Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Carl Zeiss Milvus 85 mm f/1.4 - test obiektywu

28 grudnia 2015
Komentarze czytelników (62)
  1. espresso
    espresso 28 grudnia 2015, 19:11

    Pytanie:
    Czy jeśli jest świetna jakość obrazu na brzegu matrycy FF, to jest możliwe aby była kiepska na APS-C/DX? Bo jeśli nie to dlaczego osobno ocenia się jakość na obu matrycach?

  2. Arek
    Arek 28 grudnia 2015, 19:29

    W ogólności jest to możliwe. Poza tym jeżeli inne obiektywy chwalę za zachowanie na brzegu APS-C, to tutaj nie wypadałoby sztucznie zaniżać liczby zalet.

  3. DlaZabawy
    DlaZabawy 28 grudnia 2015, 19:33

    Ech, gdyby to szkło miało AF... nic to, pomarzyć zawsze można :)

  4. Pathfinder
    Pathfinder 28 grudnia 2015, 19:55

    No właśnie, mój wzrok już nie ten, przydałoby się potwierdzenie ostrości...

  5. Arek
    Arek 28 grudnia 2015, 19:59

    Styki są, więc potwierdzenie ostrości też jest. Pytanie o jego użyteczność przy tych parametrach.

  6. ryszardo
    ryszardo 28 grudnia 2015, 20:20

    Wiedziałem, że będzie dobrze, ale tego się nie spodziewałem. Jest genialnie. Moim zdaniem Otus właśnie stracił rację bytu (może poza prężeniem muskułów)
    Fani Zeissa będą zachwyceni. Ja jestem pod wrażeniem, ale obiektyw kompletnie nie dla mnie i nie chodzi wcale o manualne ostrzenie (pomijam to, że mnie nie stać :P).
    Kompletnie nie podoba mi się to, jak oddaje nieostrości - ten 'efekt wiru'. Są ludzie którzy to uwielbiają, ja nie znoszę.

  7. DlaZabawy
    DlaZabawy 28 grudnia 2015, 20:34

    Co kto lubi - jak dla mnie mistrz bokeh :) Niestety, tej ogniskowej często używam do fotografowania rzeczy dosyć... dynamicznych, więc samo potwierdzenie ostrości to dla mnie trochę mało...

  8. ciszy
    ciszy 28 grudnia 2015, 20:35

    Wszystko ladnie, pieknie tylko ta cena eh.....

  9. baron13
    baron13 28 grudnia 2015, 21:12

    Dokładnie jak wyżej. Sigma 1,4 ma odpowiednią cenę :-) Może zrobią poprawioną wersję ? :-)

  10. 28 grudnia 2015, 21:36

    Za sprawą braku asferycznych ma ładne bokenumy link
    nie jak Otus link
    link
    Nawet Samyang ładuje Asph.
    -A tu proszę. Nie myślałem, że doczekam nowego -bez.

  11. chester
    chester 28 grudnia 2015, 21:42

    Jak piszecie o budowie obiektywu, to warto wspomnieć o pierścieniu do ustawiania przysłony. O nim dowiadujemy się dopiero w rozdziale poświęconym ustawianiu ostrości.
    Zdjęcia z obiektywu naprawdę ładne, ale jeśli to ma cenę porównywalną do Canona 85 mm f/1.8, to taki AF jest jednak bardzo wygodną funkcją, szczególnie im gorsze warunki oświetlenia.

  12. Zygmuntowicz
    Zygmuntowicz 28 grudnia 2015, 21:42

    No ale taki fuji 90mm f 2,0 osiąga 78,5 linii.

  13. 28 grudnia 2015, 21:52

    a na brzegu marne 54lpmm -czyli jakieś 2/3 tego co w centrum
    -taką różnica wali po oczach

  14. sloma_p
    sloma_p 28 grudnia 2015, 21:54

    @Zygmuntowicz - @dcs Ci zrobił pranie mózgu? ;)

    Szkło miodzio. Otus nadal błyszczy na wszystkich odległościach i ma większy mikrokontrast, ale różnice są małe, za małe wg. mnie i Milvus chyba jest takim Graalem Zeissowskiej optyki. Jeszcze poproszem Df2 z matową matówką (:D) i rastrem.

  15. Zygmuntowicz
    Zygmuntowicz 28 grudnia 2015, 22:04

    Tak.

  16. Arek
    Arek 28 grudnia 2015, 22:11

    chester - wersja ZE nie ma pierścienia przysłon.

    Zygmuntowicz - Ty tak na poważnie, czy żartujesz? Bo na Olku mamy obiektywy, które sięgają ponad 80 lpmm... ;)

  17. archangelgabrys
    archangelgabrys 28 grudnia 2015, 22:17

    Praca takim szkłem z Focus Peaking to musi być czysta przyjemność. Z dostępnych mocowań, to chyba tylko Pentax ma Focus Peaking...

  18. sloma_p
    sloma_p 28 grudnia 2015, 22:23

    Canon ma z ML. Poza tym przejściówka i A7* :)

  19. Zygmuntowicz
    Zygmuntowicz 28 grudnia 2015, 22:34

    Arek - ale można chyba porównać obiektywy przy jednakowym rozmiarze matrycy ?

  20. sloma_p
    sloma_p 28 grudnia 2015, 22:42

    Przy jednakowym rozmiarze i gęstości pikseli.

  21. chester
    chester 28 grudnia 2015, 22:46

    Arek, zwracam honor, nie doczytałem wnikliwie.

  22. Zygmuntowicz
    Zygmuntowicz 28 grudnia 2015, 22:52

    Słoma - z drugiej strony na wykresie rozdzielczości, rozdzielczość w centrum jest taka sama na FF jak i na APSC.

  23. 28 grudnia 2015, 23:05

    Ale na jakim modelu aps-c?
    ;)

  24. sloma_p
    sloma_p 28 grudnia 2015, 23:07

    Nie nie jest, bo masz inną gęstośc pikseli. 16Mpix na APS-C (mnożnik 1.5x) to prawie 40Mpix na FF. Tutaj masz test na 22MPix 5D mk III.

  25. sloma_p
    sloma_p 28 grudnia 2015, 23:09

    W Canonie to jest nawet ponad 40MPix.

  26. Zygmuntowicz
    Zygmuntowicz 28 grudnia 2015, 23:11

    W dziale 4 rozdzielczość, na tym samym wykresie jest podana rozdzielczość na brzegu kadru matrycy FF i APSC>

  27. sloma_p
    sloma_p 28 grudnia 2015, 23:14

    NA brzegu matrycy APS-C mierzonym ze zdjęcia robionego 5D mk III. To by była matryca APS-C z ok. 8 Mpix.

  28. Zygmuntowicz
    Zygmuntowicz 28 grudnia 2015, 23:24

    Czyli ten obiektyw podpięty do canona 50D miałby inną rozdzielczość ?

  29. sloma_p
    sloma_p 28 grudnia 2015, 23:25

    W lpmm tak.

  30. 28 grudnia 2015, 23:26

    I Fuji nie ma filtra AA, a dcraw zawyża MTFy
    "Na powyższym porównaniu widać zauważalną miękkość obrazu uzyskanego oprogramowaniem Fujifilm, w stosunku do zdjęcia wywołanego programem dcraw. Ma to również odzwierciedlenie w pomiarach. Aby się o tym przekonać możemy spojrzeć na wykresy funkcji MTF zaprezentowane poniżej. Są to wyniki pomiarów wykonanych na zdjęciu wywołanym programem dcraw (po lewej) oraz oprogramowaniem Fujifilm (po prawej). Podkreślmy, że w obu przypadkach wywołaliśmy ten sam plik RAW.
    Co możemy wyczytać z tych dwóch wykresów? Po pierwsze, widać zauważalny spadek rozdzielczości z poziomu około 2100 LWPH do 1700-1800 LWPH (odpowiada to spadkowi wyrażonemu w lpmm z poziomu 67 do około 55). Poziom 55 lpmm to nadal sporo - wciąż o kilka lpmm więcej niż to co pokazuje Pentax K-5 czy Canon 50D. Po drugie, widzimy wyraźny spadek odpowiedzi w częstości Nyquista z poziomu około 26 do 16%. link
    + algorytm 3-pass X-Trans link
    link
    -i to odlatuje od rozdzielczości z oprogramowania Fuji
    ...a 5D III ma filtr AA o zwykłej mocy (rozmydlania)

