Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Coolpix P90 - test aparatu

Nikon Coolpix P90
4 maja 2009
Szymon Starczewski Komentarze: 18

1. Wstęp

Nikon Coolpix P90 - Wstęp

Test Nikona P90 był przeprowadzany równolegle z testem Pentaxa X70. Oba aparaty mają takie same parametry optyki i matrycy, a pod względem kształtu, budowy i rozmieszczenia przycisków są bardzo podobne. Na pierwszy rzut oka wydają się być niemal identyczne i dopiero bliższe spojrzenie ujawnia różnice w szczegółach. Z tego powodu zdecydowaliśmy się przetestować oba modele w tym samym czasie, dokonując bezpośredniej konfrontacji między nimi. Standardowo jednak, testy obu aparatów zostaną opublikowane osobno. Zaczynamy od Nikona aczkolwiek w samym teście znajdzie się wiele odniesień i porównań do Pentaxa, którego pełny test pojawi się już wkrótce w naszym serwisie.

Nikon Coolpix P90 jest następcą modelu P80. Konstruktorzy wprowadzili w nim kilka nowych rozwiązań. Powiększono między innymi krotność zoomu optycznego z 18x do 24x. Zgodnie z panującą tendencją wzrosła rozdzielczość matrycy i w P90 odnajdziemy 12 Mpix sensor. Pojawił się również nowy wyświetlacz LCD. Jego rozmiar zwiększono nieznacznie z 2.7 do 3 cali. Co jednak ważniejsze – w nowym modelu jest on uchylny.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

P90 to aparat z kategorii ultra zoomów. Nikon, wypuszczając na rynek tenże model, nie chce pozostać w tyle za konkurencją w tej klasie aparatów. Ultra zoomy to dość ciekawa propozycja dla wszystkich, którym zależy na kompaktowości aparatu, a jednocześnie chcieliby mieć te same możliwości co użytkownicy lustrzanek z długimi teleobiektywami. Pytanie jednak, jak mocno ta uniwersalność odbija się na jakości obrazu. Obiektyw z 24-krotnym zoomem optycznym ma niewątpliwie skomplikowaną konstrukcję, co w połączeniu z niewielkim rozmiarem, siłą rzeczy musi skutkować wadami optyki. Większość z naszych Czytelników zdaje sobie również sprawę z faktu, że stale powiększana rozdzielczość matryc w kompaktach to czysto marketingowy zabieg nie przekładający się na realną korzyść użytkownika aparatu. Czy zatem warto zainteresować się nowym Nikonem P90? Oto pytanie, na które postaramy się odpowiedzieć w tym teście, do lektury którego serdecznie zapraszamy.

Zapraszamy też do zapoznania się z naszą procedurą testową, która została opisana w artykule "Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe?".

Aparat został wypożyczony do testów przez sklep Cyfrowe.pl.

