Tradycyjnie zapraszamy was do naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek z ostatniego tygodnia. Dowiecie się z niego, jakie premiery czekają nas w najbliższych dniach.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafiło kilka nowych wniosków patentowych firmy Canon. W jednym z nich opisano obiektyw z panelem dotykowym, który ma pozwalać na sterowanie punktami AF, a także zastępować pierścień do manualnego ustawiania ostrości.
W kolejnym dokumencie znalazł się opis konstrukcji następujących modeli obiektywów stałoogniskowych zaprojektowanych do współpracy z zakrzywioną matrycą:
- 35 mm f/1.0,
- 35 mm f/1.2,
- 35 mm f/1.4,
- 50 mm f/1.0,
- 50 mm f/1.2,
- 65 mm f/1.2,
- 85 mm f/1.0,
- 85 mm f/1.2,
- 100 mm f/1.2.
Czy to koniec systemu Canon EF
W sieci pojawiły się informację o zakończeniu produkcji obiektywu Canon EF 200mm f/2L IS USM. Od razu zaczęto spekulować, iż może być to początek końca systemu Canon EF i producent sukcesywnie będzie wycofywał ze swojej oferty obiektywy do lustrzanek.
Obiektywy kinematograficzne
Jeszcze w tym roku Canon ma zaprezentować nowy zestaw obiektywów kinematograficznych z rodziny CINE-ZOOM . Będą one przeznaczone zarówno dla matryc Super35 oraz FF, a dostosowywanie pola obrazowego będzie odbywać się poprzez wymianę tylnej grupy soczewek. Nowe modele mają być oferowane w wersjach z bagnetami PL oraz EF.
Dodatkowo mówi się, że w końcu doczekamy się obiektywów kinematograficznych z bagnetem RF.
Aktualizacje firmware nadchodzą
W ciągu kilku najbliższych tygodni Canon uraczy nas aktualizacjami firmware dla aparatów EOS R5, EOS R6 oraz EOS-1D X Mark III. Wszystkie modele mają zyskać C-Log3, a także nową kompresję dla trybu wideo 4K. Dodatkowo R5 doczeka się trybu wideo FullHD 120 kl/s.
Canon EOS R5c
Kolejne źródła potwierdzają nadejście filmowej wersji Canona R5. Według najnowszych doniesień R5c ma zostać zaprezentowany pod koniec roku, a do sprzedaży trafi na początku 2022 r.
Canon XF505
Podobno na tegorocznych targach NAB poznamy kamkorder Canon XF505. Nowy model ma być łącznikiem między XF405 oraz XF705, a jego domniemana specyfikacja wygląda następująco:
- 1-calowa matryca znana z XF705,
- wyjście 12G-SDI i karty SD,
- zintegrowany obiektyw o 15-krotnym zoomie,
- zasilanie akumulatorami BP-A.
Fujifilm
Fujifilm GFX 50S Mark II
Serwis Fuji Rumors donosi, że zgłoszony niedawno do certyfikacji aparat Fujifilm o nazwie kodowej FF210001 to nadchodzący średniformatowy bezlusterkowiec GFX 50S Mark II. Jego premiera może odbyć się już na początku kwietnia, ewentualnie na przełomie sierpnia i września.
Sigma
Sigma fp L i wizjer EVF-11
O nadchodzącym bezlusterkowcu Sigma fp L oraz przeznaczonym do niego wizjerze EVF-11 mówi się już od kilku tygodni. Premiera tych produktów ma odbyć się już we wtorek, a do sieci wyciekły właśnie ich pierwsze zdjęcia. Co ciekawe, pojawiły się też pierwsze przykładowe zdjęcia wykonane nadchodzącym bezlusterkowcem, które potwierdzają, że aparat zostanie wyposażony w matrycę IMX513BQR produkowaną przez Sony, która może się pochwalić rozdzielczością wynoszącą 60.75 Mpix.
Sony
Kolejne obiektywy
Sony nie zwalnia tempa. Ledwie poznaliśmy
FE 50 mm f/1.2 GM, a tymczasem portale plotkarskie już donoszą o zaplanowanej na przyszły tydzień premierze trzech kolejnych modeli obiektywów:
- Sony FE 50 mm f/2.5 G,
- Sony FE 40 mm f/2.5 G,
- Sony FE 24 mm f/2.8 G.
