Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 50 mm f/1.4 USM - test obiektywu

20 kwietnia 2006

8. Winietowanie

Dla maksymalnie otwartej przysłony problem winietowania jest spory, bo spadek jasności w rogach wynosi 27%. Tutaj trzeba od razu zaznaczyć, że wynik ten został uzyskany na Canonie 20D, czyli na matrycy 1.6 raza mniejszej od klatki filmu 35 mm, do którego był przecież projektowany testowany obiektyw. Możemy więc oczekiwać, że na „full frame” winietowanie, przy maksymalnie otwartej przysłonie, będzie problemem bardzo dużym. Jak dużym, przekonamy się w dalszej części tego rozdziału.

Canon EF 50 mm f/1.4 USM - Winietowanie

Na szczęście mamy też dobre wieści. Po przymknięciu do f/2.0, spadek jasności w rogach wynosi już tylko 10%, a przy f/2.8 niespełna 5%. Tutaj sytuacja jest wyraźnie lepsza niż u Canona 1.8/50 II, który dla f/2.0 winietował na poziomie 20%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Canon EF 50 mm f/1.4 USM - Winietowanie

Podnieśmy teraz poprzeczkę i zobaczmy co dzieje się na pełnej klatce.

Canon EF 50 mm f/1.4 USM - Winietowanie


Tak jak wspomnieliśmy na początku – jest źle. Na pełnym otworze względnym Canon 1.4/50 gubi aż 72% światła (−3.7 EV). Gdy przymkniemy go do f/2.0 sytuacja poprawia się znacznie, lecz problem wciąż jest duży, bo sięga 53%. Nawet przysłona f/2.8 nie gwarantuje nam pełnego komfortu pracy, bo tam spadek jasności w rogach wynosi 30%. Dopiero przysłony f/4.0 i f/5.6 z wynikami 15% i 11% dają nam obrazy, dla których winietowanie w praktyce będzie mało uciążliwe lub niewidoczne.

Canon EF 50 mm f/1.4 USM - Winietowanie