Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D5600 - test aparatu

20 marca 2017
Szymon Starczewski Komentarze: 59

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Poniżej prezentujemy wykres poziomu szumu zmierzonego na podstawie zdjęć JPEG. Co prawda w przebiegu nie widać wyraźnych załamań, ale z pewnością nie ma on charakteru wykładniczego. Ponadto dla wyższych czułości składowe szumu (poza niebieską) przyjmują dość zbliżone wartości. Zachowanie pomiarów zatem potwierdza nasze obserwacje z poprzedniego rozdziału, wskazujące na odszumianie JPEG-ów. Przypominamy, że nie popieramy takiego działania. Skoro opcja w menu sugeruje możliwość wyłączenia procesu redukcji szumu, to użytkownika zostaje w ten sposób wprowadzony w błąd. Nawet w przypadku aparatu amatorskiego nazewnictwo poszczególnych opcji wyboru powinno odzwierciedlać stan faktyczny.

Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Skoro mówimy o odszumianiu, to w testowanym Nikonie mamy do dyspozycji czterostopniową skalę redukcji szumu: wyłączona (tylko teoretycznie), zmniejszona, normalna i zwiększona. Efekt działania każdego z tych ustawień przedstawiamy na przykładzie trzech wartości czułości: ISO 6400, 12800 oraz 25600.

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Widać, że kolejne stopnie odszumiania powodują coraz większe wygładzanie obrazu. Poza dodatkowym zredukowaniem zaszumienia zanikają oczywiście również detale obrazu. Efekt ten jest szczególnie wyraźny przy maksymalnej czułości, choć warto zauważyć, że nawet przy teoretycznie wyłączonej redukcji szumu obraz pozbawiony jest już drobnych szczegółów.

----- R E K L A M A -----

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D5600 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem 750D oraz Sony A68 II. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Podobnie jak JPEG-i również surowe pliki z D5600 oferują dobrą jakość obrazu w szerokim zakresie czułości. Co prawda minimalnych oznak szumu można się dopatrywać już przy ISO 800, jednak nawet dla czułości ISO 3200 jego poziom można uznać za umiarkowany. Porównanie z aparatami konkurencji pokazuje, że w kategorii intensywności szumu D5600 prowadzi w tym zestawieniu. Dla ISO 6400 szum w testowanym Nikonie jest już co prawda wyraźny, ale w zasadzie dopiero dwie najwyższe czułości wyglądają słabo pod tym względem jakości obrazu.

Sprawdźmy teraz, co do aktualnego obrazu sytuacji wniosą konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do zaprezentowanego wykresu nie można mieć większych zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości, szum rośnie w sposób wykładniczy, a w przebiegu nie dostrzegamy podejrzanych załamań.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanej lustrzanki, poprzedniego modelu, omawianych do tej pory aparatów konkurencji oraz Pentaksa K-S2.

Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Nikon D5600 i poprzednik zachowują się porównywalnie do ISO 3200. Na wyższych czułościach daje się zauważyć pewne różnice (na korzyść testowanego modelu), aczkolwiek są ono minimalne. Wykres potwierdza również fakt, że D5600 notuje niższy szum niż konkurenci. Różnice w stosunku do lustrzanki Canona nie są duże, i na wyższych czułościach przewagę Nikona można oszacować na około 1/3 EV. W stosunku do A68 różnica jest wyraźniejsza, a D5600 wyprzeda go o 2/3 EV, a miejscami nawet 1 EV.

Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla D5600 w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.

Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i 14-bitowych RAW-ów. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku D5600 zakres ten wynosi od 0 do 1024. Identyczny zakres ma również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 200 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W zasadzie w całym zakresie czułości maksimum zaprezentowanych histogramów wypada w okolicach 600 (patrz tabelka poniżej). Podobnie wyglądało to u poprzednika. Od ISO 3200 do wyglądu histogramów można mieć pewne zastrzeżenia. Poza głównym maksimum pojawia się jeszcze wąski wyraźny pik z lewej strony. Ponadto na dwóch najwyższych czułościach obserwujemy wyraźną charakterystykę grzebieniową, co sugeruje, że otrzymano je na drodze programowej.

Do wyglądu samych darków nie mamy szczególnych zastrzeżeń. Nie widać na nich niepokojących niejednorodności (nierównomiernego grzania się sensora), ani oznak bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 601.4 2.261
200 600.9 4.333
400 600.7 9.030
800 602.7 15.05
1600 603.3 31.85
3200 603.7 62.72
6400 605.7 117.4
12800 605.3 280.5
25600 657.3 478.4

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Na nich także nie widać niczego niepokojącego.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5600 - Szumy i jakość obrazu w RAW