Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/4.0G ED VR - test obiektywu

29 kwietnia 2013

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie jest korygowana idealnie, bo lekkie zabarwienie obszarów nieostrości, szczególnie w okolicach maksymalnego otworu względnego, widać. Na szczęście nie jest to efekt duży i w większości przypadków nie będzie uciążliwy.

Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/4.0G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Na pochwały zasługuje za to sposób korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Wyniki jakie uzyskaliśmy, odpowiednio na brzegu matrycy DX i FX, są zaprezentowane na poniższych wykresach.

Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/4.0G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/4.0G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Dla żadnej kombinacji wartości ogniskowej i przysłony poprzeczna aberracja nie przekracza wartości 0.08%, a to oznacza, że wszędzie jest mała. Największe szanse jej dojrzenia będziemy mieli na najkrótszej ogniskowej, gdzie momentami podchodzi pod poziom średni. Na dłuższych ogniskowych problemów nie będzie wcale, bo aberracja potrafi tam zejść do poziomu uznawanego za znikomy.

Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/4.0G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Aberracja sferyczna daje o sobie znać na najdłuższej ogniskowej, gdzie jest jednym z czynników ograniczających jakość obrazu i powodujących, że ogniskowa 200 mm trochę odstaje w dół od pozostałych. Wpływ tej wady widać na pierwszym zdjęciu zaprezentowanym w niniejszym rozdziale. Przy przejściu od przysłony f/4.0 do f/5.6, głębia ostrości przesuwa się w kierunku obiektów dalszych. Zjawisko to, zwane „pływaniem” ogniska, jest właśnie efektem nie do końca prawidłowo skorygowanej aberracji sferycznej.

Nikon Nikkor AF-S 70-200 mm f/4.0G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wpływ tej wady widać też na rozogniskowanych krążkach światła. Krawędź krążka uzyskanego za ogniskiem jest zauważalnie jaśniejsza, niż tego przed ogniskiem. Krążek za ogniskiem ma też jaśniejszy środek.