Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - test obiektywu

9 maja 2016

3. Budowa i jakość wykonania

Porównanie parametrów testowanego obiektywu do jego pełnoklatkowych konkurentów prezentuje niniejsza tabela. Widać tutaj wyraźnie jak dużym i masywnym obiektywem jest Tokina – większy i cięższy jest od niej tylko Tamron, ale on ma większy zakres ogniskowych oraz stabilizację optyczną. Warto odnotować też, że zarówno Tokina jak i Tamron nie dają możliwości stosowania standardowych filtrów; konkurenci ze stajni Canona, Nikona i Sony współpracują z filtrami o średnicach 77–82 mm.

Na poniższym zdjęciu Tokina 16–28 mm stoi obok pełnoklatkowej Tokiny 24–70 mm f/2.8 i niepełnoklatkowego modelu Tokina 14–20 mm f/2.0.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Budowa i jakość wykonania

----- R E K L A M A -----


Tokina 16–28 mm f/2.8 rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza styki i tylną soczewkę obiektywu o średnicy 24 mm. Jest ona ruchoma i znajduje się na równi z bagnetem dla ogniskowej 16 mm. Przy przejściu do ogniskowej 28 mm chowa się wgłąb tubusa na głębokość prawie 2 cm. Jej otoczenie jest bardzo ładnie wyczernione i zmatowione. Co ważne, nie widać tam żadnych szpar czy luk, tak więc kurz i inne zanieczyszczenia mają utrudniony dostęp do wnętrza konstrukcji.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Budowa i jakość wykonania


Pierwszym elementem właściwego tubusu obiektywu jest nieruchomy pierścień, na którym umieszczono czerwoną kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do korpusu. Kolejny element to pierścień do zmiany ogniskowej o szerokości 27 mm. Jest on pokryty wygodnym w dotyku karbowaniem, pod którym znajdziemy znaczniki ogniskowych dla wartości 16, 20, 24 i 28 mm. Pierścień pracuje z równym i prawidłowym oporem.

Idąc dalej natrafiamy na tabliczkę z nazwą i parametrami obiektywu, która otacza szybkę, za którą znajduje się skala odległości wyrażona w metrach i stopach. Po drugiej stronie znajdziemy jeszcze numer seryjny instrumentu i informację, że został on wyprodukowany w Japonii.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Budowa i jakość wykonania


Kolejnym elementem jest karbowany i wygodny w dotyku pierścień do manualnego ustawiania ostrości. W trybie MF pracuje on właściwie i z należytym oporem. Przebieg całego zakresu odległości wymaga obrotu o kąt około 90 stopni. To wartość dość typowa dla tego rodzaju sprzętu.

Przejście od trybu AF do MF wymaga przesunięcia całego pierścienia w kierunku bagnetu. Mechanizm, który Tokina nazywa One-touch Focus Clutch Mechanism, nie jest naszym ulubionym rozwiązaniem. Po pierwsze, w trybie AF pierścień kręci się bezproduktywnie i dość luźno (nie ma mechanizmu FTM, full time manual). Po drugie, nie mamy szansy na to, aby nadać małe poprawki manualne do tego co ustawił nam autofokus. Przejście do trybu MF odbywa się zawsze z szarpnięciem, co powoduje mały, ale zauważalny, skok skali ostrości i zniweczenie pracy autofokusa. Wszystko trzeba ustawiać ręcznie niejako od początku… Warto jednak zaznaczyć, że w egzemplarzu, który mieliśmy w testach, przesuw pierścienia odbywał się w miarę płynnie i trudno było spowodować jego zacięcie czy zablokowanie.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Budowa i jakość wykonania


Idąc dalej natrafimy na nieruchomy fragment obudowy ze złotym paskiem, który przechodzi płynnie we wbudowaną, tulipanową osłonę przeciwsłoneczną.

Przednia soczewka jest mocno wypukła i ma średnicę ponad 7 cm. Jest ona ruchoma i najbardziej wysunięta dla ogniskowej 16 mm. Duża wypukłość soczewki uniemożliwia stosowanie tradycyjnych filtrów.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Budowa i jakość wykonania


Na konstrukcję optyczną obiektywu składa się 15 soczewek ustawionych w 13 grupach. W przedniej grupie soczewek zastosowano jeden element asferyczny o średnicy aż 56 mm. W dalszej części konstrukcji znajdziemy jeszcze dwie inne soczewki asferyczne. Dodatkowo mamy do czynienia z trzema elementami niskodyspersyjnymi SD. Przysłona jest kołowa i ma dziewięć listków. Możemy ją domknąć maksymalnie do wartości f/22.

Kupujący dostaje w zestawie tylko oba dekielki. Osłona przeciwsłoneczna jest wbudowana na stałe.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Budowa i jakość wykonania