Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - test obiektywu

14 marca 2012

3. Budowa i jakość wykonania

Tak jak już wspomnieliśmy, modelem 12–50 mm Olympus przeciera nowe szlaki w klasie sprzętu Mikro 4/3. Trudno więc znaleźć obiektyw, do którego możemy go porównać. Można spróbować zestawienia z obiektywami przeznaczonymi do lustrzanek z matrycą APS-C/DX – umożliwi to nam niniejsza tabela. Widać wyraźnie, że z zestawienia tego trudno wyciągnąć jakieś poważne wnioski. Olympus jest ewidentnie najmniejszy i najlżejszy, w pełni uszczelniony (nie zmienia swoich rozmiarów przy zmianie ogniskowej) oraz zawiera najmniej elementów optycznych, ale z drugiej strony jest przecież przeznaczony na najmniejszą matrycę, ma najgorsze światło i nie ma stabilizacji optycznej jak konstrukcje Canona i Nikona.

Na poniższym zdjęciu Olympus 12–50 mm stoi obok Panasonika G X VARIO PZ 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. P.O.I.S. oraz Olympusa M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8.

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Budowa i jakość wykonania


----- R E K L A M A -----

Testowany obiektyw zaczyna się metalowym bagnetem ze stykami, który otacza tylną i nieruchomą soczewkę o średnicy 23 mm. Element zawierający styki ma na sobie napis „Made in China”.

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Budowa i jakość wykonania

Właściwy korpus obiektywu jest pokryty tworzywem sztucznym – w naszym przypadku koloru srebrnego. W ofercie firmy Olympus jest jednak jeszcze czarna wersja tego obiektywu. Pierwszym elementem korpusu jest wąski, nieruchomy i częściowo karbowany pierścień zawierający czerwoną kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do aparatu, niektóre parametry i numer seryjny.

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Budowa i jakość wykonania

Kolejny gładki element obudowy ma wysokość 23 mm i zawiera kilka istotnych elementów. Patrząc z góry zobaczymy napis z nazwą i parametrami obiektywu oraz strzałki podpisane „TELE” i „WIDE” wskazujące kierunek obrotu pierścienia do zmiany ogniskowej. Po prawej stronie mamy umieszczony za szybką napis informujący nas czy pierścień do zmiany ogniskowej pracuje w trybie elektronicznym czy manualnym. Po stronie lewej mamy dwa przyciski oznaczone symbolami „L-Fn” oraz „MACRO”. Pierwszy z nich służy do blokady położenia autofokusa. Jak zapewnia producent jest to pierwszy obiektyw PEN z nowym przyciskiem L-Fn, który zapobiega przypadkowemu niewłaściwemu ustawieniu ostrości przez aparat. Jeśli coś nagle pojawi się pomiędzy obiektywem, a filmowanym obiektem, wystarczy nacisnąć ten przycisk, by czasowo zawiesić pracę autofocusa, aż przeszkoda wyjdzie poza kadr. Przycisk "MACRO", jak nazwa wskazuje, służy do aktywowania funkcji makro - w przypadku tego obiektywu powiększenie na jakie możemy liczyć sięga 0.36x.

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Budowa i jakość wykonania

Następnym elementem, na jaki natrafimy na obudowie, jest szeroki na około 2 cm pierścień do zmiany ogniskowej. Jest on karbowany i zapewnia dwa tryby pracy. Gdy przesuniemy go w kierunku bagnetu, mamy do dyspozycji klasyczny tryb manualny. Dla odmiany, gdy przesuniemy go w kierunku przedniej soczewki, włącza się tryb elektroniczny, który zapewnia płynną zmianę ogniskowej zarówno podczas robienia zdjęć jak i podczas filmowania. W trybie manualnym pierścień pracuje prawidłowo i przebieg całej skali odległości wymaga obrotu nim o kąt około 90 stopni.

Pierścień do zmiany ogniskowej w różny sposób zachowuje się na różnych korpusach. Przykładowo, na E-PL1 żadne znaczniki ogniskowych nie pojawiają się na wyświetlaczu, niezależnie do tego w jakim trybie pracujemy. W przypadku Panasonika GX-1 informacji o ogniskowej brakuje na wyświetlaczu tylko gdy pracujemy w manualnym trybie pierścienia. Gdy przechodzimy na tryb elektroniczny, na wyświetlaczu pojawia się skala ogniskowych i aktualnie ustawiona wartość ogniskowej jest wyświetlana.

Idąc dalej natrafimy na pierścień do manualnego ustawiania ostrości. Gdy aparat ma ustawiony tryb autofokusu, ruch pierścieniem nie powoduje żadnych zmian. Gdy wybierzemy tryb manualny, ruch pierścienia powoduje powiększenie obrazu na wyświetlaczu i możliwość precyzyjnego ustawienia ostrości manualnie. Pierścień ma niespełna 1 cm szerokości, a jego środkową część zajmuje gumowane karbowanie.

Nieruchomy pierścień za pierścieniem do ustawiania ostrości jest wykonany z metalu i zawiera na sobie napis z nazwą i parametrami obiektywu. Wychodzi z niego bagnet mocowania osłony przeciwsłonecznej, który otacza nieruchomy gwint filtrów o średnicy 52 mm oraz przednią i także nieruchomą soczewkę, która ma średnicę prawie 34 mm.

Konstrukcja optyczna obiektywu, jak na instrument zmiennoogniskowy o takim zakresie, wcale nie jest skomplikowana. Mamy do czynienia z 10 elementami ustawionymi w 9 grupach. Dla porównania stałoogniskowy Olympus M.Zuiko 2/12 ma aż 11 elementów optycznych. Firma Olympus nie poskąpiła jednak specjalnych soczewek. W modelu 12–50 mm znajdziemy bowiem dwie soczewki asferyczne, jedną soczewkę podwójnie asferyczną (DSA – Dual Super Aspherical), jedną soczewkę z niskodyspersyjnego szkła ED oraz jedną soczewkę o wysokim współczynniku refrakcji (Super HR). Wewnątrz konstrukcji znajdziemy jeszcze przysłonę, którą możemy maksymalnie domknąć do wartości f/22. Przysłona ta zawiera tylko pięć listków.

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Budowa i jakość wykonania


Kupujący dostaje w zestawie tylko dwa dekielki. Istnieje możliwość dokupienia dodatkowej osłony przeciwsłonecznej.

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Budowa i jakość wykonania

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Budowa i jakość wykonania