Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów
6. Symulacja podczerwieni w Photoshopie CS2
Przykład pierwszy: wykraczanie poza 100% kanału koloru
Jeśli zastosować w mieszaniu kanałów zakres wykraczający poza 100% w kanale koloru, obiekty utracą w nim ostrość. Szczególnie takiego efektu poszukuje się w fotografii podczerwonej, gdyż film czuły na podczerwień ciekawie reaguje na chlorofil zawarty w zieleni liści. Żeby cyfrowo stworzyć wrażenie zdjęcia podczerwonego, zalecam ustawienie kanału zielonego na 180%. Tym samym zieleń stanie się bardzo jasna, częściowo „rozpuści się” i utraci ostrość. Jeśli teraz dodamy 20% w kanale czerwonym, a następnie odejmiemy 100% w kanale niebieskim (na przykład przez ustawienie suwaka w pozycji 100%), ogólny rezultat stanowić będzie ponownie mieszankę 100%. Mimo że zieleń drzew oraz trawy stanie się istotnie jaśniejsza, nie będzie przekonująca ze względu na brak ostrości. Problem ten rozwiąże umieszczenie na zdjęciu dość gruboziarnistej struktury. Zalecam rozmiar 50 dla struktury umieszczanej na obrazie. (Kliknięcie opcji redukującej nasycenie także i w tym przypadku spowoduje konwersję na czerń i biel). Tak duża ziarnistość (rozmiar 50) jest charakterystyczna dla filmu podczerwonego. Powstały obraz, widoczny na rysunku 3.12, jest dość atrakcyjny. Zieleń drzew, a szczególnie traw na łące jest znacznie jaśniejsza niż w przypadku obrazu przekonwertowanego przez skalę szarości (rysunek 3.11). Ogólne wrażenie sfotografowanego parku w Fürstenlager Auerbach na Mountain Highway jest raczej tajemnicze, niemal mistyczne. Drzewa sprawiają wrażenie, jakby pochylały się ku zagłębieniu, jakby zostały uchwycone obiektywem typu rybie oko. Tak naprawdę drzewa były pokrzywione, a efekt na zdjęciu został wzmocniony przez zastosowanie pełnoformatowego aparatu Canon EOS 5D z obiektywem szerokokątnym 17 mm.Rysunek 3.11. Ten sam obraz uzyskany po typowej konwersji na skalę szarości |
Rysunek 3.12. Efekt uzyskany dzięki wykorzystaniu mieszania kanałów oraz dodaniu ziarna przypomina fotografię zarejestrowaną na filmie czułym na podczerwień |
Przykład drugi: podczerwień nadaje mistyczne wrażenie
Efekt podczerwieni jeszcze bardziej przyda się w przypadku starych irlandzkich ruin (rysunek 3.14). Tutaj bardzo wyraźnie widać, w porównaniu z konwersją obrazu na skalę szarości, rozjaśniający zieleń efekt działania filtra (rysunek 3.13).Rysunek 3.13. |
Rysunek 3.14. |
Jeśli przypatrzyć się szczegółom w trawie, można zauważyć, że — w przeciwieństwie do obrazu, na którym trawa została zamieniona na skalę szarości (rysunek 3.15) — szczegóły straciły wyrazistość i wyglądają na przyćmione (rysunek 3.16). Efekt bardzo dobrze naśladuje sposób odzwierciedlania rzeczywistości przez podczerwień i świetnie pasuje do charakteru starych ruin, które znajdują się gdzieś w południowo-zachodniej Irlandii. Efekt mistycyzmu zdjęcia został bardzo istotnie zwiększony. Fotografię wykonano aparatem EOS 5D z obiektywem 17 – 40 mm ustawionym na ogniskową 17 mm.
Rysunek 3.15. Typowa konwersja na skalę szarości (detal) |
Rysunek 3.16. Symulacja podczerwieni (detal) |
W malowniczych krajobrazach Irlandii cały czas natykamy się na czarujące ruiny. Są one reliktem przeszłości, świadectwem poprzedniej epoki, dzięki któremu nawet dziś odczuwa się tajemnicę upływającego czasu. Efekt podczerwieni wzbogaca to wrażenie.
Uwaga |
W programie Photoshop CS3 dostępna jest teraz funkcja symulacji podczerwieni, ale jej działanie jest dość ograniczone, przez co nie sprawdza się w przypadku wszystkich zdjęć, o czym przekonamy się w ostatnim rozdziale. |