Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

9 stycznia 2017

3. Budowa i jakość wykonania

Tradycyjnie już, niniejszy rozdział rozpoczniemy od porównania testowanego obiektywu do jego bezpośrednich konkurentów. Umożliwi to nam następująca tabela. Widać wyraźnie, że w tym segmencie producenci niezależni potrafili zaproponować jaśniejsze i, co ciekawe, prostsze optycznie oraz mniejsze konstrukcje. Jeśli chodzi o wagę, to tylko całkowicie metalowy Voigtlander waży dokładnie tyle samo co Olympus. Reszta obiektywów w stawce jest lżejsza. Voigtlander pozytywnie wyróżnia się też minimalnym dystansem ustawiania ostrości. Warto jednak dodać, że Olympus 1.2/25 jest odporny na kurz, mróz oraz zachlapania.

Na poniższym zdjęciu testowany obiektyw stoi obok dwóch obiektywów zmiennoogniskowych z serii PRO, czyli Olympusów 12–40 mm f/2.8 i 12–100 mm f/4.0.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza styki i tylną soczewkę o średnicy 19 mm. Soczewka wygląda na nieruchomą, a jej ranty i okolice są bardzo dobrze wyczernione. Na czarnym elemencie zawierającym styki znajdziemy informację, że obiektyw wyprodukowano w Japonii.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Właściwy korpus, który jest całkowicie metalowy, rozpoczyna się nieruchomym pierścieniem, na którym znajdziemy czerwoną kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do aparatu, a nad nią nazwę i parametry modelu. Po drugiej stronie obiektywu niż kropka mamy jeszcze informacje o wodoodporności (SPLASH PROOF) i zakresie ustawiania ostrości (0.30m/0.98ft –∞). Zaraz dalej znajdujemy kolejny, czarny, nieruchomy i metalowy pierścień, który zawiera przycisk funkcyjny L-Fn.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Idąc dalej natrafiamy na pierścień do manualnego ustawiania ostrości, który ma szerokość 32 mm. W zależności od jego położenia może on pracować w różnych trybach. Gdy pierścień jest dociśnięty w kierunku przedniej soczewki, mamy przełożenie elektroniczne. Gdy dociśniemy go w kierunku bagnetu, odsłoni nam się skala odległości i pierścień zaczyna pracować mechanicznie. Jego pracy nie możemy nic zarzucić – jest płynna i odbywa się z właściwym oporem. Przebieg całego zakresu, w trybie mechanicznym, wymaga obrotu nim o kąt 100 stopni.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Następnie mamy nieruchomy fragment obudowy zawierający skalę głębi ostrości ze znacznikami dla f/5.6, f/8.0, f/11 i f/16, nazwę i parametry obiektywu, a także dwa cienkie pierścienie – niebieski i szary.

Przednia soczewka ma średnicę 43 mm i jest nieruchoma. Otacza ją nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 62 mm i bagnet do mocowania osłony przeciwsłonecznej.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną, mamy do czynienia z najbardziej skomplikowanym optycznie obiektywem stałoogniskowym, jaki przyszło nam testować. Zawiera on aż 19 soczewek ustawionych w 14 grupach. Imponuje też liczba elementów specjalnych. Mamy tutaj aż trzy soczewki ze szkła o wysokim współczynniku załamania (HR), dwie soczewki z niskodyspersyjnego szkła ED, jedną z niskodyspersyjnego szkła Super ED, jeden element asferyczny oraz jeden ze szkła o wyjątkowo wysokim współczynniku załamania Extra High Refractive Index (E-HR). Wewnątrz znajdziemy jeszcze kołową przysłonę o dziewięciu listkach, którą możemy domknąć maksymalnie do wartości f/16.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania


Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki oraz osłonę przeciwsłoneczną.

Olympus M.Zuiko Digital ED 25 mm f/1.2 PRO - Budowa i jakość wykonania