Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Jak testujemy tryby filmowe w aparatach?

9 stycznia 2024
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 26

2. Budowa i ergonomia

Filmujące aparaty fotograficzne zawsze są do pewnego stopnia kompromisem, ich budowa i ergonomia muszą bowiem sprawdzić się zarówno przy robieniu zdjęć, jak i przy filmowaniu. Różne urządzenia są w związku z tym zoptymalizowane bardziej pod kątem jednego lub drugiego z tych zastosowań. Oczywiście nie zawsze jest to „albo-albo” — przykładowo obecność trzech lub więcej kółek sterujących docenią zarówno filmowcy, jak i fotografowie.

Generalnie w testach trybu filmowego premiowana jest obecność przynajmniej dwóch kółek sterujących, a najlepiej trzech, o ile tylko jedno z nich da się przypisać do zmiany czułości ISO. To ostatnie może też być na dedykowanym pokrętle, jak często ma to miejsce w przypadku aparatów w stylu retro. Dzięki temu podstawowe parametry, takie jak przysłona i czas migawki oraz wspomniana czułość są zawsze w zasięgu ręki. Przydatna przy filmowaniu jest też możliwość łatwej zmiany balansu bieli, więc obecność wygodnie umieszczonego przycisku do zmiany tegoż także doceniamy. Mile widziana jest też możliwość przeprogramowania działania wybranych przycisków, pokręteł czy też zawartości menu podręcznego.

Ważny jest także sam sposób uruchamiania trybu filmowego. Tu naszym zdaniem najlepiej sprawdzają się dedykowane przełączniki pomiędzy trybem filmowym a fotograficznym. Przy takiej konfiguracji główne koło trybów pracy aparatu (z trybami PASM oraz innymi) pozostaje użyteczne w trybie filmowym. Z tego samego względu umieszczania trybu filmowego na tymże kole nie oceniamy pozytywnie.


----- R E K L A M A -----

RABAT 2150 ZŁ NA OBIEKTYW FUJIFILM GF

Fujifilm 20-35/4 GF R WR

12997 zł 10847 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.

Ważna jest też oczywiście obecność uszczelnień i innych zabezpieczeń korpusu przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Menu

W przypadku menu w trybie filmowym oceniamy zwykle dostępność najważniejszych funkcji związanych z nagrywaniem oraz ich rozsądne i czytelne umieszczenie bez zbędnych zagnieżdżeń. Konieczność odbycia „wycieczki na drugi koniec menu” w celu zmiany szybkości i czułości autofokusa czy sposobu zapisu dźwięku, nie są mile widziane.

Złącza

W przypadku złącz mile widziane jest wyposażenie aparatu w wejście mikrofonowe, osobne wyjście słuchawkowe, wyjście HDMI (najlepiej pełnowymiarowe typu A ze względu na lepszą stabilność wtyczki niż w przypadku jego zminiaturyzowanych wersji) oraz gniazdo USB pozwalające na zasilanie urządzenia lub podłączanie go do komputera. Preferowane jest oczywiście złącze USB-C w standardzie 3.0 lub szybszym.

Oprócz tego w nowszych aparatach coraz większej liczby producentów oferowane są wielofunkcyjne stopki, które teraz poza lampami błyskowymi są w stanie przyjąć także mikrofony czy interfejsy audio. Obecność tego rodzaju stopki wraz ze stosowną ofertą akcesoriów, które można do niej podłączyć, także jest mile widziana.

Przy testach bardziej zaawansowanych urządzeń, których tryb filmowy predysponuje je także do pracy w profesjonalnych warunkach, oczekujemy również obecności wejścia na kod czasowy z zewnętrznych źródeł, co pozwala na łatwą synchronizację materiału z wielu kamer i zewnętrznych rejestratorów dźwięku podczas postprodukcji.

Wreszcie w przypadku kamer oczekujemy również obecności wyjścia sygnałowego w standardzie SDI, który jest powszechnie stosowany w profesjonalnym środowisku pracy.

Bateria

Test wydajności akumulatora danego aparatu czy kamery przeprowadzamy filmując statyczny kadr w rozdzielczości 4K w 25 kl/s na czułości ISO 1600 z wykorzystaniem całej szerokości matrycy, o ile tylko jest to w danym modelu możliwe. Wynikiem testu jest osiągnięty czas nagrywania, który typowo powinien przekroczyć 2 godziny (stan na koniec 2023 r.).

Przy okazji sprawdzamy też, czy urządzenie podczas takiej przeprowadzanej w temperaturze pokojowej próby wykaże objawy problemów z przegrzewaniem się. W wyjątkowych sytuacjach test przegrzewania powtarzamy też dla innych trybów nagrywania, rozdzielczości czy klatkaży.

Nośniki pamięci

W przypadku nośników pamięci mile widziane w testach jest posiadanie dwóch gniazd kart pamięci, najlepiej na nośniki identycznego typu oraz oczywiście możliwość jednoczestnego zapisu filmów na obie karty, co jest powszechnie stosowaną formą zabezpieczenia się przed utratą nagranego materiału.

Oceniamy także dobór zastosowanych gniazd kart pamięci do przepływności strumienia danych, jakie generuje dane urządzenie w trybie filmowym. Mile widzianym, choć nie niezbędnym dodatkiem jest także możliwość zapisu materiału na dyski SSD podłączone do gniazda USB. Dotyczy to zwłaszcza trybów filmowych generujących duże pliki w krótkim czasie, czyli formatów takich jak RAW czy ProRes.

Wizjer i ekran

Wizjery elektroniczne w testowanych urządzeniach oceniane są pod kątem powiększenia, rozdzielczości i szczegółowości obrazu. Podczas filmowania problemy z podbitym w wizjerze szumem nie występują, a częstotliwość odświeżania jest bezpośrednio powiązana z klatkażem, w którym pracujemy, co różni oceny wizjera w testach filmowych i fotograficznych. Wizjery optyczne znane z lustrzanek są oczywiście w trybie filmowym bezużyteczne.

W przypadku monitorów ocenie także podlega rozmiar i rozdzielczość, ale zwracamy również uwagę na maksymalną jasność, obecność i działanie mechanizmu dotykowego oraz proporcje boków, które mogą być mniej lub bardziej zbliżone do typowych filmowych proporcji 16:9.

W tej sekcji oceniamy także obecność narzędzi ułatwiających ocenę ekspozycji oraz manualne ustawianie ostrości przy filmowaniu. Absolutnie minimalny zestaw to możliwość powiększenia wybranego wycinka kadru (najlepiej działająca także w czasie nagrywania), zebra o konfigurowalnych nastawach, histogram oraz obrys ostrych krawędzi (focus peaking).

W bardziej zaawansowanych modelach oczekujemy również obecności profesjonalnych narzędzi, takich jak jakaś forma tzw. fałszywego koloru (false color lub jego nowszy następca EL Zone), wektoroskop czy też monitor kształtu fali (waveform monitor).

Dodatkowe elementy

Poszczególne urządzenia różnią się od siebie, stąd też możliwe jest też omówienie innych elementów, takich jak wbudowany filtr szary, wiatraczki zapewniające aktywne chłodzenie, dedykowane dołączone do zestawu rączki, battery gripy itp. o ile oczywiście w przypadku danego modelu tego typu cechy czy akcesoria są dostępne.