Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM - test obiektywu

22 czerwca 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie sprawia testowanemu obiektywowi dużych problemów. Poniższe zdjęcia pokazują bardzo lekkie zabarwienie obrazów pozaoogniskowych, co oznacza, że wada ta jest korygowana w zadowalającym stopniu.

Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Wykresy prezentujące wartości poprzecznej aberracji chromatycznej w zależności od przysłony i ogniskowej są przedstawione poniżej. Pierwszy z nich pokazuje zachowanie na brzegu matrycy APS-C, a drugi na brzegu pełnej klatki.

Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Najwięcej problemów jest dla najkrótszej ogniskowej, gdzie aberracja potrafi dotrzeć do poziomu średniego. Dla pozostałych ogniskowych wadą tą w ogóle nie powinniśmy zaprzątać sobie głowy. W tej kategorii wyniki nowego modelu są bardzo podobne do tego, co prezentował poprzednik i Sigma S 150–600 mm. W ich przypadku aberracja chromatyczna także maksymalnie docierała do okolic 0.1%, a w znacznej większości kombinacji przysłon i ogniskowych była mała.

Canon 5D III, 100 mm, f/5.6 Canon 5D III, 200 mm, f/5.0
Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Testowany obiektyw nie pokazywał efektu „pływania” ogniska. Poważnych zastrzeżeń nie mamy także do wyglądu krążków światła. Jedyny lekko niepokojący efekt jaki widzimy, to wzrost natężenia obwódki przy przejściu z pozycji przed ogniskiem do pozycji za nim.

Canon 5D MkIII, 300 mm, f/5.0, przed Canon 5D MkIII, 300 mm, f/5.0, za
Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna