Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 85 mm f/1.8 - test obiektywu

14 marca 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

To, co wyróżnia Sony na tle starszych konkurentów, takich jak np. Canon EF 85 mm f/1.8 USM czy Nikkor AF-S 85 mm f/1.8G, to obecność szkła niskodyspersyjnego w optyce. Oczekiwaliśmy więc, że obiektyw Sony nie będzie miał problemów z podłużną aberracją chromatyczną i nie zawiedliśmy się. Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że zabarwienia obrazów pozaogniskowych są niewielkie i wada ta daje się we znaki w zauważalnie mniejszy sposób niż u Canona i Nikkora.

Sony FE 85 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zobaczmy teraz, jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej zależność od wartości przysłony oraz wielkości detektora jest zaprezentowana na poniższym wykresie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sony FE 85 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tutaj sytuacja jest ciekawa, bo aberracja nie będzie przeszkadzać nam tylko w okolicach maksymalnego otworu względnego, ale wraz z przymykaniem przysłony jej wartość będzie dość szybko rosnąć, dochodząc do granicy poziomu małego i średniego dla przysłony f/22. Tutaj Sony wypada wyraźnie gorzej od Canona 1.8/85, który notował wyniki w okolicach 0.01–0.03%, a także od Nikkora, który wypadał, co prawda, najgorzej na maksymalnym otworze względnym, ale nawet tam nie przekraczał poziomu 0.08%.

A7R II, RAW, f/1.8 A7R II, RAW, f/16.0
Sony FE 85 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 85 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie dają najmniejszych objawów „pływania” ogniska. Aberracja sferyczna nie może być więc duża lub bardzo duża. Rozogniskowane krążki światła pokazują jednak, że nie skorygowano jej perfekcyjnie. Krążek za ogniskiem ma lekko zaakcentowaną obwódkę, a ten uzyskany przed ogniskiem jest jej pozbawiony. To klasyczny objaw omawianej wady i świadczy o tym, że optyka nie koryguje jej idealnie. Obserwowany efekt jest jednak niewielki i nie zmienia naszej dobrej oceny zachowania testowanego obiektywu w tej kategorii.

A7R II, f/1.8, przed A7R II, f/1.8, za
Sony FE 85 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 85 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna