Omówieniem podstaw związanych z działaniem i zastosowaniami filtrów polaryzacyjnych rozpoczynamy cykl dotyczący filtrów fotograficznych. Będziemy przy tym opierać się na ofercie filtrów firmy Marumi
Zdjęcia przedmiotów są ważną dziedziną fotografii. Wiele z nich wykonujemy w studiu fotograficznym, w większości przypadków na specjalnie wykonanych w tym celu stołach bezcieniowych
W trakcie poprzednich lekcji, przedstawiliśmy przegląd zagadnień związanych z technicznymi aspektami fotografowania. Poznaliśmy m.in. znaczenie parametrów ekspozycji, technikę poprawy rozpiętości tonalnej zdjęć oraz wykorzystania trybu seryjnego i lampy błyskowej
Cyfrowa fotografia podróżnicza należy do moich ulubionych odmian fotografii. Bez względu na to, czy jesteśmy blisko domu, czy w dalekiej podróży, robienie zdjęć podczas wycieczek daje nam wszystkim wiele przyjemności
W kolejnej lekcji Fotoszkoły Sony α zapoznamy się z techniką używania lampy błyskowej. Wydaje się ona być nie zawsze chcianym, lecz często nieodzownym wyposażeniem każdego fotoamatora. Czemu niezbędnym? Ponieważ mało kto dysponuje sprzętem tak wysokiej klasy, by mógł wykonywać zdjęcia przy świetle zastanym w każdych warunkach
Często się mówi, że istotą fotografii jest oświetlenie. Faktycznie, niewiele jest rzeczy, które miałyby większy wpływ na emocjonalny i zmysłowy ładunek zdjęcia niż użyte oświetlenie. Światło może być ostre lub łagodne, mieć duży kontrast lub niski
Co stanowi różnicę pomiędzy kiepskim a znakomitym zdjęciem? Cóż, w grę wchodzą obiekt, oświetlenie, kompozycja — wszystkie te artystyczne aspekty, które zależą od Ciebie, fotografa. Czasami jednak dobra jakość zdjęcia zależy od aparatu, zwłaszcza od koloru i ostrości
W dotychczasowych lekcjach poznaliśmy większość technicznych parametrów fotografowania. Pozostał nam jednak jeszcze jeden bardzo istotny parametr – balans bieli. Jego wpływ na odbiór fotografii jest nie do przecenienia
Myślę, że czytelnicy tej książki zgodzą się z poglądem, że szkoda czasu i pieniędzy na robienie kiepskich zdjęć. Na tle produkowanej masowo fotograficznej sieczki widać przecież wyraźnie, czym różni się dobra fotografia od fotki, a także ile stopni jakości trzeba jeszcze pokonać, aby zbliżyć się do poziomu osiąganego przez dobrych fotografów
W piątej lekcji Fotoszkoły Sony α skupimy się na tematyce trybu seryjnego. Dowiemy się w jakich okolicznościach jest on pomocny oraz jak prawidłowo go używać. Poznamy również zasadę działania autofokusu oraz różne jego tryby pracy
Tematyka lekcji W tej lekcji podpowiemy, jak: dobrać prawidłową rozdzielczość i rozmiar fotografii, wykadrować i wyprostować obraz, dopasować zakres tonalny obrazu, usunąć przebarwienia za pomocą polecenia Auto Color (Auto-kolor), dostosować nasycenie oraz jaskrawość pewnych obszarów fotografii przy użyciu narzędzi Sponge (Gąbka) i Dodge (Rozjaśnianie), usuwać niepożądane elementy obrazu za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel), naprawiać obrazy przy użyciu narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący), używać narzędzi Healing Brush (Pędzel korygujący) i Patch (Łatka), aby naprawy nie były widoczne, zastosować filtr Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) na zakończenie procesu retuszowania, zapisać plik w formacie, który będzie można wykorzystać w programie do składu publikacji
Tematem czwartej części „Fotoszkoły Sony α” jest makrofotografia. Potocznie rozumiemy przez to pojęcie wykonywanie zdjęć „powiększających” obiekty. Makrofotografia najczęściej kojarzy się nam z fotografiami owadów oraz kwiatów – choć to co fotografujemy ograniczone jest przecież jedynie naszą wyobraźnią
W trzeciej części cyklu „Fotoszkoła Sony α” skupimy się na pojęciach związanych z tzw. zakresem tonalnym. Pozwoli nam to w jeszcze lepszym stopniu zrozumieć wpływ oświetlenia na parametry ekspozycji
\"Fotoszkoła Sony α\" to cykl artykułów, mających wprowadzić mniej zaawansowanych fotografów w techniczne aspekty wykonywania zdjęć. W lekcji pierwszej omówione zostały tryby pracy oferowane w lustrzankach cyfrowych
Jeśli Twoje zdjęcia nie będą ostre, to wszystko inne nie będzie miało znaczenia Dla zawodowych fotografików ostrość zdjęć jest wręcz krytycznie ważna. Niedościgniony ideał ostrości nazwali „żyletą”