Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Artykuły

Canon EOS R5 w zastosowaniach filmowych

5 marca 2021
Komentarze czytelników (31)
  1. LarsikOwen
    LarsikOwen 5 marca 2021, 16:50

    Ja się przyznaję do bycia kompletnym lajkonikiem w kwestii filmowania, ale szybki ogląd tych filmów i niedawno prezentowanych filmów z Sony pokazuje bezsprzeczną dominację Canona.

  2. Bahrd
    Bahrd 5 marca 2021, 16:55

    Tuwim: "Talent taki mam, że mógłbym pisać wiersze jak Mickiewicz, jak Słowacki. Tylko bieda jest jedna - ja nie mam nic do powiedzenia".

    I weź tu, zwykły człowiecze, nakręć coś, co ma ręce i nogi, i tę pełną klatek pełną klatkę wypełni... ;)

  3. komor
    komor 5 marca 2021, 17:41

    Bezsprzeczną dominację Canona? A poczemu? Chodzi Ci o jakość obrazowania, plastykę z obiektywów, czy suche fakty techniczne?

  4. RobKoz
    RobKoz 5 marca 2021, 17:43

    Nie przekonała mnie ta laurka.

    Nie twierdzę że jest źle, ale to nie były wymagające warunki dla współczesnego AF.

  5. Jarun
    Jarun 5 marca 2021, 18:07

    Nie wiem, nie znam się, nie stać mnie ... ale mi się podoba :-)

  6. deel77
    deel77 5 marca 2021, 18:11

    Aparat mi się podoba, szkoda tylko, że cena jest bardzo wysoka i właściwie nie zmieniła się od premiery.

  7. ryszardo
    ryszardo 5 marca 2021, 18:54

    Zakończenie bardzo na + :)

  8. RobKoz
    RobKoz 5 marca 2021, 18:59

    @deel77

    "Aparat mi się podoba, szkoda tylko, że cena jest bardzo wysoka i właściwie nie zmieniła się od premiery."

    Myślę że R5 staniej, ale dopiero jak się skończą problemy z dostępnością. Na razie popyt ciągle przewyższa podaż i mówiąc wprost Canon nie ma powodu by obniżać jego cenę. Tym bardziej po premierze Sony A1 który jest o 50% droższy.

    W tym roku ma się pojawić R1 Canona. Ma być oczywiście pozycjonowany wyżej od R5 i pierwsze plotki mówią o cenie 8k USD, R5 za 4k USD to przy nim taniocha :-)

    Dla mnie cena R5 jest oczywiście za wysoka, ale za oceanem kupują go nawet hobbyści. Jedna wypłata raz na kilka lat to nie jest drogo jak za hobby. Komplet lepszych kijów golfowych i wózek do nich kosztują więcej.

    A rower za równowartość to nie jest coś niespotykanego nawet u nas. Kwestia priorytetów. Dla mnie fotografia to tylko jedno z wielu hobby i na pewno nie kupię R5 ani nawet R6. Ale jak ktoś ma tylko jedno hobby to czemu nie?

  9. lord13
    lord13 5 marca 2021, 19:31

    "Postęp zawsze budzi pewien opór wśród tych, którzy nie chcą go zaakceptować."

    To nie jest opór, tylko fakt, że praktycznie 100% optyki filmowej z mocowaniem EF czy RF jest manualna. Są jakieś szkła z tymi mocowaniami posiadające AF i pozbawione oddychania?

  10. Amadi
    Amadi 5 marca 2021, 19:54

    Trochę nie rozumiem - przecież obiektywy oddychają tak samo, niezależnie od tego czy ostrzysz manualnie, czy robi to automat.

  11. tomek__
    tomek__ 5 marca 2021, 20:38

    A Canon dalej brnie w tę idiotyczną retorykę, że jest to super sprzęt do filmowania, gdzie Sony w tym kontekście zjada go na śniadanie. Polecam materiał na ten temat nakręcony przez Potato Jet.

