Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm XF10 - test aparatu

18 października 2018

5. Jakość obrazu JPEG

Fujifilm XF10 pozwala na zapis plików w następujących proporcjach i rozmiarach obrazu:

  • 3:2
    • Duży (L) – 6000×4000 pikseli,
    • Średni (M) – 4240×2832 pikseli,
    • Mały (S) – 3008×2000 pikseli,
  • 16:9
    • Duży (L) – 6000×3376pikseli,
    • Średni (M) – 4240×2384 pikseli,
    • Mały (S) – 3008×1688 pikseli,
  • 1:1
    • Duży (L) – 4000×4000 pikseli,
    • Średni (M) – 2832×2832 pikseli,
    • Mały (S) – 1688×1688 pikseli
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF) w jakości Fine oraz Normal.
  • RAW,
  • RAW+JPEG.

Dostępne są następujące opcje kliszy oraz filtrów konwersyjnych:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia/Vivid – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia/Soft – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome – miękkie barwy i zwiększony kontrast partii w cieniu,
  • PRO Neg Hi – bardziej kontrastowy od PRO Neg Std, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Czarno-biała,
  • Czarno-biała z filtrem żółtym,
  • Czarno-biała z filtrem czerwonym,
  • Czarno-biała z filtrem zielonym,
  • Sepia.
Niestety, w aparacie zabrakło najnowszej symulacji Eterna.

----- R E K L A M A -----

Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 12800
Odszumianie
−2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
Odszumianie
−2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Znakomite efekty zapewnia nastawa „−2” – kompensowany jest szum kolorowy przy zachowaniu wysokiej szczegółowości zdjęcia, a na zdjęciu znajduje się jedynie przyjemne dla oka ziarno. Zwiększenie do „0” oraz „+2” odbywa się już kosztem szczegółów.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Już przy nastawie „−2” widać, że obraz jest lekko wyostrzony. Jeżeli chcemy umieszczać zdjęcia na platformach społecznościowych, dobrym pomysłem może być używanie nastawy „0”. Przy „+2” zastosowane wyostrzanie jest już jednak za mocne.

Balans bieli

W XF10 znajdziemy następujące ustawienia dotyczące balansu bieli:
  • Auto,
  • Ustawienia własne według wzorca,
  • Temperatura barwowa (od 2500K do 10000K),
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Świetlówka (3 rodzaje),
  • Światło żarówki,
  • Po wodą.
Do ustawiania konkretnego trybu balansu bieli służy dolny przycisk kierunkowy. Wybranie trybu skutkuje pojawieniem się ekranu korygowania balansu bieli w 2 osiach: czerwony–turkusowy i niebieski–żółty. W każdej z osi regulacja może odbywać się w zakresie od −9 do +9.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.35 105.5%
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.1 103.6%
3000K Auto 15.4 123.1%
3000K Żarówki 10.4 1056%
3000K 3000K 9.39 105.9%
5500K Auto 5.64 109.0%
5500K 5600K 13.6 121.2
Lampa błyskowa auto 6.38 108.2%

W przypadku światła słonecznego, lampy błyskowej oraz 5500K automatyka aparatu radzi sobie dobrze. Gorzej jest przy świetle żarowym, aczkolwiek część błędu uda nam się zniwelować, korzystając z dedykowanej nastawy lub ustawiając temperaturę barwową ręcznie.

Jeżeli chodzi o nasycenie barw, to wszystkie kombinacje charakteryzują się jego wartością większą niż 100%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słońce
Balans bieli: Auto
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: słońce
Balans bieli: Słońce
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: 3000K
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5600:
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5600:
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5600:
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa błyskowa
Balans bieli: auto:
Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG

Szum w plikach JPEG

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG

Widać, że redukcja zaszumienia występuje już ponad czułością ISO 400, a swoją siłę zwiększa od ISO 3200, gdzie kompensowane są dodatkowo wszystkie składowe. Do ISO 3200 włącznie wartość składowej luminancji nie przekracza 1%. Czułości ISO 100 oraz 25600 i 51200 to wartości rozszerzone i możemy ich używać tylko w JPEG-ach.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu. Do porównania wybraliśmy Canona G1 X Mark III, gdyż jest to stosunkowo nowy aparat z matrycą APS-C oraz Nikona Coolpixa A, który posiada obiektyw o tej samej ogniskowej – warto jednak wspomnieć, że kompakt ten pochodzi z 2013 roku i nie doczekał się jeszcze swojej drugiej wersji.

Fujifilm XF10 - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Jeżeli chodzi o zaszumienie i szczegółowość zdjęć na wyższych czułościach, wydaje się, że przodują tutaj aparaty Canona i Fujifilm. Nie można się jednak temu dziwić – Coolpix A to aparat zaprezentowany 5 lat temu, a od tego czasu w projektowaniu i produkcji matryc wiele się zmieniło. Zdjęcie z G1 X Mark III wydaje się jednocześnie najbardziej miękkie – powodem jest fakt, że Canon, przy najniższym parametrze wyostrzania rzeczywiście go nie stosuje.
----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!