  31. Sky_walker
    Sky_walker 28 grudnia 2015, 23:28

    archangelgabrys - Focus Peaking nie daje wystarczającej precyzji do takich szkieł, nawet przy 50 f/1.8 są problemy z utrafieniem w punkt. Albo duży wizjer optyczny z odpowiednią matówką, albo zoom 1:1 w Live View.

  32. sloma_p
    sloma_p 28 grudnia 2015, 23:30

    @dcs +1
    Xtrans, AA i konwerter oczywiście też mają tu znaczenie.

  33. 28 grudnia 2015, 23:38

    sloma_p
    wyniki pomiarów wykonanych na zdjęciu wywołanym programem dcraw 67lpmm oraz oprogramowaniem Fujifilm 55lpmm. Podkreślmy, że w obu przypadkach wywołaliśmy ten sam plik RAW.
    + 3-pass X-Trans
    i wysokie wyniki w lpmm obiektywów Fuji są z d... tzn. z dcrawa wzięte.

  34. sloma_p
    sloma_p 28 grudnia 2015, 23:40

    No tak, to też dałem Ci plusa ;)

    Z tym, że w przypadku 5D mk III vs. 50D te zmienny odpadają ;)

  35. 28 grudnia 2015, 23:58

    Pentax K-5 IIs -jak Fuji: aps-c, 16mpix, bez AA dawał w teście 67lpmm link

  36. sloma_p
    sloma_p 29 grudnia 2015, 00:04

    No dawał, tylko co to ma wspólnego z 50D ?

  37. Arek
    Arek 29 grudnia 2015, 10:40

    dcs - a może niskie wyniki Fuji wołanego oryginalnym softem są z d... wzięte?
    I co to ma do tego testu?

  38. dARTi
    dARTi 29 grudnia 2015, 11:37

    Focus Peaking ma dwa zastosowania. Podstawowe to zgrubne ustawianie ostrości na szybko. Mając wprawę można być bardzo szybkim a precyzja jest porównywalna z AF. Przy bardzo małych głębiach ostrości dużo skuteczniejsze jest powiększenie najlepiej podwójne. I tu pojawia się drugie zastosowanie FP. Nawet przy silnym zbliżeniu można mieć jakieś wątpliwości jeżeli ostrzymy na żyletkę i wtedy pomagają kropeczki FP w samym centrum ostrości. Można w ten sposób wyostrzyć perfekcyjne zakładając że obiekt nie zdąży się poruszyć przed wyzwoleniem migawki.

  39. baron13
    baron13 29 grudnia 2015, 11:38

    @dcs: Ochoczo zabierasz głos przy każdej okazji. Zastanów się, że przy okazji informujesz cały internet, czego nie doczytałeś i że przez to, że sam nie rozumiesz, ciężkie słowa jakich używasz biją w Ciebie. Ostudź emocje poczytaj sobie o dcrawie, zastanów się dlaczego ten program a nie inny a potem może dyskutuj.

  40. 29 grudnia 2015, 11:58

    Czy dcraw wspiera technologię X-Trans i wszystkie korzyści z niej płynące,
    czy interpoluje bloki 3x3 czy 2x2 piksele?
    -skąd się bierze ta różnica w MTFach: 12lpmm + kolejne 3-4lpmm (na ciemnym naleśniku XF 27mm f/2.8. Na jaśniejszych i lepszych może dodawać więcej)

    Tylko przy wołaniu RAWów z X-Transów Fuji dcraw tak podbija rozdzielczość w stosunku do tego co dostaniemy w: JPEG z puszki na minimalnym wyostrzaniu czy RAWa wołanego firmowym softem.

    Fuji X-Pro1
    dcraw 67lpmm
    oprogramowanie Fujifilm 55lpmm
    JPEG z puszki 77lpmm "Na górnym wykresie można zauważyć charakterystyczne lokalne maksimum w profilu na granicy czerni i bieli. Można zatem stwierdzić, że przy najniższym poziomie parametru wyostrzania, JPEG-i w X-Pro1 są wyostrzane, jednak umiarkowanym stopniu."
    link

    Pentax K-5
    dcraw 53lpmm
    JPEG z puszki 60lpmm

  41. baron13
    baron13 29 grudnia 2015, 12:30

    @dcs: Poguglaj sobie, pomyśl, czy to o co się pytasz ma sens i jaki. Pomyśl co to jest ta funkcja MTF i jak się ona ma do rozdzielczości wyznaczanej dla spadku do zaniku linii.

  42. dialmo
    dialmo 29 grudnia 2015, 13:09

    Zeiss wypuścił Otusa chyba tylko po to żeby dzisiaj Milvus za 7tyś zł wyglądał na okazję cenową :) Aż się prosi żeby współczesne DSLR lepiej wspierały manualne ustawianie ostrości, tak jak te analogowe z solidną matówką, klinem, mikrorastrem itd.

  43. bogdanek
    bogdanek 29 grudnia 2015, 13:29

    Ło matko , porównałem sobie moje zdjęcia z Samyanga 85 1,4 z tymi z Milvusa i.....niepotrzebnie to zrobiłem , przepaść jest na tyle duża , że jest o czym rozmyślać w długie zimowe wieczory przy kominku wpatrzony w zaśnieżone świerki :-)

  44. focjusz
    focjusz 29 grudnia 2015, 13:37

    Pytanie czy na tyle duża żeby zamiast D610 + Milvus nie wybrać D810 + Samyang ?

  45. focjusz
    focjusz 29 grudnia 2015, 13:43

    A pytania o AF pokazują kolejny problem dzisiejszych lustrzanek. Niby takie świetne wizjery a okazuje się że w większości gorsze niż najtańszych sprzed 30 lat.

  46. 29 grudnia 2015, 13:46

    Bo mało ludzi zaakceptowałoby sporo ciemniejsze, ziarniste matówki do ręcznego ostrzenia?

  47. sloma_p
    sloma_p 29 grudnia 2015, 15:31

    A tak trudno zrobić wymienne jak kilka dekad temu już potrafili zrobić?

  48. 29 grudnia 2015, 16:04

    z wyświetlaniem na matówce ramek i wielu informacji pewnie trudniej

  49. 29 grudnia 2015, 16:11

    ... nie każdy aparat ma tylko ramki AF jak Pentax K-3 II
    -patrz 7D II, 5Ds

  50. sloma_p
    sloma_p 29 grudnia 2015, 17:35

    Widzisz, a Canon robi matówkę Ee-S i jakoś się da ;)

  51. 29 grudnia 2015, 17:48

    Ona nie jest tylko do jasnych obiektywów?

  52. sloma_p
    sloma_p 29 grudnia 2015, 17:54

    Nie. Po prostu z powodu stopnia zmatowienia powierzchni ciemniejsze szkła mogą być mało komfortowe w obsłudze przy niskich poziomach oświetlenia, ale to jest cecha każdej matówki MF. Tyle, ze znowu nie przesadzajmy. Obiektywy, które mogą stwarzać problem z tego typu matówkami nie są raczej w kręgu zainteresowania miłośników MF...poza może T/Sami, ale w ich przypadku i tak lepiej korzystać z LV.

  53. Bahrd
    Bahrd 29 grudnia 2015, 21:12

    Nie wiem czy to działa w innych aparatach, ale w Canonach ustawiam wyostrzanie JPG na maksimum. Wówczas przy LiveView na krawędziach ostrych obszarów pojawiają się wyraźne obwódki.

