Tajemnica JPEG
4. Jak dobrze kompresować?
Interesujący jest fakt, że nie powinno się zapisywać pliku 1:1 (100%), czyli w gruncie rzeczy bez kompresji. Limitem jest wartość 5:1 (95%). Plik tak skompresowany będzie 2 lub 3 razy mniejszy od zapisanego z kompresją 1:1, a wizualnych różnic nie powinniśmy dostrzec.
Obrazy czarno-białe nie kompresują się tak efektywnie jak kolorowe.
JPEG nie może sobie pozwolić na znaczną redukcję jasności, ponieważ
oko zaraz taką zmianę by wychwyciło. Skompresowany obraz JPEG w odcieniach
szarości, jest tylko około 10-25 procent mniejszy, niż kolorowy o
podobnej jakości.
Trzeba jednak zauważyć, że nieskompresowana grafika czarno-biała
(8 bitów/piksel) ma objętość 1/3 razy mniejszą niż kolorowa
(24 bity/piksel), tak więc kompresja jest mniej efektywna dla odcieni
szarości, ale wielkość pliku tak czy owak mała.
Jak zachowuje się obraz JPEG przy różnych stopniach kompresji można zobaczyć poniżej. W pierwszej kolumnie podana jest wartość kompresji jaką zastosowano do oryginału (3264x2448). Druga kolumna zawiera przeskalowanie do rozmiarów 1600x1200. W trzeciej kolumnie pokazany został wycinek oryginału.
Kompresja | |
|
0.80 (80%) | ![]() |
![]() |
0.50 (50%) | ![]() |
![]() |
0.10 (10%) | ![]() |
![]() |
0.05 (5%) | ![]() |
![]() |
0.01 (1%) | ![]() |
![]() |