Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-T30 - test aparatu

21 listopada 2019
Marcin Czajkowski, Maciej Latałło Komentarze: 145

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Fujifilm X-T30 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pod względem wyglądu i wymiarów X-T30 jest praktycznie identyczny z X-T20. Oba aparaty wyraźnie nawiązują stylistyką do aparatów analogowych, co ma spore grono swoich zwolenników.

Do jakości użytych materiałów oraz ich spasowania nie możemy mieć żadnych zastrzeżeń. Górny i dolny panel aparatu wyprodukowano z wytrzymałych i lekkich stopów magnezu, nie znajdziemy tu jednak uszczelnień chroniących aparat przed działaniem wilgoci i kurzu. Na przedniej ścianie aparatu znalazła się chropowata, gumowa okleina, która znacznie poprawia chwyt.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zasilanie i złącza

X-T30 zasilany jest dedykowanym akumulatorem o oznaczeniu NP-W126 i parametrach 7.2 V oraz 1260 mAh. Ładowanie odbywa się w odpowiedniej ładowarce BC-W126 i trwa około 2 godzin. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie ok. 380 zdjęć. Podczas testów nie stwierdziliśmy znaczących odchyłek od tej deklaracji – udawało nam się nawet wykonywać więcej zdjęć. Gniazdo baterii jest zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenia akumulatora w nieprawidłowy sposób.

Zestaw złącz komunikacyjnych obejmuje:

  • wejście mikrofonu 2.5 mm (z możliwością podłączenia wężyka spustowego innych producentów),
  • wyjście mikro HDMI (typ D),
  • gniazdo USB typu C (USB3.1 Gen1), z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego oraz zestawu słuchawkowego.
Zdjęcia i filmy zapisywane są na kartach SD/SDHC/SDXC. Tak jak X-T3, X-T30 wykorzystuje potencjał nośników UHS-II, co cieszy. Gniazdo karty pamięci i komora baterii znajdują się na spodzie korpusu, a złącza komunikacyjne na jego lewej ściance.

Fujifilm X-T30 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Opcjonalnym akcesorium jest uchwyt MHG-XT10. Nie ma on jednak żadnych dodatkowych elementów sterujących, ani możliwości zamontowania dodatkowego akumulatora.

Uniwersalna gorąca stopka umożliwia zainstalowanie lampy błyskowej, a także mikrofonu MIC-ST1.

Przyciski

Spore zmiany zaszły w elementach sterujących aparatu. Teraz na tylnej ścianie nie znajdziemy już wybieraka wielokierunkowego, a dżojstik. Pozostałe przyciski pozostały bez większych zmian. Tradycyjnie jednak, omawianie elementów sterujących zaczniemy od górnej ściany urządzenia.

Fujifilm X-T30 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z lewej strony gorącej stopki widzimy koło trybów migawki DRIVE. Dostępne na nim opcje to:
  • filmowanie,
  • BKT1, BKT2 – bracketing: ekspozycji, ISO, DR, symulacji filmu i balansu bieli,
  • CH – szybka seria 8 kl/s (11 i 14 kl/s dla migawki elektronicznej),
  • CL – wolna seria 3, 4 i 5 kl/s,
  • S – pojedyncze zdjęcie,
  • Adv1 i Adv2 – robienie zdjęć z efektem filtra cyfrowego,
  • wielokrotna ekspozycja,
  • panoramy.
Zintegrowana z kołem nastawy trybów migawki jest dźwignia zwalniająca blokadę lampy błyskowej. Z prawej strony flesza znajduje się koło nastawy czasu ekspozycji, przy którym znajduje się przełącznik za pomocą którego aktywujemy tryb AUTO. Tu sami dokonujemy wybór trybu tematycznego lub możemy zdać się na automatyczne wykrywanie sceny. Dalej widzimy przycisk migawki (z gwintem pozwalającym na wkręcenie mechanicznego wężyka spustowego), z okalającym go włącznikiem aparatu. Na krawędzi korpusu mamy pokrętło kompensacji ekspozycji (o zakresie zmian ±3 EV, plus pozycja C, pozwalająca na korektę do ±5 EV), a także przycisk Fn. Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.