Voigtlander
Coś dla miłośników patentów
Forma Cosina złożyła wniosek patentowy, w którym opisano konstrukcje optyczne następujących obiektywów marki Voigtlander:
- 25 mm f/2,
- 75 mm f/1.8,
- 135mm f/2,
- 135 mm f/1.2.
Ale śmieszny ten wizjer do Sigmy. :)
Zamiast uśmiercać lustrzanki powinno się do nich zrobić wizjer taki w stylu jak Sony EVF. Wsuwany w sanki lampy, dodając tam więcej styków. Lustrzanka w LV stawała by sie bezlusterkowcem. Aparat prawie idealny, 2 w 1. Lustrzanki mają swoje przewagi. Ale wszyscy podążają za opiniami osób zachwyconych ML, głosy takie jak mój są ignorowane.
PS. Mam super bezlustro, oprócz lustrzanki.
Ten średnioformatowy fuj ma mieć taką samą matrycę, jak pierwsza wersja.
Jeśli te szkła sony będą małe, to według mnie to będzie krok w dobrą stronę.
Za to canon szykuje komplet bydlaków :D
Canon EF 200 mm f/2.0L IS USM jest z 2008 roku...
@HH
Nic śmiesznego,
to dla fanów wizjera z boku -tych prawoocznych.
@Jacek_Z też myślałem o takim rozwiązaniu już dobre 2 lata temu gdy pokazały się R iRP i zastanawiałem się dlaczego np. Canon tego nie zrobi ? Na sanki lampy mojego Canona 6d wsunąłem kiedyś elektoniczny wizjer który uźywam z M3 . Pasował świetnie i wyglądał też ok. a skoro z M3 działa to dlaczego nie miałby zadziałać z dslr przełączanym na tryb live view ?
Wydaje mi się że, można by wrócić do aparatów 2_soczewkowych. Po prostu to MLa dodać oddzielny dodatkowy wizjer optyczny, zdejmowany. Potrzebny on jest tylko momentami, więc może być jako dodatek. Z zoomem, by pokryć podstawowe zakresy, 24 200, do uwa to uważam nie potrzebne, bo ostrość łatwo, a kadr to tak z grubsza starcza. A ddo telemgdzie bardzo by się przydał, to albo zrobić dopasowane do soczewek bo tak cena mała rolę gra gdyż i tak takie soczewki kosztują krocie, albo uniwersalny, tańszy, do wielu. Paralaksa na 300mm to też nie będzie mega problemem,.
Albo dodać bino, na 1 oko evf a na 2 oko ovf. Hehe.
VOIGTLANDER 135 mm f/1.2., jak będzie MF, to nie da się trafić, chyba że o to chodzi...
wow, Sony FE 40 mm f/2.5 G - słuchają skowytu klienta
135/1.2 to jakas literowka chyba
Mitakon 135/1.4 to sloj o wadze 3 kg, voigtlander nie robi tego typu rzeczy
Ale 25/2 i 135/2 brzmia zacnie
Może uda się im zrobić mini135mm, to też potrafią.
towner: "wow, Sony FE 40 mm f/2.5 G"
Ciekawe, czy będzie tak tani i naleśnikowaty jak EF 40/2.8?
@Jacek_Z:
"Zamiast uśmiercać lustrzanki powinno się do nich zrobić wizjer taki w stylu jak Sony EVF."
Bez sensu. Lustrzanki są dla tych co nie chcą wizjera elektronicznego.
@Jacek_Z
Żyjemy w świecie gdzie to my decydujemy kupując sprzęt
Nikt nic świadomie nie uśmierca, tylko po prostu rozwijane i produkowane jest to co my kupujemy
jp
@jan pawlak:
"Żyjemy w świecie gdzie to my decydujemy kupując sprzęt
Nikt nic świadomie nie uśmierca, tylko po prostu rozwijane i produkowane jest to co my kupujemy"
To tylko jest Twoje złudzenie. Kupujesz to co Ci podstawiają do kupowania. Za tym stoi cała machina reklamy i marketingu, byś myślał tak jak myślisz. Może inaczej jest w przypadku produkcji gwoździ, chociaż teraz to chyba cała produkcja gwoździ jest w Chinach. Japonia produkuje wszystkie aparaty a o tym co kupisz decyduje kilka osób.
Fizycznie może być produkcja w Wietnamie, ale o tym co ma być wyprodukowane decyduje góra 5 osób w Japonii.
@Negatyw - "Bez sensu. Lustrzanki są dla tych co nie chcą wizjera elektronicznego. " Nie tylko, różnic jest więcej. No a jeśli nawet tylko dla nich to co? Bye, bye, nas (producenta) to nie obchodzi? Kiedyś będą szukali nisz i zrobię teką lustrzankę, tylko dlaczego chcą czekać, pierw e uśmiercą, a potem będą się starali ożywić. Bez sensu.
Bezlustra mają też niewątpliwie zalety, ale by je mieć potrzeba działania w trybie LV, a wtedy konieczny jest wizjer elektroniczny. Praca na tylnym LCD, na zoombie odpada przy cięższych szkłach.
Czy nikt nie zwrócił uwagi że patenty na stałki Canona są do ZAKRZYWIONEJ matrycy? To chyba ciekawy news, bo sugerowałby poważne prace nad takim przełomowym rozwiązaniem i tłumaczył nad wyraz dobre światło tych obiektywów z patentów.
Tak na mój ogląd, to Canon ma problem z tym, że jak do tej pory niczym nie uzasadnił przejścia na system bezlusterkowy. Nie ma żadnych obiektywów, które miały by jakieś szczególne właściwości i wykorzystywały system. Mamy od początku tylko 28-70 f/2.0 . Drugi 24-240 mm jest faktycznie poniekąd dla canona unikalną produkcją ale nie dla niezależnych producentów. Z drugiej strony ceny obiektywów Canona są zaporowe. Trudno liczyć na dużą sprzedaż, gdy Sigma potrafi dać coś lepszego za pół ceny.
Rynek się dramatycznie zmienił. Prawdopodobnie ktoś taki, jak "profesjonalny fotograf" przestaje istnieć. Zamiast niego mamy różnych czarodziei na jutubie, którzy aparatu fotograficznego potrzebują w zasadzie. Choć obywają się komórką. Wszystko razem powoduje, że mamy próby dostosowania się do rynku, do sytuacji, próby ratowania dochodów i wątpię, że przemyślane, że jest jakiś plan. Raczej sondowanie, co z tego wyjdzie.
Wojt_wro: "Czy nikt nie zwrócił uwagi że patenty na stałki Canona są do ZAKRZYWIONEJ matrycy?"
Ja, ja! I ja! Ale... myślę, że docelowym odbiorcą nie będzie fotograf...
PS
Ciekawy jest też pomysł na obiektywy filmowe (czyli też nie dla fotografów per se), które będą miały dołączane konwertery FF/Super 35.
@Bahrd - nie będzie tani bo to będzie w serii G, a G potrafi podwoić cenę względem "nie G"
Właśnie wyciekły zdjęcia stałek Sonego:
link
towner - szkoda, ale z linku Jackobta widać, że wygląda "ładniej" i solidniej!
Zawsze to jakaś pociecha i uzasadnienie, gdy trzeba wyłożyć więcej... (może też być tak, że dla ML nie da się zrobić dobrego naleśnika 40mm?)
@Jacek_Z
Ten twój płacz za lustrzankami to jak narzekanie, starego pracownika biurowego że liczydła zamienili na komputery a przecież można było dalej produkować liczydła.
Jacek_Z21 marca 2021, 21:15
Zamiast uśmiercać lustrzanki powinno się do nich zrobić wizjer taki w stylu jak Sony EVF. Wsuwany w sanki lampy, dodając tam więcej styków.
---------------------
ostatnia przyzwoita lustrzanka canona kosztowala ok 4200 euro .
z takim dodatkowym wizjerem moglaby kosztowac powyzej 5000 euro.
znasz kogos , kto chcialby tyle wydac za lustrzanke z dosyc konserwatywna matryca?
EFV jest juz faktem , lustrzanki znikna z powodow ekonomicznych a takze technicznych. ML sa aparatami pod wieloma wzgledami sprawniejszymi , a to wlasciwie dopiero poczatek drogi ich rozwoju. Beda coraz lepsze , w rozwoj lustrzanek nikt nie bedzie chcial inwestowac, tak jak dzisiaj nikt nie inwestuje w rozwoj furmanki.
@baron13:
"Prawdopodobnie ktoś taki, jak "profesjonalny fotograf" przestaje istnieć."
