Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Leica DG Summilux 15 mm f/1.7 ASPH - test obiektywu

31 lipca 2014

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość obiektywu Panasonic 1.7/15 została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus E‑PL1. W przypadku tego korpusu najwyższe wyniki, osiągane przez najlepsze obiektywy stałoogniskowe, wynoszą około 80 lpmm (rekordowe 82.6 lpmm zanotował Voigtlander 0.95/25, niewiele mniejszy wynik osiągnął Olympus 1.8/75). Poziom przyzwoitości jest ustalony w okolicach wartości 45 lpmm. Można też przypomnieć, że Panasonic 1.7/20 docierał do 74 lpmm, a Panasonic 2.5/14 do 70 lpmm, natomiast Olympus M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 notował maksymalne osiągi na poziomie 66 lpmm.

Rzućmy okiem na poniższy wykres i zobaczmy, jak na tym tle wyglądają rezultaty testowanego obiektywu. MTF-y uzyskane w centrum kadru i na jego brzegu prezentuje poniższy wykres.

Panasonic Leica DG Summilux 15 mm f/1.7 ASPH - Rozdzielczość obrazu

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Można powiedzieć, że jest dobrze, aczkolwiek nie do końca świetnie. Z jednej strony już na maksymalnym otworze względnym notujemy wysoki poziom około 55 lpmm. Z drugiej, od obiektywu tej klasy, po przymknięciu, oczekiwalibyśmy docierania do wartości 75-80 lpmm. Tymczasem dla przysłon w okolicach f/4.0 lekko tylko przekraczamy wartość 70 lpmm, co odpowiada poziomowi reprezentowanemu przez małe „naleśniki”.

Czy dostajemy więc jakikolwiek argument za zakupem Leiki? Odpowiedź może być twierdząca jeśli przyjrzymy się zachowaniu na brzegu kadru. Leika wypada tutaj lepiej od obu „naleśników” Panasonika, już na maksymalnym otworze względnym prezentując w pełni użyteczny poziom około 50 lpmm. Po przymknięciu przysłony MTF-y potrafią wyraźnie przekroczyć 60 lpmm, co nie udało się nawet najlepszemu z „naleśników” Panasonika, czyli modelowi 1.7/20. W efekcie PanaLeica 1.7/15 jest najrówniejszym obiektywem w systemie Mikro 4/3 w grupie wyposażonych w autofokus instrumentów o zakresie ogniskowych 14–20 mm.

Podsumowując, zachowanie na brzegu kadru zdecydowanie poprawiło nam humor, aczkolwiek lekki niedosyt związany z centrum kadru pozostaje.

Na zakończenie tego rozdziału przedstawiamy wycinki naszej tablicy testowej pobrane z plików JPEG zapisywanych równolegle z RAW-ami. Przypominamy, że E-PL1, nawet na najniższym poziomie wyostrzania (który w menu nazywa się −2), wyostrza JPEG-i dość mocno (MTF-y mierzone na JPEG-ach są o około 40% wyższe niż na odpowiadającym im plikach RAW).

Panasonic Leica DG Summilux 15 mm f/1.7 ASPH - Rozdzielczość obrazu