Fujifilm X-T30 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Podobnie jak w X-T20, w lewym górnym rogu znajdują się przyciski kasowania zdjęć i trybu odtwarzania. Z lewej strony wizjera widzimy pokrętło regulacji dioptrii, natomiast po prawej przycisk VIEW MODE, definiujący sposób pracy wizjera i ekranu LCD. Wybrać możemy:
  • tylko LCD,
  • tylko EVF,
  • tylko EVF (aktywowany czujnikiem zbliżeniowym),
  • LCD/EVF (wybór czujnikiem zbliżeniowym).
Dalej na prawo umieszczono przycisk AE-L, tylne pokrętło sterujące oraz guzik AF-L. Największe zmiany względem poprzedniego modelu zaszły niżej. Po prawej stronie ekranu LCD odnajdziemy przycisk menu podręcznego Q oraz wciskany dżojstkik, a pod nim mieści się przycisk MENU/OK. Kierunki pracy dżojstika mogą pracować jako funkcyjne (konfigurowalne) przyciski lub bezpośrednio zmieniać położenie punktu AF. Na samym dole znajdziemy jeszcze guzik DISP/BACK.

Fujifilm X-T30 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z przodu korpusu mamy przełącznik trybu ustawiania ostrości (autofocus pojedynczy i ciągły oraz manualna regulacja), przycisk zwalniający blokadę bagnetu oraz przednie kółko nastaw.

Jak już nas zdążyło przyzwyczaić Fujifilm, pokrętła można wciskać, co daje nam dostęp do kolejnych opcji konfiguracyjnych. Tylne jest konfigurowalne i pozwala na powiększenie obrazu w trybach PASM. Przy pomocy przedniego możemy ustawić typ sceny w trybie automatycznym.

W Fujifilm X-T30 znajdziemy 8 programowalnych przycisków. Należą do nich wszystkie kierunki pracy dżojstika, przyciski Fn, AE-L, AF-L oraz tylne pokrętło. Dodatkowo, konfigurować możemy gesty wykonywane na dotykowym ekranie. Lista dostępnych opcji, jakie możemy pod każdy z nich przypisać wygląda następująco:

  • rozmiar zdjęcia,
  • jakość zdjęcia,
  • RAW,
  • symulacja filmu,
  • efekt ziarnistości,
  • zakres dynamiczny,
  • balans bieli,
  • wybór ustawień specjalnych,
  • obszar ostrości,
  • podgląd głębi pola,
  • tryb AF,
  • tryb AF-C ustawienia niestandardowe,
  • wykrycie twarzy/oczu,
  • ustawienia DRIVE,
  • samowyzwalacz,
  • fotometria,
  • typ migawki,
  • czułość ISO,
  • komunikacja bezprzewodowa,
  • tryb lampy błyskowej,
  • TTL blokada,
  • lampa modelująca,
  • ustawienia mikrofonu,
  • podgląd głębi pola,
  • podgląd naświetlenia / balansu bieli,
  • podgląd efektu zdjęcia,
  • tylko blokowanie AE,
  • tylko blokowanie AF,
  • tylko blokowanie AE/AF,
  • AF włączony,
  • ustawienia przysłony,
  • odtwarzanie.

Menu

Menu aparatu nie różni się znacznie od tego, które znaleźć możemy w modelu X-T20. Opcje zgromadzono w siedmiu zakładkach: ustawienia jakości obrazu, AF/MF, zdjęć, lampy, filmu, konfiguracji oraz odtwarzania zdjęć (aktywne w trybie odtwarzania), dodatkowo mamy także sekcję „My menu”. Zawartość tej ostatniej ustalamy dodając odpowiednie pozycje (maksymalnie 16) z pierwszych pięciu zakładek.

Menu jakości obrazu:

Menu ustawień AF/MF:

Menu ustawień zdjęć:

Menu lampy błyskowej:

Menu filmowania:

Menu konfiguracji:

Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu.