Co to znaczy przestaje istnieć? Istnieje i będzie istniał. Nic nie wskazuje by miał przestać istnieć. Sprzęt stricte profesjonalny przestaje istnieć. Współczesny, najnowszy sprzęt, który uważany jest za pro jest bardziej skrojony pod amatora, co nie znaczy, że profesjonalny fotograf nie będzie umiał nim robić zdjęć. Muszą tak produkować by aparat był bardziej uniwersalny w sensie "dla każdego".
A w Suwałkach dzikie zwierzęta wyszły z lasu :) link
@Wojt_wro
"Czy nikt nie zwrócił uwagi że patenty na stałki Canona są do ZAKRZYWIONEJ matrycy? To chyba ciekawy news, bo sugerowałby poważne prace nad takim przełomowym rozwiązaniem i tłumaczył nad wyraz dobre światło tych obiektywów z patentów."
Prace trwają od dawna. Nie tylko u Canona, ale Sony też pracuje nad takimi matrycami.
Dzięki zakrzywionej matrycy można zrobić mniejszy, lżejszy i jaśniejszy obiektyw do kompaktu. I myślę że to jest kierunek w którym taka matryca i optyka znajdą zastosowanie.
Budowanie systemu z wymiennymi obiektywami byłoby dość karkołomne - bo wszystkie obiektywy musiałyby pasować zakrzywieniem do krzywizny matrycy matrycy, a inna krzywizna jest optymalna w szerokim kącie a inna w tele.
@RobKoz
Matryca o zmiennej krzywiźnie.
@RobKoz
"Budowanie systemu z wymiennymi obiektywami byłoby dość karkołomne - bo wszystkie obiektywy musiałyby pasować zakrzywieniem do krzywizny matrycy"
Od dawna mówi się, że w takim przypadku to matryca miałaby regulowaną krzywiznę, a nie że obiektywy byłyby projektowane pod matryce. Nikt normalny nie myślał o takim rozwiązaniu w kierunku, jaki zaproponowałeś.
W sprawie zakrzywionych matryc, coś jest za bardzo uproszczone, brakuje jakiejś kluczowej informacji. Wystarczy umieścić na wylocie obiektywu soczewkę korekcyjną dobraną do konkretnego szkła. Tak się robi w teleskopach, Można powiedzieć ogólniej, ze dopasowanie krzywizny powierzchni ostrości do dowolnej zadanej powierzchni, w tym płaszczyzny, na pierwszy rzut oka wydaje się tak samo trudne i nie przynosi żadnych korzyści. Wyjątek stanowią ewentualnie obiektywy z ekstremalnie krótkimi ogniskowymi, ale tu przydała by się ekstremalnie krzywa matryca. Jeśli to ma sens, to brakuje jakiejś kluczowej informacji.
@lord13
"Od dawna mówi się, że w takim przypadku to matryca miałaby regulowaną krzywiznę"
Tak już nawet były prototypy, ale zmiana tej krzywizny była na tyle niewielka ze nadal to by nie załatwiało idealnego dopasowania do ogniskowych 24-300 co dopiero w szerszym zakresie.
"Nikt normalny nie myślał o takim rozwiązaniu w kierunku, jaki zaproponowałeś."
No przecież o tym napisałem - że byłoby to karkołomne. Na razie takie obiektywy i matryce są rozważane do aparatów ze stałym obiektywem (niekoniecznie kompaktów, bo też np. do motoryzacji, ale i smartphonów)
Jeśli aparat ma zoom 24-70 to włożenie tam zakrzywionej matrycy sprawi że ten obiektyw będzie mógł być jaśniejszy i/lub lepiej skorygowany nawet jeśli matryca będzie miała stałą krzywiznę.
Ale myślę, że wygra inny trend - ten jaki już widać w komórkach. Dobrze skorygowany obiektyw szerokokątny jest zastępowany obiektywem z ogromną beczką lub wręcz typu rybie okno, a do tego dochodzi cyfrowa obróbka.
W momencie gdy matryce swoją rozdzielczością znacznie przekraczają wymagania klienta jest to najtańsze a jednocześnie wystarczająco dobre rozwiązanie.
Moim zdaniem czas rodzielic zlaczone i matryce polaczyc z soczewka, krzem nie jest juz taki drogi.
Polaczyc to Polak a rodzielic to rudzielec, wyjaśniam jakby ktoś nie załapał.