypadku tego obiektywu zmiana ogniskowej również odbywa się poprzez przesuwanie soczewek (zarówno przednia jak i tylna wsuwają się do środka), jednak ten proces nie zwiększa w żaden sposób gabarytów instrumentu.

Odnieśliśmy jedynie pozytywne wrażenia po wzięciu obiektywu do ręki. Jest mniejszy od prezentowanego równolegle 16–35 f/2.8 GM, ale ciągle dość ciężki i solidny. Przednia soczewka wystaje nieco ponad tubus obiektywu, zatem użyto tutaj wbudowanej osłony przeciwsłonecznej, znanej chociażby z niektórych obiektywów typu fisheye. Ponownie nie mamy żadnych zastrzeżeń co do pracy pierścieni – oba chodzą z zauważalnym, ale nie za dużym oporem. W przypadku 12–24 f/4 nie możemy przyczepić się zupełnie do niczego.

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM i 12-24 mm f/4 G - pierwsze wrażenia - Sony FE 12-24 mm f/4 G

Rozdzielczość i wady optyczne

Pomiary rozdzielczości na tablicach w studio zostaną przez nas wykonane w toku testu, jednak pierwsze wrażenie, jakie zostawia obiektyw po wykonaniu kilku zdjęć, jest naprawdę świetne. Instrument nie jest zauważalnie mniej ostry niż 16–35 f/2.8. Inżynierowie Sony ponownie wykonali świetną robotę.

Jak przystało na UWA, propozycja firmy Sony na 12 mm dość silnie winietuje i prezentuje oznaki silnej dystorsji. Nie jest to nic, czego byśmy się nie mogli spodziewać przy takiej ogniskowej. Przy zmianie do 24 mm wady stają się mniej zauważalne, a przy przymknięciu przysłony praktycznie znikają. Inżynierowie wyposażyli soczewki obiektywu w powłokę antyodblaskową Sony Nano AR, w celu wyeliminowania flar, jednak tak jak w przypadku wcześniej opisywanego instrumentu, również i tutaj nie udało się to w 100%. Nie jest to bardzo duży problem, jednak w specyficznych sytuacjach jesteśmy w stanie uzyskać flary.

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM i 12-24 mm f/4 G - pierwsze wrażenia - Sony FE 12-24 mm f/4 G

Autofokus

W 12–24 f/4 użyto tych samych silników autofokusu co w przypadku droższego brata, zatem ponownie nie mamy żadnych powodów do narzekań. Praca autofokusu jest szybka i cicha.