Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów

20 listopada 2009
Torsten Andreas Hoffmann Komentarze: 4

5. Dramaturgia cyfrowych zdjęć w Photoshopie CS2 i wersjach wcześniejszych

Wymowny efekt, jaki daje zastosowanie filtra pomarańczowego lub czerwonego, można też osiągnąć cyfrowo. Zdjęcie (rysunek 3.7) zostało zrobione aparatem Canon EOS 5D z obiektywem 17 – 40 mm, ustawionym na ogniskową 17 mm. Mimo że aparat w trybie czarno-białym ma funkcję symulacji działania filtra czerwonego, lepszym rozwiązaniem będzie obrócenie filtra polaryzacyjnego do pozycji poprzecznej i zrobienie zdjęcia w trybie kolorowym, co zalecałem zresztą powyżej. Podczas konwersji na tryb czarno-biały dzięki mieszaniu kanałów mamy większą i bardziej precyzyjną kontrolę nad efektem działania filtrów absorbujących widmo niebieskie. Tym samym można przećwiczyć działanie filtra żółtego, pomarańczowego oraz czerwonego na kolorowej fotografii przedstawiającej gigantyczną falę w Lanzarote. Jeśli chciałbym przekonwertować obraz przez ustawienie niebieskiego kanału na 100% (rysunek 3.8), niebo pozostałoby względnie jasne w stosunku do kolorowego oryginału zdjęcia, chociaż filtr polaryzacyjny spowodowałby, że byłoby ono trochę ciemniejsze, niż jest w rzeczywistości. Gdy zachodzi potrzeba symulacji działania filtra pomarańczowego, pożądany rezultat uzyskamy przez ustawienie suwaka kanału czerwonego oraz niebieskiego na 50% (rysunek 3.9). Jest to najbardziej przekonująca fotografia — ze względu na mocny kontrast oraz ciemne, wyraziste niebo. Zdjęcie z efektem filtra czerwonego (rysunek 3.10) zostało zmiksowane z kanałem czerwonym ustawionym na 100%. Wydaje się, że jest na nim za dużo dramaturgii; niektórym niebo może wydawać się zbyt czarne.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Dramaturgia cyfrowych zdjęć w Photoshopie CS2 i wersjach wcześniejszych
Rysunek 3.7.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Dramaturgia cyfrowych zdjęć w Photoshopie CS2 i wersjach wcześniejszych
Rysunek 3.8. Konwersja przy niebieskim kanale ustawionym na 100%


----- R E K L A M A -----

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Dramaturgia cyfrowych zdjęć w Photoshopie CS2 i wersjach wcześniejszych
Rysunek 3.9. Mieszanka 50% kanału czerwonego oraz 50% kanału niebieskiego daje efekt filtra pomarańczowego ustawionego na 100%

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Dramaturgia cyfrowych zdjęć w Photoshopie CS2 i wersjach wcześniejszych
Rysunek 3.10. Kanał czerwony ustawiony na 100%

Niestety, dla zdjęć niezrobionych w formacie RAW po zmianach kontrastu za pomocą mieszania kanałów tonalność skali szarości nieba nie jest wystarczająco płynna. Jednak nawet w takim przypadku możemy zamaskować niepożądany efekt za pomocą narzędzi Photoshopa. Po dodaniu struktury ziarna do obrazu niebo o delikatnie niestabilnym wypełnieniu tonalnym będzie praktycznie niedostrzegalne. Struktura o ziarnie rozmiaru 14 z kontrastem 50% dość wiernie naśladuje zwykłe, analogowe zdjęcie zrobione na filmie 100 ASA. Jeśli dokonamy transformacji fotografii za pomocą Channel Mixer (Mieszanie kanałów) lub Desaturate (Zmniejsz nasycenie), ziarno będzie kolorowe. Jednak w dalszym ciągu należy usunąć kolor — albo za pomocą redukcji nasycenia, albo w trybie Grayscale (Skala szarości) po zastosowaniu kombinacji Filter/Texture/Grain (Filtr/Tekstura/Ziarno), nawet gdy dokonaliśmy już przerobienia fotografii na czarno-białą. Jest to wyłącznie postępowanie awaryjne. Znacznie lepiej jest fotografować w formacie RAW, gdyż po konwersji z zastosowaniem 100% kanału czerwonego w mieszaniu kanałów przejścia pozostaną łagodne.

Na tym zdjęciu punkt przyczepienia liny został zawarty w kompozycji, gdyż stanowi interesujący jej element. Bez niego zabrakłoby niezbędnego punktu przykuwającego wzrok widza.