Istotną jego zaletą jest możliwość samodzielnego określenia zawartości. Lista dostępnych pozycji wygląda następująco:
  • wybór ustawień specjalnych,
  • rozmiar zdjęcia,
  • jakość zdjęcia,
  • symulacja filmu,
  • efekt ziarnistości,
  • zakres dynamiczny,
  • balans bieli,
  • podświetl ton,
  • przyciemnij ton,
  • redukcja zakłóceń,
  • kolor,
  • wyostrzenie,
  • tryb AF,
  • tryb AF-C ustawienia niestandardowe,
  • wykrycie twarzy/oczu,
  • MF assist,
  • samowyzwalacz,
  • typ migawki,
  • czułość ISO,
  • tryb ekranu dotykowego,
  • tryb lampy błyskowej,
  • korekcja błysku,
  • tryb filmu,
  • regulacja poziomu nagrywania mikrofonu,
  • wyłączenie dźwięku i lampy,
  • jasność EVF/LCD,
  • kolor EVF/LCD.

Wyświetlacz

Fujifilm X-T30 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Wyraźnych zmian nie zobaczymy w kwestii użytego wyświetlacza. Analogicznie jak w poprzedniku, w X-T30 zastosowano 3-calowy ekran LCD o rozdzielczości 1.04 miliona punktów. Również system wychylania ekranu jest taki sam jak ten, który został użyty w X-T20. Ekran w nowym korpusie od Fujifilm posiada funkcjonalności dotykowe.

Wyświetlany obraz jest dobrej jakości, a jego wyrazistość i kolorystyka stoją na zadowalającym poziomie. Również w pełnym słońcu nie odnotowaliśmy problemów. W menu aparatu możliwa jest regulacja jasności ekranu oraz nasycenia kolorów w skali ±5 jednostek.

Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.

W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:

  • wyświetlacz INFO (z dokładnym, procentowym wskaźnikiem naładowania akumulatora),
  • informacje wybrane przez użytkownika,
  • brak informacji.
Tak, jak już zdążyło nas do tego przyzwyczaić Fujifilm, w menu aparatu możemy dość dokładnie określić, jakie elementy będą widoczne na ekranie w trybie użytkownika. Dość długa lista obejmuje m.in. cyfrową poziomicę, histogram, wskaźnik odległości (AF i MF), dane ekspozycji, tryb ostrości i pomiaru światła, czy wskaźnik naładowania akumulatora. Osobno włączamy siatkę kadrowania (3 rodzaje).

W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:

  • informacje włączone,
  • informacje wyłączone,
  • szczegółowe informacje,
  • ulubione.

Zdjęcia można powiększać (przy pomocy tylnej rolki, jej wciśnięcie uruchamia podgląd 100%) lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10). Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując przednie pokrętło sterujące.

Warto napisać o tym, jakie możliwości oferuje dotykowy interfejs w X-T30. Możliwa jest na przykład, przy korzystaniu z wizjera elektronicznego, zmiana punktu AF wybierając go kciukiem na ekranie LCD. Oprócz tego, standardowo, mamy możliwość wskazania położenie ramki ostrości. Można to połączyć z automatycznym wyzwalaniem migawki. W X-T30, podobnie jak wcześniej w X-T3, znalazły się też gesty, które wykonać możemy na ekranie LCD w trybie fotografowania:
  • przesunięcie w górę – wybór trybu fotografowania,
  • przesunięcie w lewo – symulacja filmu,
  • przesunięcie w prawo – balans bieli,
  • przesunięcie w dół – tryb autofokusu.

W trybie przeglądania, funkcja dotykowa umożliwia przeglądanie zdjęć, oraz ich powiększanie i zmniejszanie.

Jeśli mamy aktywne przełączanie obrazu z ekranu na wizjer, zbliżenie palca do wyświetlacza często powoduje wzbudzenie czujnika oka i wyłączenie wyświetlacza. Przydałaby się opcja w menu, regulująca czułość tego czujnika (tak jak np. w bezlusterkowcach Panasonika).

Filmowanie

Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu pierścienia trybów migawki w pozycji Film. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:

  • DCI 4K (4096×2160): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
  • 4K (3840×2160): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
  • Full HD (2048×1080, 1920×1080): 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
  • Full HD (1920×1080): 120p, 100p.
Filmy zapisywane są w plikach z rozszerzeniem MOV. Co ważne, podobnie jak w X-T3, podczas nagrywania w jakości 4K nie mamy do czynienia z ograniczeniem kąta widzenia. Zaawansowani użytkownicy docenią też możliwość nagrywania filmów na zewnętrzny rekorder. Czas nagrywania w przypadku DCI oraz 4K wynosi 10 minut, a Full HD 15 minut.

