Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Historia Sony Alpha - Minolta AF 50 mm f/1.7 kontra Sony DT 50 mm f/1.8 SAM

28 października 2009

1. Wstęp

Nasze cykle artykułów dotyczące 50-lecia nikonowskiego bagnetu F oraz 90-lecia firmy Olympus zakończyliśmy pojedynkami starych obiektywów danego producenta z nowymi. Ponieważ pojedynki te cieszyły się ogromną popularnością u naszych Czytelników, zdecydowaliśmy się przeprowadzić je także w przypadku omawiania historii firmy Sony.

Tutaj sytuacja jest w zasadzie jeszcze ciekawsza, bo możemy sprawdzić jak na obiektywy bagnetu alpha wpłynęła zmiana producenta z Minolty na Sony. Jednak dokładnie z tego samego powodu, dobór par obiektywów do pojedynków nie był tak oczywisty jak u Nikona i Olympusa.

Po pierwsze, część obiektywów będących w ofercie Sony, to kopie obiektywów Minolty, w których lekko zmodyfikowano obudowę i najprawdopodobniej powłoki antyoodbiciowe. Takich pojedynków nie chcieliśmy przeprowadzać, bo doprowadziłyby one do remisów w większości kategorii testowych. Po drugie, część nowych obiektywów wprowadzonych przez firmę Sony nie ma dokładnych odpowiedników w systemie Minolty. Przykładowo nowy Zeiss 16-35 mm f/2.8 musiałby być postawiony naprzeciw obiektywu Minolta 17-35 mm f/3.5. Mamy więc tutaj zarówno inne światło, jak i inny zakres ogniskowych. Zeiss 24-70 mm f/2.8 musiałby stanąć na przeciw Minolty 28-70 mm f/2.8G, która jest węższa o 4 mm na bardzo istotnym szerokim końcu.


----- R E K L A M A -----


Na szczęście jednak, coś udało nam się znaleźć. Bardzo naturalne wydało się nam porównanie Minolty AF 50 mm f/1.7 do wprowadzonego na rynek niedawno modelu Sony DT 50 mm f/1.8 SAM. Oba obiektywy to tanie standardy przeznaczone dla amatorów, z racji swojej ceny bardzo popularne pośród posiadaczy lustrzanek Minolty i Sony. Ponieważ Sony jest przeznaczony na małą matrycę, oba obiektywy zdecydowaliśmy się przetestować w oparciu o korpus Sony A100.

W przypadku Sony DT 50 mm f/1.8 SAM, co do roku jego produkcji nie mamy wątpliwości. Obiektyw został wprowadzony na rynek w roku 2009, tak więc data jego produkcji jest wszystkim doskonale znana. Jeśli chodzi o dostępny nam egzemplarz Minolty AD 50 mm f/1.7, to sprawa nie jest już tak oczywista. Wiemy jednak, że pochodzi on ze starszej serii, która była produkowana w latach 1985-1989 i różniła się od wersji produkowanej od 1990 roku karbowanym pierścieniem do manualnego ustawiania ostrości, trochę innym wyglądem skali głębi ostrości, innymi napisami na obudowie oraz innym wzorem karbowania na bokach obudowy. Tak więc obiektywy, które stają dzisiaj do pojedynku dzieli przynajmniej 20 lat w dacie produkcji.

Za wypożyczenie obiektywów do pojedynku dziękujemy p. Jarosławowi Kielesińskiemu oraz firmie Sony Poland.


Historia Sony Alpha - Minolta AF 50 mm f/1.7 kontra Sony DT 50 mm f/1.8 SAM - Wstęp


Poprzedni rozdział