Porównanie danych technicznych Nikona P90 do swojego poprzednika P80 oraz Pentaxa X70 dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Nikon
Model Coolpix P90
Data premiery 2009-02-03
Liczba pikseli 12 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4000 x 3000
• 3264 x 2448
• 2592 x 1944
• 2048 x 1536
• 1600 x 1200
• 1280 x 960
• 1024 x 768
• 640 x 480
• 3984 x 2656 (3:2)
• 3968 x 2232 (16:9)
• 1920 x 1080 (16:9)
• 2992 x 2992 (1:1)
Matryca 1/2.33 cala, CCD, 4:3, całkowita liczba pikseli: ok. 12.7 Mpix
Procesor obrazu EXPEED
Format zapisu JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF)
Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic
• Filmy: AVI
• Dźwięk: WAV
Zakres ISO Auto (64-800), 64, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200*, 6400* ISO
(*- przy rozdzielczości 3M (2048x1536) lub mniejszej)
• Tryb Wysoka czułość: ISO 64–1600
Migawka 8s – 1/2000s
1/20 s - 1/4000s w trybie szybkich zdjęć seryjnych
Konstrukcja obiektywu Zoom-NIKKOR
14 elementów w 11 grupach
Ogniskowa obiektywu 4.6 – 110.4 mm
(ekwiwalent: 26–624mm dla filmu 35 mm)
Światłosiła f/2.8-5.0
Zoom optyczny 24x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo 640x480 (VGA) z szybkością 30 lub 15 kl./s i dźwiękiem,
320x240 (QVGA) z szybkością 15 kl./s i dźwiękiem,
długość nagrywania max. 30 min.
• Tryby filmu w kolorach sepii i czarno-białym (320x240 pix z szybkością 15 kl./s).
• Tryb filmu poklatkowego (640x480 pix, bez dźwięku).
Ogniskowanie AF oparty o detekcje kontrastu, MF
• Funkcja wykrywania twarzy.
• Tryby pól AF: Priorytet twarzy, automatyczny (jeden z dziewięciu), wybór ręczny (z 99 pól ostrości), środek.
• Tryby AF: Normalny, Makro, Nieskończoność.
• Tryby napędu AF: pojedynczy, ciągły.
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda o zasięgu do 4 m.
Pomiar światła Tryby pomiaru:
• Matrycowy (256 segmentowy),
• Centralny,
• Punktowy,
• Punktowy w aktywnym polu AF.
Ostrość od • AF Normalny (szeroki kąt): od 50 cm do nieskończoności,
• AF Normalny (tele): od 1.7 m do nieskończoności,
• AF Makro: od 1 cm do nieskończoności.
Balans bieli • Auto, Światło dzienne, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca.
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV.
Bracketing: 3 klatki, +/- 0.3 EV lub 0.5 EV lub 1 EV.
Programy Tryby fotografowania: Auto, Automatyka programowa (P), Preselekcja czasu (S), Preselekcja przysłony (A), Ekspozycja Manualna (M), Użytkownika (U1,U2), Film, Sport (zdjęcia seryjne),
• Programy tematyczne (SCENE): Portret, Krajobraz, Portret nocny, Przyjęcie/wnętrza, Plaża/śnieg, Zachód słońca, Zmierzch/świt, Krajobraz nocny, Makro, Żywność, Muzeum, Sztuczne ognie, Kopiowanie, Zdjęcia pod światło, Zdjęcia panoramiczne, Zapis dźwięku.
Zdjęcia seryjne Z szybkością do 1.4 kl./s do 25 klatek (pełna rozdzielczość, bez lampy, JPEG Normal).
• W trybie zdjęć sportowych z szybkością 11, 6, lub 4 kl./s przy rozdzielczości ograniczonej do 3 Mpix,
• W trybie zdjęć sportowych szybkie 16:9 z szybkością 15 kl./s przy rozdzielczości ograniczonej do 1920x1080 pix.
• Tryb Multi-shot 16 - seria 16 zdjęć z szybkością 7.5 kl./s umieszczonych obok siebie na jednym zdjęciu o wielkości 2592x1944 pix.
• Interwałometr.
Lampa błyskowa Funkcje: Auto, Auto+Redukcja efektu czerwonych oczu, Brak błysku, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Synchronizacja z drugą kurtyną migawki.
• Zakres (ISO auto): 0.5-8.0m (szeroki kąt), 1.7-5.0m (tele).
Złącze hot-shoe Nie
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 10 lub 2s
Karta pamięci Pamięć wewnętrzna: ok. 47 MB.
• Karty pamięci: Secure Digital (SD/SDHC).
LCD Uchylany, 3-calowy, kolorowy TFT LCD, 230.000 pikseli.
jasność regulowana w 5 poziomach,
pokrycie ok. 97% kadru (w poziomie i pionie) w trybie fotografowania i 100% w trybie odtwarzania.
Wizjer Kolorowy, elektroniczny, 0.24 cala, około 230 tys. punktów, regulacja dioptrii.
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-speed / wyjście audio-wideo (PAL/NTSC),
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge).
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy EN-EL5 (3.7 V, pojemność 1100 mAh, wydajność ok. 200 zdjęć),
• opcjonalnie zasilacz sieciowy EH-62A.
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy EN-EL5, ładowarka MH-61, kabel USB, kabel audio-wideo, pasek, pokrywka obiektywu, oprogramowanie, instrukcja.
Waga 460g (bez akumulatora i karty pamięci),
ok. 495g (z akumulatorem i kartą).
Wymiary 114 x 83 x 99 mm bez części wystających
Dodatkowe informacje Korekta zniekształceń eliminująca efekt „beczkowatości” obrazu,
Funkcja D-Lighting,
Polskie menu.


Poprzedni rozdział