Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - test obiektywu

28 czerwca 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że Olympus 4/300 nie ma praktycznie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Co ważne, sytuacja nie zmienia się, gdy podłączymy telekonwerter 1.4x. Brawo!

Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Zobaczmy teraz, jak wygląda sytuacja w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Przebieg tej wady w zależności od wartości przysłony jest przedstawiony na poniższym wykresie.

Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W przypadku samego obiektywu aberracji praktycznie nie ma. W zakresie przysłon od f/4.0 do f/8.0, a więc takich, dla których będzie robić się znaczną większość zdjęć, wada ta wynosi poniżej 0.02%, a więc jest niezauważalna. Po mocniejszym przymknięciu przysłony mierzone przez nas wartości są odrobinę większe, ale nigdzie nie przekraczają 0.03%. Rewelacja!

Podłączenie telekonwertera psuje troszkę ten idealny obraz. Dla przysłon f/5.6 i f/8.0 aberracja wciąż jest jednak bardzo mała, bo nie przekracza 0.06%. Dopiero po mocniejszym przymknięciu podchodzi pod poziom 0.08%, ale nawet tam trudno nazwać ją średnią.

Olympus E-PL1, 300 mm, f/5.6 Olympus E-PL1, 300 mm, f/22.0
Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Sytuacja nie zmienia się po podłączeniu konwertera. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie pokazują niczego niepokojącego, a ich wygląd jest podobny. Wszystko to wskazuje na dobre korygowanie aberracji sferycznej.

Olympus E-M10, 300 mm, f/4.0, przed Olympus E-M10, 300 mm, f/4.0, za
Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus E-M10, 420 mm (TC), f/5.6, przed Olympus E-M10, 420 mm (TC), f/5.6, za
Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna