Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G3 X - test aparatu

14 września 2015

1. Wstęp

Canon PowerShot G3 X to najnowszy kompakt w klasie premium tego producenta. To też pierwszy aparat ze zintegrowanym jasnym obiektywem o 25-krotnym zoomie i stosunkowo dużej (1-calowej) matrycy, znanej z modelu G7 X. Wzmocniona obudowa ma też cechy uszczelnienia, co zwiększa walory użytkowe.

G3 X jest kolejnym aparatem, który na nowo definiuje serię G Canona. Od czasu, gdy zaprezentowano model G1 X, mamy do czynienia z linią aparatów kompaktowych, wyposażonych w stosunkowo dużą matrycę i jasny obiektyw. Zmienny jest zakres zoomu: w G1 X do dyspozycji mamy 5-krotne optyczne przybliżenie, w G7 X natomiast jest to 4.2x. Widzimy wyraźnie, że opisywany G3 X z powiększeniem 25-krotnym mocno odstaje od wspominanych wcześniej modeli.


----- R E K L A M A -----

Canon PowerShot G3 X - Wstęp

Jak już pisaliśmy, testowany model współdzieli z G7 X typ matrycy. To jednocalowy sensor o rozdzielczości 20 mln pikseli i zakresie czułości ISO 125–12800. Użyty procesor obrazowy DIGIC 6 pochodzi z tej samej rodziny, z której procesory użyte są w najwyższej klasie lustrzanek Canona. W przeciwieństwie do 12-bitowego przetwarzania danych w modelu G7 X, w G3 X producent pokusił się o wsparcie dla 14-bitowych plików RAW. Ważna jest także komunikacja WiFi/NFC oraz odchylany i dotykowy ekran LCD. Podobnie jak w G1 X Mark II czy G7 X – model G3 X nie został wyposażony w wizjer.

Uniwersalność aparatu Canon G3 X, a przede wszystkim jego potężny zakres ogniskowych, czyni go solidnym kandydatem dla fotografii podróżniczej. Jednak wymiary, które dalekie są od kieszonkowych, mogą skutecznie zniechęcić wielu potencjalnych nabywców. Także rozmiary każą postrzegać ten produkt bardziej w kategorii aparatów „bridge” niźli kompaktowych. Z tego tytułu naturalnymi konkurentami stają się takie konstrukcje jak Panasonic FZ1000 oraz Sony RX10. I do nich w głównej mierze będziemy się odnosić w niniejszej recenzji.

Czy jakość obrazu jest bliższa aparatowi Panasonic FZ1000 czy Sony RX 10? Czy procesor jest tak samo wydajny jak w G1 X, a interfejs WiFi ma podobną funkcjonalność? W poniższym teście chcielibyśmy podjąć się oceny tych i innych aspektów użytkowych tego aparatu.

Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych modeli aparatów, które możemy zestawić z opisywanym tu modelem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.

Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Aparat do testów wypożyczył Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model PowerShot G3 X
Data premiery 2015-06-18
Liczba pikseli 20.2 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5472 × 3648 (3:2, RAW, JPEG)
• 4864 × 3648 (4:3, RAW, JPEG)
• 5472 × 3080 (16:9, RAW, JPEG)
• 3648 × 3648 (1:1, RAW, JPEG)
• 2912 × 3648 (4:5, RAW, JPEG)
• 4320 × 2880 (4:3, JPEG)
• 2304 × 1536 (4:3, JPEG)
• 720 × 480 (4:3, JPEG)
• Inne tryby JPEG z proporcjami 16:9, 3:2, 4:5 i 1:1
Matryca 1-calowa, CMOS
Procesor obrazu DIGIC 6 z technologią iSAPS
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (Exif 2.3, DCF, DPOF 1.1),
RAW 14 bit (.CR2), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Fine / Normal
• Filmy: MP4 (MPEG4-AVC (H.264)), iFrame
• Dźwięk: MPEG2 AAC-LC (stereo)
Zakres ISO AUTO, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 4000, 5000, 6400, 8000, 10000, 12800
Migawka Auto: 1 s - 1/2000 s
30 s - 1/2000 s (pełen zakres - zależnie od trybu fotografowania)
Konstrukcja obiektywu Canon,
18 elementów w 13 grupach w tym:
1 element dwustronnie asferyczny UA
2 elementy jednostronnie asferyczne UA
1 jednostronny element asferyczny
2 elementy UD
1 element Hi-UD
Ogniskowa obiektywu 8.8-220 mm (ekwiwalent małoobrazkowy 24-600 mm)
Światłosiła f/2.8 - 5.6
Zoom optyczny 25x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD), z szybkością 60/30/25/24 kl./s
• 1280 x 720 pix (HD), z szybkością 30/25 kl./s
• 640 x 480 pix (VGA), z szybkością 30/25 kl./s
• Film poklatkowy o gwiazdach (Full HD) 30/15 kl./s
• Efekt miniatury z jakością HD lub VGA z szybkością 6, 3 lub 1.5 kl./s
• Format iFrame Movie (Full HD), 30 kl./s
• Hybrydowa automatyka (HD), 30 kl./s
• Czas nagrywania: do 4GB lub 29 min. 59 s (Full HD i HD) lub 1 godz. (VGA)
Ogniskowanie AF TTL z funkcją śledzenia, MF
• System/punkty AF: AiAF (31-punktowy, wykrywanie twarzy lub dotykowy AF z wyborem i śledzeniem obiektu i twarzy), 1-punktowy AF (dostępna każda pozycja lub ustalony środek)
• Tryby napędu AF: pojedynczy, ciągły, Servo AF/AE[6], dotykowy AF (Touch AF)
• Zmiana wielkości ramki AF: normalna, mała
• Wspomaganie AF: wbudowana lampka
Pomiar światła Tryby pomiaru:
• Wielosegmentowy (związany z ramką AF wykrywania twarzy),
• Centralnie ważony uśredniony,
• Punktowy (centralny lub połączony z ramką funkcji Touch AF)
Ostrość od • AF w trybie makro (szeroki kąt): od 5 cm
• AF w trybie tele: od 85 cm
Balans bieli Auto (w tym balans bieli z wykrywaniem twarzy), światło dzienne, pochmurny dzień, żarówka, świetlówka, świetlówka H, lampa błyskowa, niestandardowe 1, niestandardowe 2
• Wieloobszarowa korekcja balansu bieli dostępna w trybie Smart Auto, kompensacja balansu bieli
• Dopasowywanie kolorów w trybie fotografowania gwiazd
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/-3 EV w krokach co 1/3 EV
• Ręczna i automatyczna korekcja zakresu dynamiki
• Automatyczna korekcja cieni
• Bracketing: 1/3 - 2 EV w krokach co 1/3 EV
• Filtr ND (3 stopnie)
Programy • Tryby: Smart Auto (58 wykrywanych ujęć), programowa AE, preselekcja migawki, preselekcja przysłony, ręczny, nastawa własna 1, nastawa własna 2, hybrydowa automatyka, automatyczny, twórcze ujęcia, SCN (sport, portrety, inteligentna migawka (uśmiech, samowyzwalacz dla mrugnięcia, samowyzwalacz dla twarzy), gwiazdy (gwiaździste niebo, gwiezdne ślady, film poklatkowy o gwiazdach), zdjęcia nocne z ręki, śnieg, fajerwerki), filtry twórcze (HDR, nostalgiczny, efekt rybiego oka, efekt miniatury, efekt aparatu zabawki, nieostre tło, miękka ostrość, monochromatyczny, super żywe kolory, efekt plakatu), film
• Efekty fotograficzne: moje kolory (moje kolory wyłączone, żywe, neutralne, sepia, czarno-biały, film pozytywowy, jaśniejszy odcień skóry, ciemniejszy odcień skóry, żywy niebieski, żywy zielony, żywy czerwony, kolor niestandardowy)
• Tryby filmowe: Smart Auto (21 wykrywanych ujęć), standardowy, programowa AE, ręczny, portrety, nostalgiczny, efekt miniatury, monochromatyczny, super żywe kolory, efekt plakatu, pod wodą, śnieg, fajerwerki, krótkie ujęcie, format iFrame Movie
Zdjęcia seryjne • z szybkością do 5.9 kl./s,
• z szybkością 3.2 kl./s w trybie AF,
wszystkie szybkości dostępne do zapełnienia karty pamięci.
Lampa błyskowa Wbudowana lampa błyskowa
• Tryby: automatyczny, ręczna lampa błyskowa włączona/wyłączona, synchronizacja z długim czasem naświetlania
• Korekcja błysku: +/-2 EV w krokach co 1/3 EV,
• Ręczne nastawy błysku (3 poziomy z lampą wbudowaną, do 19 z zewnętrznymi lampami Speedlite 270EX II i 430EX II, do 22 z zewnętrzną lampą Speedlite 580EX II, 600 EX i 600EX-RT)
• Najkrótsze czasy: 1/2000 s (dla lampy wbudowanej) 1/250 s (dla lampy zewnętrznej), 1/4000 s (dla lampy zewnętrznej wspierającej tryb HSS)
• Zasięg błysku: od 60 cm do 6.8 m (szeroki kąt), od 85 cm do 3.1 m (tele)
• Zewnętrzne lampy błyskowe: E-TTL z lampami błyskowymi Speedlite z serii EX
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 lub 10 s, nastawy użytkownika,
Karta pamięci • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) zgodne z UHS Speed Class 1
LCD Odchylany, 3.2-calowy, kolorowy, dotykowy, PureColor II G LCD (TFT), ok. 1.620.000 punktów, proporcje 3:2, pole obrazu 100%, jasność regulowana w 5 poziomach
Wizjer Opcjonalny wizjer elektroniczny EVF-DC1 (0,48 cala, format obrazu 4:3, około 2 360 000 punktów, pokrycie 100%)
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B, MTP, PTP) / wyjście audio-wideo (PAL/NTSC), wyjście micro HDMI (zgodne ze standardem HDMI-CEC)
• Mikrofon zewnętrzny (stereofoniczne gniazdo minijack 3.5 mm)
• Wyjście słuchawek (wtyk o średnicy 3.5 mm)
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
• Wbudowany moduł sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE802.11b/g/n
• Obsługa NFC (Near Field Communication)
• Opcjonalny wężyk spustowy RS-60E3
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NB-10L (wydajność ok. 300 zdjęć),
Opcjonalnie zasilacz sieciowy ACK-DC80
Akcesoria Akumulator NB-10L, ładowarka CB-2LCE, pasek, instrukcja, oprogramowanie:
• ImageBrowser EX
• PhotoStitch
• CameraWindow
• Digital Photo Professional
Waga 733 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 123.3 x 76.5 x 105.3 mm
Dodatkowe informacje Polskie menu.
Wydajność stabilizacji wg producenta do 3.5 EV (stabilizacja 5-osiowa)


Poprzedni rozdział