    Przy normalnym makro to ładnie widać, ale przy MP-E na x5, żeby pomogło, trzeba mieć jednak dodatkowe światło.

  54. 30 grudnia 2015, 15:32

    Manualny bez AF, po co mi to.... to niech je robią do Zenitów, w sam raz.

    Olympus ma ustawianie ostrości w wyborem na lewe lub prawe oko.
    Portrety wychodzą bezbłędnie. Z jakością pełnej klatki FF - przy obiektywie 75mm 1.8 Olympusa.
    Wczoraj analizowałem wykresy linii na photozone.de

    A tutaj mamy mauala, litości, jak koledzy piszą za 7 000 zeta, dobre. A z czerwona kokardką zeiss "edition limited" i hebanowym pudelkiem za 15000 zł.

    Niemcy schodzą na psy, nie dają rady Japończykom, tylko zostaje im kombinowanie _ oszukiwanie_ jak z chipem w wieś-wagonach.

  55. Chocobo
    Chocobo 30 grudnia 2015, 19:24

    super masz portretówkę z polem widzenia na 150mm, po co mi to.

  56. cube
    cube 30 grudnia 2015, 20:49

    Zacne szklo! Jest o czym myslec, bo I cena zahacza o standardowy zakres. Panowie olkowcy chyba pomylili dzialy, nie ma tu nic dla was. Co do dylematow ostrzenia to matowka drobnoziarnista sie sprawdza w 4 strzalach na 10 (w ruchu). Maksimum precyzji da sie uzyskac jedynie w lv.

  57. Posłaniecprawdy
    Posłaniecprawdy 30 grudnia 2015, 22:59

    @Marq
    Wiesz o tym, że trolować należy trochę bardziej subtelnie, bo na coś takiego nikt się nie złapie? :D

  58. szafir51
    szafir51 4 stycznia 2016, 12:25

    przy okazji czytania rozdziału dot. winietowania zacząłem się zastanawiać nad maksymalnych światłem obiektywów obarczonych tak dużą winietą. Niby f/1.4 ale tylko w centrum. I to bardzo wąskim centrum w przypadku tego obiektywu. Co nie zmienia faktu, że szkło kozak :)

  59. Arek
    Arek 7 stycznia 2016, 16:26

    f/1.4 to geometria czyli stosunek ogniskowej do średnicy źrenicy wejściowej.

    Chcąc wiedzieć ile tak naprawdę światła dochodzi (uwzględniając winietowanie, straty na transmisji, pochłanianiu w szkle itp.) podaje się zamiast F wartość T.
    Niestety praktykuje się to tylko dla obiektywów filmowych.

  60. 8 stycznia 2016, 23:14

    Posłaniecprawdy

    Najpierw kup sobie abecadło, naucz się czytać, trolujsz ty.
    Trochę wyobraźni inteligencji rozumu, nie masz.

    Nazwij się "zjadłęm pusty musq" będzie jeszcze bardziej poważniej. Albo "poslaniecpustaka".

    Na co komu manualny obiektyw w cenie dwóch obiektywów AF, z lichą jakością.

    Nawet nie wiesz co to wybór AF na lewe lub prawe oko, lub na twarz. Czy postać, 4 rodzaje wyboru. W dodatku to działa.
    Chyba, ze jest drogi, ale oferuje jakieś wyjątkowo szczególne parametry jak nowy Canon 11-24mm f4, za 12000 zł; choć nie jestem jego zwolennikiem, lub nie byłem do niedawna jego zwolennikiem. Ale po analizmie zmieniłem zdanie.

  61. ***s***
    ***s*** 8 stycznia 2016, 23:37

    Na Batisy dalej embargo ?

  62. cube
    cube 12 stycznia 2016, 00:51

    Marq "Na co komu manualny obiektyw w cenie dwóch obiektywów AF, z lichą jakością."

    a na co komu dwa obiektywy AF z lichą jakością? W dodatku podpięte do zabawkowej puszki z jeszcze lichszą jakością??

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział