Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Tajemnica JPEG

3 lutego 2006
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 2

4. Jak dobrze kompresować?

Jeśli mamy grafikę 24 bity/piksel, to przy kompresji od około 10:1 (90%) do 20:1 (80%) wizualnie nie powinniśmy dostrzec strat na obrazie. Przyjmuje się nieoficjalnie granicę 75:1 (25%) przy której zauważamy zmiany. Kompresja od 30:1 (70%) do 50:1 (50%) spowoduje już umiarkowanie wyczuwalne defekty. Jeśli nie zależy nam na szczegółach, a obraz ma służyć np. jako podgląd, to stosować można kompresję 95:1 (5%) lub nawet 100:1 (0%).

Interesujący jest fakt, że nie powinno się zapisywać pliku 1:1 (100%), czyli w gruncie rzeczy bez kompresji. Limitem jest wartość 5:1 (95%). Plik tak skompresowany będzie 2 lub 3 razy mniejszy od zapisanego z kompresją 1:1, a wizualnych różnic nie powinniśmy dostrzec.

Obrazy czarno-białe nie kompresują się tak efektywnie jak kolorowe. JPEG nie może sobie pozwolić na znaczną redukcję jasności, ponieważ oko zaraz taką zmianę by wychwyciło. Skompresowany obraz JPEG w odcieniach szarości, jest tylko około 10-25 procent mniejszy, niż kolorowy o podobnej jakości. Trzeba jednak zauważyć, że nieskompresowana grafika czarno-biała (8 bitów/piksel) ma objętość 1/3 razy mniejszą niż kolorowa (24 bity/piksel), tak więc kompresja jest mniej efektywna dla odcieni szarości, ale wielkość pliku tak czy owak mała.


----- R E K L A M A -----

NOWOŚCI NIKON OD RĘKI!
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!

Jak zachowuje się obraz JPEG przy różnych stopniach kompresji można zobaczyć poniżej. W pierwszej kolumnie podana jest wartość kompresji jaką zastosowano do oryginału (3264x2448). Druga kolumna zawiera przeskalowanie do rozmiarów 1600x1200. W trzeciej kolumnie pokazany został wycinek oryginału.

Kompresja
1600x1200
Wycinek z oryginału 3264x2448
0.80 (80%)
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?
0.50 (50%)
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?
0.10 (10%)
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?
0.05 (5%)
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?
0.01 (1%)
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?
Tajemnica JPEG - Jak dobrze kompresować?