Fujifilm X-T30 to również kilka nowych, względem X-T20, funkcji. W najnowszym korpusie otrzymujemy F-Log, zebrę, focus peaking, 10-bitowy zapis o próbkowaniu 4:2:2 (ten jedynie na zewnętrzne rejestratory), lub 8-bitowy 4:2:0. Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania. Dodatkowo, możemy to zrobić z poziomu ekranu dotykowego. W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawimy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość regulujemy w zakresie 200–12800 ISO, możemy też zdać się na automatykę. Dodatkowo, X-T30 pozwala na wizualizację poziomów dźwięku oraz możliwość podłączenia słuchawek przez port USB-C oraz zewnętrznego mikrofonu przez port 2.5mm.

Skuteczność autofokusa w trybie ciągłym (AF-C) zależy od podpiętego obiektywu. W przypadku XF 35 mm f/1.4 praca systemu AF pozostawia sporo do życzenia ze względu na szybkość i pewność pracy mechanizmu. Lepiej pod tym względem sprawował się kitowy 15–45 mm, choć często obserwujemy charakterystyczne „pompowanie”.

Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. W procesie ostrzenia może nas wspomagać funkcja focus-peaking (również w trakcie rejestracji) lub powiększenie obrazu. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Dzięki obecności odpowiedniego wejścia, mamy możliwość podłączenia mikrofonu zewnętrznego.

Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem. Korzystaliśmy z obiektywu 15–45 mm.

  • film 1 – H.264 4K 3840×2160 pix, 25p, 64 MB,
  • film 2 – H.264 4K 4096×2160 pix, 24p, 64 MB,
  • film 3 – H.264 4K 4096×2160 pix, 24p, 140 MB,
  • film 4 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 196 MB,
  • film 5 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 98 MB,
  • film 6 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 171 MB,
  • film 7 – H.264 1920×1080 pix, 50p, 267 MB,
  • film 8 – H.264 1920×1080 pix, 60p, 195 MB,
  • film 9 – H.264 1920×1080 pix, 25p, 147 MB,
  • film 10 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 171 MB,
  • film 11 – H.264 2048×1080 pix, 24p, 444 MB,
  • film 12 – H.264 2048×1080 pix, 60p, 138 MB,
  • film 13 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 150 MB,
  • film 14 – H.264 1920×1080 pix, 24p, 200 MB,
  • film 15 – H.264 1920×1080 pix, 30p, 114 MB,
  • film 16 – H.264 1920×1080 pix, 30p, 150 MB,
  • film 17 – H.264 1920×1080 pix, 50p, 150 MB,
  • film 18 – H.264 1920×1080 pix, 60p, 88 MB,
  • film 19 – H.264 1920×1080 pix, 60p, 113 MB,
  • film 20 – H.264 4K 4096×2160 pix, 24p, 176 MB,
  • film 21 – H.264 4K 4096×2160 pix, 30p, 197 MB,
  • film 22 – H.264 4K 3840×2160 pix, 24p, 202 MB,
  • film 23 – H.264 4K 3840×2160 pix, 25p, 163 MB,
  • film 24 – H.264 4K 3840×2160 pix, 30p, 176 MB,
  • film 25 – H.264 4K 3840×2160 pix, 30p, 297 MB.

Wizjer

W modelu X-T30 wykorzystano wizjer elektroniczny o rozmiarze 0.39 cala, wykonany w technologii OLED. Pokrywa on 100% kadru i oferuje powiększenie 0.62x oraz rozdzielczość 2.36 mln punktów. Wizjer wyposażony został także w korekcję dioptrii (od −4 do +2) oraz czujnik zbliżeniowy. Czas przełączenia obrazu pomiędzy ekranem a celownikiem to ok. 0.5 sekundy.

Do dyspozycji mamy dwa ekrany: z informacjami i bez, a przełączamy się między nimi przyciskiem DISP/BACK. W menu aparatu dostępna jest opcja, która powoduje, że po obróceniu X-T30 do pozycji pionowej, opisy również zmieniają położenie.

Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra. Smużenie i wyraźne zaszumienie pojawiają się dopiero w warunkach bardzo słabego oświetlenia, nie jest to jednak nic, co uniemożliwiałoby skuteczne wykadrowanie.