    Jednocześnie jest najlepsze FF do zdjęć na rynku (IMO), a jednak Canon z jakiegoś powodu nie chce reklamować go w ten sposób.

  12. Zawilec
    Zawilec 5 marca 2021, 20:45

    No patrz, a ludzie nie wiedzą i kręcą filmy. Na razie żaden inny aparat nie oferuje jakości 4k HQ z R5 (downscale z 8k).

  13. dwpl
    dwpl 5 marca 2021, 21:53

    Sony a1 oferuje, ale na zewnętrznym rekorderze, patrz film: link

  14. Szabla
    Szabla 5 marca 2021, 21:54

    @Zawilec: cytat z testu trybu filmowego A1: " Sony A1 nie ma przy tym odpowiednika canonowskiego „4K HQ” w którym obraz 4K uzyskiwany jest z nadpróbkowanego 8K. Spójrzmy jeszcze na porównanie analogicznych wycinków Canona i Sony. W tym przypadku przewaga tego drugiego jest już dostrzegalna – obraz z A1 jest bardziej szczegółowy i ostrzejszy."
    A1 w trybie 4K nadpróbkuje z 5,8K.

  15. Szabla
    Szabla 5 marca 2021, 21:57

    Powinno być "A1 w trybie 4K Super 35" nadpróbkuje z 5,8K."

  16. Antena
    Antena 6 marca 2021, 04:10

    Mam pytanie do redaktorów prowadzących ten portal.... czy można się w najbliższym czasie spodziewać testu aparatu Canon R6. Jest już kilka testów poświęconych Canonowi R5 ale nie ma jego młodszego brata. Przymierzam się do kupna tego bezlusterkowca i bardzo chciałbym zobaczyć jego rzeczowy test, który upewniłby mnie w przekonaniu, że dokonam rozsądnego wyboru.

  17. Zawilec
    Zawilec 6 marca 2021, 08:24

    @szabla, no w croppie A1 lepszy, ale pełnej klatki R5 4k HQ nie przebije. Z jakiegoś powodu optyczne wyłączyło opcję HQ w Canonie dla tego porównania. (Albo nie wpisali go w opisie grafiki).

  18. Szabla
    Szabla 6 marca 2021, 11:14

    Myślę, że opis odnosi się do 4K z pełnej klatki.

  19. Zawilec
    Zawilec 6 marca 2021, 11:28

    Ale Canon oferuje dwa tryby pelboklatkowe 4k - HQ ON(downscale z 8k), który się przegrzewa gdy nagrywamy wewnętrznie, ale wygląda obłędnie, wersja zwykła (HQ OFF) z line skipping - działa bez przegrzewania w 24/30 FPS. W porównaniu nie jest to oznaczone (HQ on czy off).

  20. Szabla
    Szabla 6 marca 2021, 16:10

    Line skipping zawsze będzie mniej ostry.

  21. palmer_eldritch
    palmer_eldritch 6 marca 2021, 17:08

    No i w takie filmy powinna inwestować tvP, jest tyle ciekawych historii, ludzi, ich pasji, itd w Polsce, że naprawdę małym nakładem środków możnaby było zrobić coś ciekawego... Choć w sumie może tvp to robi - nie wiem bo nie oglądam :)

  22. lord13
    lord13 6 marca 2021, 18:58

    @Amadi
    "Trochę nie rozumiem - przecież obiektywy oddychają tak samo, niezależnie od tego czy ostrzysz manualnie, czy robi to automat."

    Owszem, ale pytanie było, czy są takie konstrukcje pozbawione tej wady, a wyposażone w AF. Bo jak nie ma, to nie jest żaden opór filmowców przeciwko używaniu AF, tylko zwykły pragmatyzm.

  23. baron13
    baron13 6 marca 2021, 21:57

    Moja nie koniecznie złośliwa refleksja: mam napisać cos w temacie "postęp, czy zmiany" i prezentowana konstrukcja znakomicie ilustruje o co chodzi. Otóż budujemy sobie urządzenia techniczne rychło orientujemy się, jakie parametry warto poprawić, podnieść ich wartość, aby urządzenie miało większą wartość użytkową. Więc dla samochodu to była kiedyś najpierw prędkość maksymalna, potem ludność się wyedukowała technicznie i zrozumiała, że moc silnika sama w sobie. A na dziś, to chyba "elektryczność". Samochód gdy ma silnik o dość dużej mocy, to lepiej, żeby nie miał większej, bo się staje niebezpieczny dla kierowcy. Publiczność zrozumiała, że apetyt na moc został zaspokojony, więc trzeba było wymyślić jakieś mocniej odjechane kryterium lepszości. Elektryczność jako przymiotnik :-)
    Jest problem bo w aparatach z wieloma parametrami przejechano granicę przydatności. Jak w samochodach. Na filmowaniu się nie znam, ale na moje bardzo skromne doświadczenia, to komórki :-)

  24. baron13
    baron13 7 marca 2021, 10:22

    Pozwolę sobie jeszcze sformułować hipotezę co do operowania focusem w kamerach: to jest środek wyrazu, czy element filmu. Jak mnie sprowadził na ziemię znajomy (rodzina?) faktycznie wykonywałem robotę szwenkera, a nie operatora kamery, ale usiłowałem sklecić jakiś materiał. Otóż nie da się bez przechodzenia z ostrością od obiektu do obiektu. W tej kamerze za pewnie 3 kpln był taki mechanizm, że zaznaczało się na planie np trzy osoby i można było przenosić ostrość do kolejnej. Wyobrażam sobie teraz pracę prawdziwego operatora, który np chce przez chwilę się skupić na rękach kolejnej osoby. Takie rzeczy można robić z automatu, ale to się wykrzaczy gdy zaczniemy błądzić po różnych elementach planu. Trzeba się nauczyć tego manewru ostrością i jak się robi rączką, to się panuje, nad tym co chcemy pokazać. jak nie to to będzie tylko jakaś namiastka.

  25. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 7 marca 2021, 14:06

    Mnie sie AF automatyczny w filmie nigdy nie sprawdzil. Zawsze AF zaczal szukac cos czego sobie nie zyczylem , natomiast sprawdzalo mi sie b. dobrze aktywowanie przycisku AF w chwili kiedy chcialem zmienic ostrosc.
    Kiedys w camerach sony mialem to pod lewym kciukiem , rewelacja . w aparatach polozenie najczesciej pod prawym kciukiem u prawej gory mi nie odpowiada. Jesli juz, to przycisk na obiektywie bylby dla mnie optymalny.
    W pelni automtyczny AF nigdy mi sie nie sprawdzil..

    Zreszta mam bodaj paredziesiat godzin roznych nagranych ongis filmow - niekogo one nie interesuja , ja tez nie mam ochoty ich ogladac. To byl stracony czas i stracony pieniadz. Dlatego nauczony doswiadczniem , nie zamierzam wiecej filmowac , tzn ta funkcja w aparacie moze dla mnie nie istniec. w razie porzeby sprawe zalatwia komorka. Film za jakis czas omylkowo sam sie wymaze i po sprawie - zycie toczyc sie bedzie dalej mniej skomplikowane bez filmu.

  26. Amadi
    Amadi 7 marca 2021, 14:46

    Są przy filmowaniu sytuacje gdzie jak najbardziej powinno się manualnie kontrolować ostrość - np. właśnie przeostrzenie z określoną prędkością mające dać określony efekt artystyczny.

    Ale są też sytuacje, gdzie np. po prostu mamy w kadrze jednego bujającego się w czasie wywiadu czy idącego gdzieś człowieka który powinien mieć ostrą twarz i tu współczesne automaty świetnie się sprawdzają.

    - - -

    @Lord13 - nie pamiętam już jak z oddychaniem w poszczególnych szkłach. Na pewno najgorsze są wszelkie makro, ale coś co w miarę nie oddycha też by się pewnie dało znaleźć...

  27. mgkiler
    mgkiler 7 marca 2021, 15:45

    @Pokoradlasztuki

    Bp nie korzysta się z w pełni automatycznego ustawiania ostrości podobnie jak nie korzysta się z zielonego kwadracika.
    Zamiast tego tapujesz na ekran np w twarz osoby w kadrze i aparat już wie, że na twarzy tej osoby ma trzymać ostrość.

  28. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 7 marca 2021, 17:59

    dopoki nie przewinie sie druga twarz przed pierwsza twarza w tym miejscu , albo dopoki nie chcesz przeniesc ostrosc na inny punkt .

    Banalna sprawa - chce przeniesc ostrosc z twarzy na przedmiot trzymany w dloniach i nastepnie go zblizyc - tutaj zaczynaja sie juz hocki klocki w sumie w banalnej i typowej sytuacji.
    AF auto ma to do siebie , ze dziala wspaniale kiedy testujesz a niekoniecznie kiedy robsz zdjecia lub film . Ja wole af uruchamiany recznie - nie auto..


  29. mgkiler
    mgkiler 7 marca 2021, 18:58

    @Pokoradlasztuki.

    Oba tryby mają swoje zalety i używamy albo AF albo MF zależnie od sytuacji i efektu jaki chcemy uzyskać.

    Wyżej Amandi napisał:
    "Są przy filmowaniu sytuacje gdzie jak najbardziej powinno się manualnie kontrolować ostrość - np. właśnie przeostrzenie z określoną prędkością mające dać określony efekt artystyczny.

    Ale są też sytuacje, gdzie np. po prostu mamy w kadrze jednego bujającego się w czasie wywiadu czy idącego gdzieś człowieka który powinien mieć ostrą twarz i tu współczesne automaty świetnie się sprawdzają. "

  30. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 8 marca 2021, 10:12

    sytuacji jetst nieskonczenie wiele , wszystkie mozliwe przypadki moga zajsc.

    mnie sie AFauto nie sprawdza , a tym bardziej ciagle przlaczanie w zaleznosci od sytuacji pomiedza auto a recznie jest dla mnie kuriozalne.

    dlatego uzywam AF ale tylko aktywowany przyciskiem - nie auto. ma to kolosalna zalete , ze szybkosc zmiany nastawy ostrosci jest stala a zmiany ostrosc sa plynne. Wole zdecydowania od MF , gdzie moga pojawiac sie skoki szybkosci zman.

    w moim przypadku AF - auto sie nie sprawdza praktycznie wcale- zawsze w pewnym momencie zaczyna szukac ostrosc nie tam gdzie trzeba , a przeciez czesto zmienia sie nieco kadr , zachowujac pierwszy plan w kadrze ..

    natomiast bardzo dobrze mi sie sprawdza ekspozycja auto. nie pamietam bym kiedys dobieral expozycje recznie w trakcie filmowania . Przejscie z jednej sceny do drugiej lubie robic przy uzyciu fader -a expozycji

  31. Wojt_wro
    Wojt_wro 8 marca 2021, 21:27

    Miło że Canon trochę dogonił konkurencje na bezlustrach, R6 wygląda bardzo przyzwoicie, ale R5 mnie nie przekonuje. Do zdjęć bateria pożal sie boże tragiczna, i ten nieszczesny filtr AA, a do wideo mam za duży brak zaufania do tego przegrzewania się w każdym użytecznym trybie. A na "zwykłym" 4k imo a7s III i tak wychodzi ponoć lepiej, więc, no nie, nie, zostawie kolejke innym.

    Ale dorzucam sie do prośby o test R6. Uważam że dużo bardziej racjonalny sprzęt.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział